Server-side tagging inrichten
Is nauwkeurige data en remarketing belangrijk voor jouw bedrijf? Dan kun je de digitale privacymaatregelen helaas niet meer negeren. Gelukkig is er een oplossing: server-side tagging. SST is de meest nauwkeurige manier van data tracking op dit moment. Wij helpen je graag bij de inrichting hiervan!
Zonder nauwkeurige data heb je geen idee waar nou écht de kansen liggen. De inrichting van tracking is daarom belangrijk, met respect voor de privacyvoorkeuren van websitebezoekers.”
-
Scope bepalen
Eerst moeten we in kaart brengen welke tags je zou willen inrichten in de server. Wil je bijvoorbeeld alleen GA4 en Google Ads via de server inrichten? Dan zijn we minder tijd kwijt dan wanneer je ook allerlei social ads- en affiliate kanalen wil inrichten. Heb je geen idee, dan geven wij je uiteraard graag advies!
-
Server aanmaken
Voor server-side tagging heb je een server nodig. Deze kun je op verschillende manieren opzetten, maar wij maken gebruik van een managed oplossing zoals Stape of Taggrs. Dit opzetten doen we samen. In deze fase zullen we je ook vragen een subdomein aan te maken voor de server. Hier hebben we een uitgebreide handleiding voor, dus je hoeft die kennis niet zelf in huis te hebben.
-
Client-side inrichten
In de oude structuur had je één Tag Manager omgeving: die van de client. In de nieuwe structuur ga je twee Tag Manager containers krijgen: de client en de server. In deze stap gaan we de client omgeving opnieuw inrichten, zodat deze de juiste tags kan versturen naar de server.
-
Server-side inrichten
In stap 4 gaan we de server container inrichten. Hierbij houden we rekening met jouw voorkeuren, bepaald in stap 1. Het inrichten van tags en triggers in de server werkt anders dan in de client en daardoor is gespecialiseerde kennis nodig die wij voor je in huis hebben.
-
Controleren
Het controleren van de server container is een hele belangrijke stap in dit proces. Het is immers belangrijk dat data nauwkeurig gemeten wordt. Ook de voorbeeldmodus in de server omgeving ziet er anders uit dan de voorbeeldmodus in de client container. Gelukkig weten we waar we naar moeten kijken en we hebben intussen genoeg ervaring om problemen te spotten en op te lossen.
3 redenen waarom server-side tagging essentieel is voor marketingsucces
Het meten van websitegedrag wordt steeds ingewikkelder en zal in de toekomst steeds moeilijker worden. We kunnen nu echt niet meer om server-side tagging (SST) heen. Met SST bereik je het volgende:
Nauwkeurig
Nauwkeurige dataverzameling in GA4 en (ad)platformen van derden
Toekomstbestendig
Blijf je concurrentie een stap voor. Doordat je toekomstbestendig bent en al correct meet vóórdat Google haar ingrijpende privacymaatregelen heeft doorgevoerd.
Advertenties optimaliseren
Blijf in staat advertenties te optimaliseren door prestaties te kunnen meten en doelgroepen op te bouwen voor remarketing.
Wat is Server-side tagging?
Bij de meest gangbare manier van tracking (client-side tagging), wordt data vanuit de browser verstuurd naar externe platformen middels welbekende ‘third-party cookies’. Deze cookies, die essentieel zijn voor het volgen van gebruikersgedrag, zullen later in 2024 niet meer bruikbaar zijn. Dit komt door de maatregelen die grote partijen zoals Google dit jaar doorvoeren vanwege onze digitale privacy. Daardoor wordt het onmogelijk om op deze manier van tracking gedrag op de website (zoals bijvoorbeeld conversies) aan advertenties te koppelen.
Server-side tagging daarentegen is een manier van dataverzameling waarbij we data rechtstreeks op een eigen server verzamelen. Dus bij bijvoorbeeld een aankoop of offerteaanvraag op de website, verstuurt de website een verzoek naar de server om deze actie te verwerken. Op deze manier komt alle data in eigen beheer en wordt data “first party”. Hiermee heb je als eigenaar meer controle en bepaal je zelf welke informatie je verzamelt en hoe je deze deelt met derden. Bij een goede inrichting is dit daarom ook privacyvriendelijker en toekomstbestendig.
Het ander groot voordeel is dat je niet meer beperkt wordt in het meten van data door adblockers. Daardoor wordt data nauwkeuriger, kun je de hele klantreis blijven meten en gaan jouw advertentieresultaten niet achteruit.
Optioneel: verrijk jouw tracking met de consent mode
De consent mode heeft drie functies: het communiceert consent keuzes naar Google zodat Google tags zich daarop kunnen aanpassen en modellering geactiveerd kan worden om verloren conversies te herstellen. In andere woorden: wanneer een websitegebruiker de cookies niet accepteert, worden o.a. Google tags geblokkeerd bij een juiste inrichting. Modellering wordt dan geactiveerd.
Gedragsmodellering van Google is een vorm van kunstmatige intelligentie (AI) die het gedrag van gebruikers voorspelt. Deze voorspellende inzichten vullen gaten in de data op en zorgen voor een beter beeld van de klantreis zonder individuele gebruikers te identificeren.
Wil je voldoen aan de privacywetgeving? En maak je gebruik van Google Tags (zoals Google Analytics en Google Ads)? Dan kun je niet om de consent mode V2 heen. Voor het gebruik van Google advertentieproducten en remarketing in Europa is het volgens Google namelijk vanaf maart 2024 noodzakelijk om Consent Mode v2 geïmplementeerd te hebben. We helpen je graag met de inrichting hiervan.