Terug
Menu

GEO – Optimalisatie voor AI gedreven zoekmachines

AI verandert zoekgedrag sneller dan ooit. Met GEO (Generative Engine Optimization) zorgen wij ervoor dat jouw organisatie zichtbaar en relevant blijft in de antwoorden van generatieve zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini.

stan hunnekens


“GEO heeft veel weg van SEO. Toch zijn er wel degelijk zaken die anders zijn. Wij besteden elke dag tijd om te onderzoeken wat die dingen zijn en hoe we erop in moeten spelen.”

Stan Hunnekens Head of SEO
Zo helpen we jou aan hogere posities in AI gedreven zoekmachines
  • 0-meting


    We analyseren hoe jouw merk of organisatie momenteel zichtbaar is binnen zoekmachines als ChatGPT, Perplexity en Gemini. Zo kijken we of je aanwezig bent in antwoorden, hoe je content wordt beoordeeld en de technische data. Maak je bijvoorbeeld al op de juiste manier gebruik van “structured data”?



  • Doelgroep & zoekgedrag


    Samen bepalen we waar jouw doelgroep vragen stelt, welke termen ze gebruiken en in welke context je zichtbaar wilt zijn. Daarbij onderzoeken we welke AI-zoekmachines voor jouw branche relevant zijn. Ontdekken we vragen en onderwerpen die leiden tot kansen? Dan zetten we daar vol op in! Natuurlijk verliezen we daarbij jouw grootste concurrenten nooit uit het oog.



  • Doelen & KPI’s bepalen

    Om het succes in GEO te meten, stellen we samen doelen op met bijbehorende KPI’s die ons vertellen of we op de goede weg zitten. Alleen op die manier gaan onze werkzaamheden bijdragen aan het behalen van jouw bedrijfsdoelstellingen.

  • Strategie en actieplan


    Op basis van de inzichten ontwikkelen we een GEO-strategie. Is het beter om nieuwe content te creëren of bestaande content te herschrijven? Waar gebruiken we schema mark-up? Allemaal vragen die in ons strategisch plan terug komen. Denk ook aan het bouwen van whitepapers en het doen van uitgebreide research.

  • Uitvoering en optimalisatie

    Als het plan gereed is gaan we aan de slag. Zo helpen we je bij de productie en optimalisatie van AI-vriendelijke content. We voeren de nodige technische aanpassingen aan je website door en passen structured data toe waar nodig. Daarmee markeren we informatie op de website, zodat zoekmachines precies weten wat de inhoud betekent. Verder beheren we externe vermeldingen en citaten. Hiermee vergroten we jouw aanwezigheid op AI-gegenereerde platformen, die steeds meer het zoeklandschap gaan domineren.

Met Google Search Console, een gratis dienst van Google, analyseren we de zichtbaarheid van jouw site in Google-zoekresultaten. Daarnaast helpt het ons om problemen met landingspagina’s in kaart te brengen.

Met Screaming Frog analyseren we jouw website op dode links (404), kwaliteit van de afbeeldingen en duplicated content. Hierdoor kunnen we relatief snel in kaart brengen waar de optimalisatie mogelijkheden liggen, zodat jouw website organisch beter vindbaar is.

SE ranking vormt de basis van onze SEO analyses. Met behulp van deze tool analyseren we de rankings van de belangrijkste zoekwoorden. Deze uitgebreide analyses bieden ons de mogelijkheid om focus te bepalen voor jouw website.

3 redenen om te investeren in GEO

Wie wil er nou niet zichtbaar zijn in de zoekmachines van de toekomst? Dat kan alleen door slim te investeren in GEO, want:

Meer autoriteit en betrouwbaarheid

AI is hier om te blijven. Gebruikers hechten grote waarde aan de gegenereerde antwoord van tools als ChatGPT. Wanneer deze tools jouw merknaam aanbevelen, doet dat direct veel voor je mate van betrouwbaarheid en autoriteit.

Concurrentievoordeel

Door te investeren in GEO ben je een groot gedeelte van je concurrenten voor. Zij staan nog stil, terwijl jij met de ontwikkelingen meebeweegt en al AI-ready bent!

Toekomstbestendig contentbeleid

Door AI-optimalisatie nu toe te passen, blijft de website relevant voor nieuwe zoek- en aanbevelingsalgoritmes die steeds vaker AI gebruiken. Op lange termijn zal dit traffic en leads veiligstellen.

“De samenwerking met Scherp Online is fantastisch! Ze helpen en begeleiden ons met onze website, die ze in het begin van onze samenwerking helemaal hebben aangepast aan onze nieuwe huisstijl. We zijn erg blij met de HubSpot – Salesforce integratie die Scherp Online heeft opgezet en de campagnes die ze ons hebben helpen maken. Terugkijkend op onze samenwerking van de afgelopen jaren is Scherp Online het bureau waar we mee willen samenwerken, ze zijn niet alleen experts in hun vakgebied maar ook een geweldige sparringpartner als het gaat om nieuwe ideeën.”

“Prettige no nonsense samenwerking, mensen in dienst met verstand van zaken. duidelijke afspraken en een goed resultaat. Ideaal. :-)” Wij hebben voor ABC e verschillende facetten van online marketing mogen uitvoeren van inbound marketing in combinatie met e-mail marketing tot aan advertising via Google en LinkedIn.

‘Scherp Online is bepalend voor ons succes doordat zij ons digitale marketing apparaat volledig uit handen nemen dmv zeer efficiënte SEO en SEA maar ook door samen met ons de strategie uit te zetten op basis van de resultaten! Effectief, prettige en snelle communicatie zitten in hun DNA. Dank voor alle support!’

“Scherponline is een professioneel bureau met deskundige medewerkers op het gebied van online marketing. Of het nu gaat om (het optimaliseren van) websites, SEO of SEA..De online specialisten verdiepen zich in jouw onderneming en geven duidelijke, onderbouwde adviezen. Een prettig bureau om mee samen te werken!”

“In eerste instantie wilde betere vindbaarheid in Google realiseren voor onze (potentiële) klanten en kandidaten. Later hebben we de samenwerking breder getrokken door Scherp Online onze website te laten maken en LinkedIn campagnes op te zetten. Hier zijn we zeer tevreden mee. Naast de specialistische werkzaamheden hebben denken ze mee en stellen ze kritische vragen. Dit ons ook weer aan het denken. Scherp Online is voor ons een echte partner die verder denkt dan binnen de kaders van het online marketing stuk.”

“Wij hebben de samenwerking met Scherp Online gedurende de jaren steeds verder uitgebouwd. Ze hebben ons (de communicatieafdeling) de basiskennis op het vlak van SEO bijgebracht. Wij hebben er vervolgens bewust voor gekozen om niet alles zelf te willen doen en kunnen maar juist de specialist in te zetten. Stap voor stap zetten we Kuijpers online steeds beter neer, als werkgever en als technisch specialist. Scherp Online is de laatste jaren enorm gegroeid, maar gelukkig zijn ze nog even professioneel, no-nonsense en gezellig als altijd!”

Wat is GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization.

Waar traditionele SEO zoals we dat al 10-tallen jaren kennen, zich richt op zoekmachines als Google en Bing, richt GEO zich op de nieuwe generatie zoekmachines. Zoekmachines die antwoorden genereren in plaats van lijsten met links. Denk daarbij aan ChatGPT, Perplexity en natuurlijk Gemini van Google.

Deze generatieve engines halen hun kennis uit miljoenen bronnen, filteren dit via AI-modellen en presenteren vervolgens directe antwoorden aan de gebruiker. Als jouw bedrijf of merk niet goed in deze nieuwe systemen wordt meegenomen, mis je straks een groot deel van de online zichtbaarheid.

Met GEO optimaliseren we je content, data en digitale aanwezigheid zodat je gebruikt, geciteerd en zichtbaar wordt in AI-gegenereerde zoekresultaten.

Maak kennis met ons team

Profiel afbeelding van Dennis WillemsenSEO Specialist

Dennis Willemsen

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Esmeralda BoerSEO Specialist

Esmeralda Boer

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Paul VercammenSEO Specialist

Paul Vercammen

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Pim van den BoomSEO Specialist

Pim van den Boom

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Stan HunnekensHead of SEO

Stan Hunnekens

Head of SEO

Gerelateerde blogs

ScherpOnline-Anne-102
HubspotSEO 14 september 2025

GEO vs. AEO: wat betekenen deze nieuwe termen en is er een verschil?

Wesley Plugers
Wesley Plugers
SEO team
SEO 4 juni 2025

AI-Overviews

Esmeralda Boer
Esmeralda Boer

Wil jij je zichtbaarheid in AI-gegenereerde zoekresultaten vergroten?

Wesley Plugers
Co-owner

Vraag de gratis GEO scan aan! Binnen 2 werkdagen ontvang je hem in je mail.

Stan Hunnekens
Head of SEO/GEO

Advies nodig? Contact ons met al je vragen over marketing, web development of HubSpot.

Piet
Eigenaar