Terug
Menu
naar overzicht
9 september 2025
Inge Peeters - Scherp Online
Inge Peeters HubSpot Data specialist

Nieuwe ontwikkelingen rondom cookiebanners en Tag Manager (GTM)

Omdat de AVG-richtlijnen nog niet moeilijk genoeg zijn, doen we er nog een schepje bovenop. We nemen jullie graag mee in de nieuwste ontwikkelingen rondom AVG-richtlijnen.

Cookiebanners

Waar gebruiken we Google Tag Manager voor?

Zoals de meesten van jullie weten gebruiken we Google Tag Manager vaak om meetcodes op de website te beheren, zoals de tags die nodig zijn om conversies te meten in Google Analytics of advertentieaccounts zoals Google Ads en LinkedIn. Regelmatig laden we zelfs de cookiebanner in via Tag Manager. In Tag Manager zorgen we er vervolgens voor dat tags zich aanpassen aan de cookievoorkeuren van een websitebezoeker, zoals onze klant heeft aangegeven met cookies te willen omgaan. Op die manier respecteren we de privacyvoorkeuren van websitebezoekers.

Toestemming vereist

Tot nu toe werd Google Tag Manager als een functionele, noodzakelijke tool gezien en daarom was er geen toestemming van de websitebezoeker nodig om een Tag Manager container in te laden. Echter, de rechtbank in Hannover in Duitsland heeft een uitspraak gedaan dat Tag Manager niet slechts functioneel is en wel persoonlijke data verwerkt (zoals IP-adressen en device-informatie). Daarmee zou de tool dus geen passieve tag container zijn die slechts tools laadt.

De rechtbank in Hannover heeft geoordeeld in een specifieke zaak dat er ook toestemming moet zijn om tag manager in te laden. Zo’n uitspraak verandert de AVG-wet niet, maar geeft een juridische interpretatie van hoe bestaande wetgeving toegepast moet worden. En omdat het een rechtbankuitspraak is, wordt die interpretatie vaak richtinggevend gevonden. Ook buiten Duitsland. Kortom:

Dit zijn de consequenties voor jou

Dit heeft consequenties voor de manier waarop we Google Tag Manager zouden configureren en voor de manier waarop je conversies meet. De consent-mode die we vaak toepassen, zal niet meer naar wens functioneren en dat heeft weer impact op je advertentiecampagnes. Die zullen met minder conversiegegevens werken. Belangrijk dus om hierover in gesprek te gaan. Laat je in ieder geval goed adviseren door je juridisch adviseur om na te gaan wat deze uitspraak voor jou betekent.

Wil je tracking aanpassen op basis van deze informatie?

Daar kunnen we je bij helpen! Hoe is afhankelijk van welke cookiebanner je momenteel gebruikt en de wensen. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Tracking aanpassen of advies inwinnen?

Inge Peeters
HubSpot Data specialist

Lees meer over dit onderwerp

Cookiebanners
Google Tag Manager 9 september 2025

Nieuwe ontwikkelingen rondom cookiebanners en Tag Manager (GTM)

Inge Peeters
Inge Peeters
vera sst
Google Tag Manager 14 december 2023

Een cookieloos tijdperk vraagt om server-side tagging

Inge Peeters
Inge Peeters

Advies nodig? Contact ons met al je vragen over marketing, web development of HubSpot.

Piet
Eigenaar