Waar moet je starten met je online marketing strategie? Een vraag waar menig marketeer of website-eigenaar mee worstelt.
Online marketing strategie
Zorg voor houvast en een visie met een goed uitgedachte online marketing strategie. Het is dé gids die je nodig hebt om online marketing processen tot een succes te maken. Benieuwd hoe wij je hiermee kunnen helpen?
De perfect geschikte online marketing strategie voor jou kunnen we alleen bepalen als we inzicht hebben in je bedrijf, branche, product/dienst en doelgroep.”
-
Creëer buyer persona’s
Om een marketingstrategie te bepalen, moet je je bewust zijn tegen wie je praat. Hoe makkelijk is het als je een aantal semi-fictieve personen hebt die jouw doelgroep representeren? Daarom maken wij samen met jou buyer persona’s van je ideale klant. Hij of zij krijgt een gezicht, een baan, hobby’s, verlangens, problemen en veel meer.
-
Identificeer doelen en tools
Marketingdoelstellingen zijn SMART geformuleerd en staan in lijn met bedrijfsdoelstellingen. Om de doelstellingen te behalen en te meten, gebruiken we tools. Denk aan Google Analytics 4 om websiteverkeer te meten en Hootsuite om social media berichten in te plannen. In deze fase bepalen we welke tools we nodig hebben.
-
Inventariseer wat er al is
Gebruik wat je al hebt. We onderscheiden betaald (bijvoorbeeld Facebook advertising), bezit (bijvoorbeeld ebooks) en verdiend (bijvoorbeeld mentions over je bedrijf). Dit bundelen we en integreren we in de strategie. Produceer je bijvoorbeeld regelmatig themablogs (bezit)? Dan verspreiden we dat op social media (betaald) in de hoop op deelacties (verdiend). Zo kom je tot een uitgedachte strategie.
-
Audit en planning campagnes
We gaan aan de slag met je huidige content en bekijken alle content die je hebt. Hoe kunnen we deze verbeteren, aanpassen of verspreiden in het kader van je marketingdoelstellingen? We updaten bijvoorbeeld achterhaalde blogs waar nog nieuwswaarde in zit, we voegen andere CTA’s toe en soms verwijderen we content. Nu gaan we kijken naar wat de buyer persona’s nodig hebben en waar ze tegenaan lopen. Hier vloeit het contentplan uit voort.
-
Actie
In deze stap komt al het voorgaande samen. We vormen een strategie in een online marketing plan voor 12 maanden en transformeren je bedrijf van goed naar onverslaanbaar! Alle belangrijke facetten van je bedrijf komen aan bod door campagnes, gebaseerd op de persona’s, doelstellingen en huidige content. De acties laten ons precies weten wat ons te doen staat.
Dit doen we nog meer binnen online marketing strategie
Dit zeggen onze klanten
3 redenen waarom je een online marketing strategie moet hebben
Bedrijven die niet in het hoofd van de klant kruipen, schieten met losse flodders. Met een online marketing strategie geef je richting aan je campagnes én kun je
Betere boodschap
De juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon overbrengen. Dat is alles waar het om draait bij online marketing.
Meer rendement
Je ROI verhogen. Budgetten managen is makkelijker als je doelgericht volgens een online marketingstrategie te werk gaat.
Meer sturing
Resultaten zichtbaar maken. Zonder plan weet je niet waar je heen moet. Hoe moet je je resultaten meten als je niet weet hoe en wat je wil bereiken?