Terug
Menu

GEO – Optimalisatie voor AI gedreven zoekmachines

AI verandert zoekgedrag sneller dan ooit. Met GEO (Generative Engine Optimization) zorgen wij ervoor dat jouw organisatie zichtbaar en relevant blijft in de antwoorden van generatieve zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini..

stan hunnekens


GEO heeft veel weg van SEO. Toch zijn er wel degelijk zaken die anders zijn. Wij besteden elke dag tijd om te onderzoeken wat die dingen zijn en hoe we erop in moeten spelen”

Stan Hunnekens Head of SEO
Zo helpen we jou aan hogere posities in AI gedreven zoekmachines
  • 0-meting


    We analyseren hoe jouw merk of organisatie momenteel zichtbaar is binnen zoekmachines als ChatGPT, Perplexity en Gemini. Zo kijken we of je aanwezig bent in antwoorden, hoe je content wordt beoordeeld en de technische data. Maak je bijvoorbeeld al op de juiste manier gebruik van “structured data”.



  • Doelgroep & zoekgedrag


    Samen bepalen we waar jouw doelgroep vragen stelt, welke termen ze gebruiken en in welke context je zichtbaar wilt zijn. Daarbij onderzoeken we welke AI-zoekmachines voor jouw branche relevant zijn, welke vragen en onderwerpen leiden tot kansen en bekijken we hoe jouw concurrenten hierop aanwezig zijn.



  • Doelen & KPI’s bepalen

    Om het succes in GEO te meten, moeten we samen doelen bepalen. Daarom stellen we KPI’s op die in dienst staan van SMART doelstellingen die weer in lijn staan met bedrijfsdoelen. Een KPI voor GEO kan bijvoorbeeld zijn dat we 20 pagina’s geoptimaliseerd hebben.

  • Strategie en actieplan


    Op basis van de inzichten ontwikkelen we een GEO-strategie. Moeten we de content herschrijven? Waar gebruiken we schema mark-up en maken we de koppeling naar kennisgraph? Allemaal vragen die in ons strategisch plan terug komen. Denk ook aan het bouwen van whitepapers en het doen van uitgebreid research.

  • Uitvoering en optimalisatie

    Als het plan gereed is gaan we aan de slag. Zo helpen we je bij de productie en optimalisatie van AI-vriendelijke content. Doen we technische aanpassingen aan je website en voeren we structured data door. Beheren we externe vermeldingen en citaten.

Met Google Search Console, een gratis dienst van Google, analyseren we de zichtbaarheid van jouw site in Google-zoekresultaten. Daarnaast helpt het ons om problemen met landingspagina’s in kaart te brengen.

Met Screaming Frog analyseren we jouw website op dode links (404), kwaliteit van de afbeeldingen en duplicated content. Hierdoor kunnen we relatief snel in kaart brengen waar de optimalisatie mogelijkheden liggen, zodat jouw website organisch beter vindbaar is.

SE ranking vormt de basis van onze SEO analyses. Met behulp van deze tool analyseren we de rankings van de belangrijkste zoekwoorden. Deze uitgebreide analyses bieden ons de mogelijkheid om focus te bepalen voor jouw website.

3 redenen om te investeren in GEO

Wie wil er nou niet zichtbaar zijn in de zoekmachines van de toekomst? Dat kan alleen door slim te investeren in GEO, want:

Meer autoriteit en betrouwbaarheid.

Steeds meer mensen gebruiken AI gedreven tools als ChatGPT. Als deze tools jouw noemen als de perfecte oplossing zien zij jou als betrouwbaar.

Loop voorop

Door te investeren in GEO ben je een groot gedeelte van je concurrenten voor. Zij staan nog stil.

Betere online reputatie

Door jouw website goed te structureren en consistent aanwezig te zijn in verschillende zoekmachines genereer je een betere online reputatie.

“De samenwerking met Scherp Online is fantastisch! Ze helpen en begeleiden ons met onze website, die ze in het begin van onze samenwerking helemaal hebben aangepast aan onze nieuwe huisstijl. We zijn erg blij met de HubSpot – Salesforce integratie die Scherp Online heeft opgezet en de campagnes die ze ons hebben helpen maken. Terugkijkend op onze samenwerking van de afgelopen jaren is Scherp Online het bureau waar we mee willen samenwerken, ze zijn niet alleen experts in hun vakgebied maar ook een geweldige sparringpartner als het gaat om nieuwe ideeën.”

“Prettige no nonsense samenwerking, mensen in dienst met verstand van zaken. duidelijke afspraken en een goed resultaat. Ideaal. :-)” Wij hebben voor ABC e verschillende facetten van online marketing mogen uitvoeren van inbound marketing in combinatie met e-mail marketing tot aan advertising via Google en LinkedIn.

‘Scherp Online is bepalend voor ons succes doordat zij ons digitale marketing apparaat volledig uit handen nemen dmv zeer efficiënte SEO en SEA maar ook door samen met ons de strategie uit te zetten op basis van de resultaten! Effectief, prettige en snelle communicatie zitten in hun DNA. Dank voor alle support!’

“Scherponline is een professioneel bureau met deskundige medewerkers op het gebied van online marketing. Of het nu gaat om (het optimaliseren van) websites, SEO of SEA..De online specialisten verdiepen zich in jouw onderneming en geven duidelijke, onderbouwde adviezen. Een prettig bureau om mee samen te werken!”

“In eerste instantie wilde betere vindbaarheid in Google realiseren voor onze (potentiële) klanten en kandidaten. Later hebben we de samenwerking breder getrokken door Scherp Online onze website te laten maken en LinkedIn campagnes op te zetten. Hier zijn we zeer tevreden mee. Naast de specialistische werkzaamheden hebben denken ze mee en stellen ze kritische vragen. Dit ons ook weer aan het denken. Scherp Online is voor ons een echte partner die verder denkt dan binnen de kaders van het online marketing stuk.”

“Wij hebben de samenwerking met Scherp Online gedurende de jaren steeds verder uitgebouwd. Ze hebben ons (de communicatieafdeling) de basiskennis op het vlak van SEO bijgebracht. Wij hebben er vervolgens bewust voor gekozen om niet alles zelf te willen doen en kunnen maar juist de specialist in te zetten. Stap voor stap zetten we Kuijpers online steeds beter neer, als werkgever en als technisch specialist. Scherp Online is de laatste jaren enorm gegroeid, maar gelukkig zijn ze nog even professioneel, no-nonsense en gezellig als altijd!”

Wat is GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization.

Waar traditionele SEO zoals we dat al 10-tallen jaren kennen zich richt op zoekmachines als Google en Bing, richt GEO zich op de nieuwe generatie zoekmachines die antwoorden genereren in plaats van lijsten met links. Denk daarbij aan ChatGPT, Perplexity en natuurlijk Gemini van Google.

Deze generatieve engines halen hun kennis uit miljoenen bronnen, filteren dit via AI-modellen en presenteren vervolgens directe antwoorden aan de gebruiker. Als jouw bedrijf of merk niet goed in deze nieuwe systemen wordt meegenomen, mis je straks een groot deel van de online zichtbaarheid.

Met GEO optimaliseren we je content, data en digitale aanwezigheid zodat je gebruikt, geciteerd en zichtbaar wordt in AI-gegenereerde zoekresultaten.

Maak kennis met ons team

Profiel afbeelding van Dennis WillemsenSEO Specialist

Dennis Willemsen

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Esmeralda BoerSEO Specialist

Esmeralda Boer

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Paul VercammenSEO Specialist

Paul Vercammen

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Stan HunnekensHead of SEO

Stan Hunnekens

Head of SEO

Gerelateerde blogs

SEO team
SEO 4 juni 2025

AI-Overviews

Esmeralda Boer
Esmeralda Boer
IMG_4287

Neuromarketing: de sleutel tot effectieve beïnvloeding

Doris Verhappen
Doris Verhappen

Samenwerken?

Wil jij zo snel mogelijk meer online bereik creëren?

Piet Zweegers
Ondernemer

Vraag de gratis SEO scan aan! Binnen 2 werkdagen ontvang je hem in je mail.

Anouk
SEO Specialist

Advies nodig? Contact ons met al je vragen over marketing, web development of HubSpot.

Piet
Eigenaar