Terug
Menu
naar overzicht
2 juni 2021
Sophie Hodak - Scherp Online
Sophie Hodak Online strateeg

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is je potentiële doelgroep van waardevolle content voorzien wanneer zij hiernaar op zoek zijn. Dankzij inbound marketing vorm je verbindingen waar je doelgroep naar op zoek is en ben je als het ware de tussenpersoon tussen een probleem en de oplossing.

Bespreking Scherp Online
Too long to read
  • Inbound marketing betekent zichtbaar zijn op de momenten dat je doelgroep naar je op zoek is. 
  • De inbound methodologie is een marketing methode waarbij je duurzame relaties met je doelgroep opbouwt om je organisatie te laten groeien.
  • Volgens HubSpot bestaat de inbound methodologie uit 3 fases: attract – engage – delight
  • Outbound marketing (push) verschilt van inbound marketing (pull) door een marketingboodschap over te brengen op momenten dat je doelgroep hier niet naar op zoek is. (Bv. een video-advertentie tijdens je YouTube video)
  • Outbound marketing activiteiten kunnen je inbound marketing strategie goed aanvullen. 
  • Dankzij de opkomst van het internet zijn consumenten steeds slimmer geworden. Inbound marketing zorgt ervoor dat je als een betrouwbare tussenpersoon gezien wordt.
  • Inbound marketing is een ondersteuning voor je sales afdeling door je potentiële klanten door hun klantreis te begeleiden.

De inbound methode, wat is dat precies?

De inbound marketing methodologie is een marketing methode waarbij je duurzame relaties met je doelgroep opbouwt om je organisatie te laten groeien. Door je doelgroep centraal te stellen en waardevolle content aan te bieden zorg je ervoor dat deze mensen in staat zijn om hun doelen te bereiken.

Wat krijg je ervoor terug? Wanneer jij je doelgroep van een eerste waardevolle ervaring hebt voorzien kun je werken aan de klantrelatie. Neem je doelgroep mee op klantreis door de conversatie aan te gaan en hen nieuwe ervaringen aan te bieden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het inzetten van mailing of een chat op je website.

De 3 fases van het HubSpot flywheel

HubSpot definieert inbound marketing als een doelgerichte marketing methodologie die op 3 manieren kan worden toegepast.

  • Attract: Trek de aandacht van je doelgroep aan de hand van waardevolle content. Start conversaties die ervoor zorgen dat je als vertrouwenspersoon en expert gezien wordt waar je doelgroep op kan vertrouwen.
  • Engage: Speel in op de problemen en doelstellingen van je doelgroep aan de hand van heldere inzichten en oplossingen. Hiermee vergroot je de kans dat je doelgroep met jou in zee gaat om hun doelstellingen te bereiken.
  • Delight: Blijf investeren in je doelgroep, ook nadat ze klant zijn geworden. Ondersteun je klanten bij het bereiken van nieuwe doelstellingen of verras ze met behulpzame content.
3 fases van het inbound marketing flywheel

De buyer journey toegepast op het Hubspot flywheel

Wat is inbound marketing?

  • Strangers: Dankzij het centraal zetten van je doelgroep worden je website en waardevolle content opgemerkt door potentiële prospects.
  • Prospects: Door de conversatie aan te gaan en nog meer waarde voor deze mensen te voorzien kun je potentiële prospects omzetten in prospects.
  • Customers: Door de conversatie aan te gaan en nog meer waarde voor deze mensen te voorzien kun je potentiële prospects omzetten in prospects.
  • Promoters: Wanneer je klanten successen behalen en dit delen met anderen worden ze evangelisten van jouw bedrijf. Dit kan ervoor zorgen dat je nieuwe prospects aantrekt, die op hun beurt weer het flywheel doorlopen.

Inbound marketing zorgt voor een momentum waardoor het flywheel van jouw bedrijf steeds harder gaat draaien en steeds meer groei realiseert.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing?

Met inbound marketing speel je in op de wensen en behoeften van je doelgroep in elke fase. Dit betekent ook dat je proactief zichtbaar bent wanneer men nog niet op zoek is naar een specifieke oplossing. Het gaat er dus om dat je specifieke waarde biedt voor je doelgroep.

Outbound marketeers pushen als het ware hun marketingboodschap onder de aandacht van de doelgroep. Denk hierbij aan adverteerders die je weer eens storen wanneer je op het gemak een YouTube video aan het bekijken bent. Of een callcenter dat je belt wanneer je aan het lunchen bent. Inbound marketeers zijn daarentegen meer gericht op het op een natuurlijke wijze  aantrekken van de doelgroep. Dit wordt ook wel eens de pull techniek genoemd. 

Betekent dit dan dat outbound marketing over the hill is? Nee, dat zeker niet. Outbound marketing activiteiten kunnen zelfs een hele goede aanvulling zijn op je inbound marketing strategie. De kunst zit hem erin om een synergie te vinden waarbij beide strategieën vloeiend in elkaar overlopen.

Waarom is inbound marketing een absolute meerwaarde?

Het verschil tussen inbound en outbound marketing toont eigenlijk indirect al aan waarom inbound marketing vandaag de dag steeds belangrijker is geworden. Het adverteren om marketingboodschappen richting je doelgroep te pushen wordt vanwege de grote concurrentie steeds duurder en vaak ook nog eens stuk minder efficiënt. 

Consumenten zijn dankzij het internet en zoekmachines zoals Google ook nog eens een stuk slimmer geworden. Consumenten informeren zich eerst op Google voordat ze een koopbeslissing nemen. De vluchtige verkooppraatjes die we vaak voorbij zien komen bij advertenties worden al sneller doorgeprikt. Als inbound marketeer is er daarom veel aan gelegen om als een betrouwbare tussenpersoon gezien te worden. Dit kun je doen door je doelgroep van zoveel mogelijk relevante informatie te voorzien die hen kan helpen bij het aankoopproces.

Hoe inbound marketing jouw sales team kan ondersteunen

Het doel van iedere marketingstrategie is om leads te converteren naar klanten. De weg daar naar toe verschilt echter een beetje voor inbound marketing. In tegenstelling tot de hard selling strategieën, neem je bij een inbound strategie eerder een adviserende sales rol in. Je begeleidt jouw prospects binnen hun buyer’s journey naar een oplossing.

Samenwerking tussen sales en inbound marketing
  • Attract: In de eerste fase wil je de aandacht van je doelgroep trekken. Dit kan je doen door middel van een blog, het focussen op je belangrijkste keywords, het inzetten van social media, enz. Het opstellen van buyer persona’s zal je helpen om op de juiste problemen van je doelgroep in te spelen. Een buyer persona is uitgebreide omschrijving van een fictief persoon die je doelgroep representeert.
  • Convert: Nu je jouw potentiële doelgroep hebt bereikt wil je meer van ze te weten komen. Door je content achter een figuurlijke gesloten poort te plaatsen (gated content), zullen bezoekers hun gegevens moeten achterlaten voordat ze toegang krijgen tot jouw kennis en expertise.
  • Close: In de convert fase ben je meer te weten gekomen over je toekomstige klant. In het volgende stadium wil je ervoor zorgen dat je alle middelen aanbiedt die aansluiten bij de wensen van je lead. Het juist inzetten van e-mailmarketing en workflows kunnen je helpen om de optimale klantreis op te zetten en uiteindelijk een deal te sluiten.
  • Delight: Een ideale klant is een klant die jarenlang trouw blijft en je met plezier zal aanbevelen aan hun netwerk. Om dit te bereiken zal je moeten investeren in een langdurige relatie. Zorg ervoor dat je klanten gelukkig zijn en gelukkig blijven door ze te allen tijde bij te staan.

Het is echter te voorbarig om te verwachten dat iedere bezoeker een lead zal worden. En ook niet iedere lead zal uiteindelijk een klant worden. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over je lead generatie strategie. Je wilt voorkomen dat je een lead een sales aanbod doet op het moment dat hij of zij hier nog aan toe is. In ons blogartikel over lead generatie met inbound marketing vertellen we je hier meer over. 

Hulp nodig bij het inrichten van jouw inbound marketingstrategie?

Ben je overtuigd geraakt van de inbound methodologie? Dan is het nu tijd om een stappenplan samen te stellen waarin je de strategie gaat bepalen. Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen of kun je wel wat hulp gebruiken? Geen probleem, onze specialisten helpen je graag verder. Lees alles over onze HubSpot Onboarding trajecten als je het gelijk goed aan wil pakken!

Lees meer over dit onderwerp

Team inspiratie
Hubspot 7 augustus 2024

Je HubSpot-portal opschonen?

Wesley Plugers
Wesley Plugers
meeting scherp online
Hubspot 18 april 2024

Wat is HubSpot? Maak kennis met dit alles-in-één platform.

Sophie Hodak
Sophie Hodak