Terug
Menu
naar overzicht
SEO
26 april 2023
Anouk Raijmakers - Scherp Online
Anouk Raijmakers SEO specialist

BrightonSEO 2023 – Onze ervaring

Op 19, 20 en 21 april 2023 bezochten onze SEO specialisten Doris, Stan, Kelly en Inge ‘s werelds grootste SEO- conferentie in Brighton. Hier komen ieder jaar meer dan 6.000 SEO’ers samen om tips en tricks met elkaar te delen. Maar na het bijwonen van de conferentie kunnen de vier zeggen dat BrightonSEO over veel meer gaat dan alleen over SEO.

Stan, kelly, Inge en Doris in Brighton

Inge: “We zien het meer als een digitale-marketing-conferentie dan een SEO- conferentie. Er kwamen uiteenlopende onderwerpen aan bod, zoals content marketing, design, UX, bedrijfsstrategie, mentale gezondheid en diversiteit. Ontzettend breed dus en daar zijn ook ontzettend veel inzichten uitgekomen die we in deze blog graag met je willen delen!”

De vele lezingen

BrightonSEO organiseert 2 conferenties per jaar waarin ze een indrukwekkende reeks sprekers samenbrengen. Denk aan experts zoals Sam Oh van Ahrefs en Greg Gifford van SearchLab Digital. Voor de echte SEO’ers geen onbekende namen. 

Tijdens de SEO conferentie woonden we twee dagen lang lezingen bij. Er waren dagelijks zo’n 20 lezingen. Aangezien je natuurlijk niet bij alle 20 lezingen kunt zijn, kozen we dagelijks de meest interessante uit om bij te wonen. Deze vonden plaats in vijf verschillende auditoria. De lezingen waren een goede mix op het gebied van inhoud. Ze liepen uiteen van zeer technisch en strategisch tot juist creatief en inspirerend. 

Gelukkig krijgen we twee weken na de conferentie toegang tot alle presentaties die gegeven zijn, zodat we ook de lezingen waar we niet bij konden zijn niet hoeven te missen. 

Tip: Was je dus niet aanwezig? Neem dan zeker een kijkje op de website van BrightonSEO om een glimp op te vangen van wat er besproken is. Inspiratie gegarandeerd!

Wat vonden onze SEO-specialisten van Brighton SEO?

Stan: Een aantal lezingen zijn me het meest bijgebleven, waaronder de content automation sessie van Greta Munari.”

The redemption of content automation: how to scale unique content to 4M+ pages

Samen met haar team was Greta verantwoordelijk voor het vullen van meer dan 4 miljoen(!) pagina’s op de website van Trainline. Dit is één van de grootste spoorwegproviders in Europa. 

Een voorbeeld van een pagina die gevuld moest worden was: “Van Londen naar Parijs in minder dan 6 uur”. Je zou denken dat er dan al snel automatische content generators aan bod komen. Toch zijn alle teksten 100% uniek en geschreven door mensen. Hoe hebben ze dit aangepakt?

Stap 1: Zoekwoordonderzoek en zoekwoordclustering

 In de eerste stap werden alle zoekwoorden en clusters onderzocht waar Trainline de rankings voor wilde verbeteren. 

Stap 2: Content mapping en toevoegen van attributen

→ Na het zoekwoordonderzoek en -clustering werd deze informatie in een content mapping gegooid. Op deze manier brachten Greta en haar team inzichtelijk welke content al bestond (en geoptimaliseerd moest worden) en welke content nog gemaakt moest worden.

→ Vervolgens werden per pagina de juiste attributen toegevoegd. Denk hierbij aan de juiste kilometer afstand van locatie A naar locatie B en hoeveel uur deze reis kost. Deze informatie werd geëxtraheerd uit een database.

Stap 3: Schrijven van unieke en mens geschreven teksten

Iedere pagina bestaat uit hetzelfde template. De tekst bestond uit één titel en zeven paragrafen. Voor de titel en zeven paragrafen werden zeven verschillende variaties geschreven.

  • Vb. Variatie titel A: “Van locatie A naar locatie B in minder dan X uur
  • Vb. Variatie titel B: “In slechts X uurtjes van locatie A naar locatie B

Stap 4: Scripts

→ Vervolgens ging het development team aan de slag om een script te schrijven waarin:

  • Zij de juiste attributen toekenden aan een pagina
  • Iedere pagina bestond uit een unieke combinatie van variaties

→ Daarna schreven ze een script dat ervoor zorgde dat de gegenereerde teksten automatisch werden toegevoegd aan de pagina’s. Was er nog geen pagina? Dan werd deze ook automatisch gemaakt.

Content scaling presentatie Brighton Greta Munari

Dankzij deze methode creëerde Trainline in slechts 2 maanden meer dan 4 miljoen pagina’s met unieke en mens-geschreven content. Dit leidde tot gemiddeld 18% meer organische zoekwoorden waarop ze ranken per land. Een aantal wat ze nog steeds maandelijks zien toenemen.

Waarom geen AI gegenereerde content gebruiken?

Greta vertelde dat ze er bewust voor kozen om geen gebruik te maken van AI content. Dit heeft meerdere redenen:

  • Mogelijke penalties van Google (AI detectors scannen content) 
  • Foutgevoeligheid van de informatie. 
  • Weinig controle op de output van de content. Een handmatige check is hiervoor noodzakelijk en daarvoor was de hoeveelheid aan pagina’s te groot.

Benieuwd naar de volledige presentatie van Greta Munari? Die vind je hier.

GA4. Hot topic!

Inge: Na 24 presentaties en een trainingsdag vond ik het toch wel lastig om één onderwerp te kiezen voor dit blog. Maar het is gelukt, met jou als lezer in gedachten. 

In juli 2023 verdwijnt Google Universal en wordt GA4 het nieuwe normaal, een belangrijk onderwerp dus in 2023. Voor velen is dit hopelijk geen nieuwtje meer, maar voor de kleine groep die hier nog niks over gehoord heeft: lees ons blog over data ontwikkelingen en zorg dat GA4 vóór juli (het liefste eerder) goed staat ingesteld.

Sinds de komst van GA4 zijn we steeds handiger geworden met deze vernieuwde versie. Er zijn namelijk een hoop dingen die anders zijn, waaronder de manier van meten. Je hebt het dus niet 1, 2, 3 onder de knie. Gelukkig zijn er allerlei specialisten die ons op weg helpen, waaronder Nitesh Sharoff van Growth Runner die sprak over “Hacking GA4 for SEO”. Zijn tips wil ik graag met je delen.

8 GA4 tips van Nitesh Sharoff:

  1. Search Console rapporten zijn ook beschikbaar in GA4
    Als je Search Console integreert, komen er 2 nieuwe rapporten beschikbaar in GA4: Organische zoekresultaten van Google en het Organische zoekverkeer van Google. Google omschrijft op haar pagina over de Search Console-integratie het beste wat je precies in deze rapporten kunt zien.
  2. Navigatie aanpassen
    Richt GA4 in naar de behoefte van jouw bedrijf. Het GA4 dashboard van Scherp Online kan er heel anders uitzien dan jouw GA4 dashboard. Je ziet dus precies de data die voor jou belangrijk is. Dit vergt natuurlijk wel iets meer kennis van de tool dan dat alle rapporten al voor je staan ingericht.
  3. Verrijk jouw gegevens met gebeurtenisparameters
    GA4 meet op basis van events, waardoor alle interacties op een website worden gemeten als een gebeurtenis. Denk hierbij aan paginaweergaven, transacties of het starten van een sessie (bezoek). Veel gebeurtenissen worden dus automatisch gemeten, wat een groot voordeel is.

    Via een parameter geef je extra informatie mee aan een gebeurtenis. GA4 meet al een aantal parameters automatisch, bijvoorbeeld pagina-url (page_location) en paginatitel (page_title). Daar hoef je dus niets voor te doen. Daarnaast heb je aangepaste parameters, die je dus zelf bepaalt. Zo kun je bij de gebeurtenis ‘klik op een button’, de aangepaste parameter ‘button_tekst’ meesturen. Anders weet je niet op ‘welke’ button er geklikt is.
  4. Custom notificaties
    GA4 raadplegen om op zoek te gaan naar veranderingen in verkeer is een beetje omslachtig. Het is mogelijk notificaties in te stellen waarbij je bijvoorbeeld een melding krijgt zodra je organische verkeer daalt bij bepaalde pagina’s. Zo kun je direct actie ondernemen als je ziet dat er een dalende trend zichtbaar is.
  5. Snelheid Statistieken bijhouden
    Gebruik Google Tag Manager om in GA4 een rapport te krijgen van de laadtijd van jouw website. De laadtijd is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website. Het is dus belangrijk dat je regelmatig kijkt naar de status, zodat je niet plotseling ontdekt dat er al weken een paar elementen op de website draaien die de laadtijd aanzienlijk vertragen.
  6. Audience triggers en geautomatiseerde evenementen
    Rapporteer over de manier waarop organische bezoekers zich door de trechter bewegen. Het is handig om in één overzicht te zien hoeveel interactie er is met jouw content en waar mensen afhaken. Wellicht komen er in eerste instantie genoeg mensen op de website, maar haken ze af bij het invullen van een telefoonnummer bij een poging om een gratis e-book te downloaden. Dat kun je maar beter weten om dat proces te optimaliseren!


  7. Verbeterde Channel grouping voor organisch zoekgedrag
    GA4 categoriseert het inkomende verkeer op jouw website beter dan Google Universal Analytics. Een deel van jouw verkeer valt bijvoorbeeld in het bakje “organisch verkeer”, “Direct verkeer” of “Paid verkeer”. Op de pagina van Google over Default Channel Grouping zie je alle verschillende groeperingen. Het is handig om deze groeperingen te begrijpen, zodat je ook weet waar al je bezoekers vandaan komen.
  8. Gratis ruwe data exports vanuit GA4, direct naar BigQuery
    BigQuery is een schaalbaar datawarehouse van Google. Het is een plek waar je al je data kunt samenbrengen op een toegankelijke manier en tegen relatief lage kosten. Volgens Tom Pool, een van de sprekers in Brighton, is BigQuery toegankelijk en ziet het er ongeveer uit zoals een Google Sheet. Het voordeel van GA4 is dat je ruwe data direct exporteert naar BigQuery. Zie bijvoorbeeld Semrush data, de SEO tool die wij gebruiken en combineer deze data met GA4 data voor betere inzichten.

GA4, er is genoeg om over te praten. Maar met deze 8 tips kan ik in ieder geval weer even vooruit. Jij hopelijk ook!

Samenwerken is key

Kelly: De onderwerpen van de lezingen liepen enorm uiteen. Van technisch SEO en contentstrategie tot het toepassen van neurowetenschappen bij SEO. Wat mij het meeste is bijgebleven, is de presentatie van Vicky Mills van SALT.agency over technische SEO.

Samenwerking SEO team en DEV

Tijdens de presentatie deelde Vicky enkele ‘good to knows’ met betrekking tot Tech SEO (technische SEO). 

De Tech SEO kan als basis gezien worden. “Zie de Tech SEO als de ruggengraat: functioneert de techniek van de website niet goed, dan zullen de content en linkbuilding activiteiten niet veel opleveren.” En zelfs de ruggengraat heeft ondersteuning nodig. Maar wie zorgt er dan voor die ruggengraat? De Devs! Met de hulp van onze developers is het mogelijk alle technische onderdelen van SEO goed te implementeren. 

Om de technische implementatie zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk enkele vragen aan je Dev-team te stellen: 

  • Hoe ziet hun tech stack eruit (een tech stack is een combinatie van tools, frameworks en programmeertalen die het Dev-team gebruikt)? 
  • Op welke manier voer je bijvoorbeeld redirects door en waarom doe je dat op deze manier? 
  • Niet geheel onbelangrijk: controleer hoe hoog de werkdruk is. Hoeveel tijd is er beschikbaar voor SEO en lopen er andere prio projecten? 
  • Last but not least: hoe ziet het werkproces eruit? Ontvangen ze de SEO vragen en opdrachten graag via een ticketsysteem of mag je het gewoon via de mail insturen?

Daarnaast kan het fijn zijn om te overleggen welke details het Dev-team direct ontvangt of dat ze liever bij start van het ticket een korte meeting inplannen om alles door te spreken. 

Heb je enkele standaardprocedures met development besproken, dan is het handig om deze op papier vast te leggen. Hiermee geef je iedereen de kans om de informatie op een later tijdstip terug te lezen. Mocht het voorkomen dat iemand van het team uitvalt, dan zijn de standaardprocedures voor iedereen beschikbaar. 

Door bovenstaande punten in gedachten te houden, is de samenwerking tussen team SEO en team Development een stuk leuker en makkelijker. 

UX vs. SEO

Doris: Eén van de lezingen die ik een echte eye-opener vond, was de lezing over UX versus SEO. De presentatie ‘Your Metrics are My Metrics’ vond ik een zeer toepasselijke titel. In marketingland heeft elk specialisme een aantal statistieken waar zij zich op focussen:

  • De UX-Specialist focust zich volledig op het verhogen van het conversieratio.
  • De SEO-Specialist kijkt voornamelijk naar statistieken als ‘organisch verkeer’, ‘zoekwoordposities’ en ‘autoriteit’.

Uiteindelijk werk je samen aan een gezamenlijk doel, namelijk: het verhogen van de omzet! UX en SEO horen hand in hand te gaan.

De beste resultaten behalen

De sprekers lieten een voorbeeld zien waarbij de UX-specialist een fantastisch formulier bovenaan een pagina zette, waardoor het conversieratio met wel 15% steeg! Super goed resultaat zou je denken, maar door deze wijziging zakte het organisch verkeer totaal in en uiteindelijk steeg de omzet daarom niet mee.

Door het UX- en SEO- team samen te laten werken bereikten ze uiteindelijk een mooi gezamenlijk resultaat: 

  • CTR gestegen van 10% naar 12,78%
  • 15% meer klikken per dag
  • Vertoningen 4% gedaald
  • Positie in Google 1.19 gedaald

Resultaat: 9% meer conversie en een omzetstijging van 10.000 pond per maand!

Het feit dat de vertoningen en de positie in Google gedaald zijn, zouden normaal gesproken grote ‘red flags’ zijn voor een SEO’er. Dankzij dit voorbeeld werd het mij duidelijk dat het vooral gaat om een goede balans tussen SEO en gebruiksvriendelijkheid. De gehele presentatie vind je hier.

Brighton presentatie UX vs. SEO. Your Metrics are My Metrics

Extra tip! A/B testen is erg belangrijk, maar voor SEO-optimalisaties is het soms lastig om 2 varianten van bijvoorbeeld een meta title tegelijk te testen. A/B testen kennen we eigenlijk vooral in webdesign. Gelukkig is ook hier weer een tool voor (wat moeten marketeers toch zonder tools) https://seotesting.com/. Deze tool is 14 dagen gratis te proberen.

Tot volgend jaar!

Al met al, een geslaagd tripje naar Engeland waar onze SEO specialisten enorm veel van hebben geleerd. En hierover zijn we natuurlijk nog lang niet uitgepraat. 

Jullie zullen snel meer te weten komen over E-commerce SEO en Technical SEO, twee trainingen die onze SEO specialisten hebben gevolgd in Brighton. Kennis en informatie die we graag in de praktijk toepassen om onze klanten te laten groeien.

Lees meer over dit onderwerp

BrightonSEO
SEO 25 oktober 2024

BrightonSEO oktober 2024: Onze SEO Specialist Anouk neemt je mee! 

Anouk Raijmakers
Anouk Raijmakers
ai-overview-voorbeeld
SEO 3 juni 2024

Wat betekenen de AI-Overviews (AIO) voor SEO?

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens