Terug
Menu
naar overzicht
SEO
19 mei 2021
Stan Hunnekens - Scherp Online
Stan Hunnekens Head of SEO

Google Mijn Bedrijf optimaliseren: 7 ultieme tips

Heb jij je gratis Google Mijn Bedrijf al geclaimd en geoptimaliseerd? Met deze vermelding heb je de kans om te verschijnen in de gratis resultaten van Google met lokale zoekacties én in Google Maps. Vermeld belangrijke bedrijfsinfo, zoals openingstijden, adres en een link naar de website. Wij geven je graag 7 ultieme tips om jouw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren om ook in 2023 online lokaal zichtbaar te zijn.

Google mijn Bedrijf optimaliseren: 7 tips
Too long to read
  • Wil je starten met lokale SEO? Dan is Google Mijn Bedrijf je beginpunt!
  • Geef je bezoekers een beter beeld van je bedrijf door jouw contactgegevens, locatie, openingstijden, enz. met het publiek te delen. 
  • Door je bedrijfsprofiel te optimaliseren zal het je bedrijf helpen met een hogere ranking in de lokale zoekresultaten en Google Maps. 
  • 7 Handige tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren:
    • Optimaliseer je bedrijfsinformatie
    • Neem je belangrijkste zoekwoorden op in de bedrijfsinformatie
    • Verzamel reviews en beantwoord vragen
    • Toon je bedrijf door foto’s en video’s te laten zien
    • Deel het laatste nieuws met GMB-posts
    • Toon je product gamma
    • Meet je GMB verkeer met UTM-Tagging

Wat is Google mijn Bedrijf?

Op Google Mijn Bedrijf (GMB) kun je jouw contactgegevens, locatie en openingstijden met het publiek delen. Dit is ook de plaats waar je kunt reageren op Google reviews en eigen foto’s en video’s kunt delen. Als je een belangrijke mededeling hebt, kun je deze ook delen via een post. Zo krijgen jouw bezoekers in één oogopslag een beter beeld van je bedrijf. Door dus je bedrijfsprofiel te optimaliseren, help je jouw onderneming met een hogere ranking in de lokale zoekresultaten én Google Maps. 

Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf 

Voordat je aan de slag kunt met het optimaliseren van je bedrijfspagina is het zaak om je bedrijf aan te melden. Aanmelding is volledig gratis en doe je door het stappenplan op Google Mijn Bedrijf (GMB) te doorlopen:

Hoe aanmelden bij Google Mijn Bedrijf?

Klik op ‘Nu Beheren’ rechtsboven in je scherm;

Voeg je bedrijfsnaam toe en klik op volgende;

Voeg je bedrijfslocatie toe en klik op ‘Volgende’. Google verifieert je vermelding, dus zorg dat gegevens correct zijn;

Verifieer je locatie met de pen op de kaart en klik op ‘Volgende’;

Kies welk gebied je actief bent en klik op ‘Volgende’;

Kies de categorie die het beste bij jouw bedrijf past en klik op ‘Volgende’;

Voeg de URL van je bedrijfswebsite en je telefoonnummer toe aan de contactinformatie. Klik op ‘Volgende’;

Kies of je aanbevelingen van Google wilt ontvangen en klik op ‘Volgende’. Het is aan te raden om op ‘Ja’ te klikken. Je ontvangt dan gepersonaliseerde aanbevelingen die je kunnen helpen met je vermeldingen;

Klik ten slotte op ‘Voltooien’.

Je hebt nu je Google Mijn Bedrijf-pagina ingesteld. Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is je vermelding te verifiëren. Hiermee bevestig je dat het om jouw bedrijf gaat. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Je kunt ervoor kiezen om je bedrijf te verifiëren met een automatische oproep of sms of je kunt ervoor kiezen om te verifiëren met een briefkaart. Kies je voor de laatste optie, dan ontvang je een brief op jouw adres met een code. Hou er wel rekening mee dat dit tot 15 dagen kan duren. Daarom raad ik je aan om de code via een automatisch telefoontje of sms aan te vragen. Je krijgt dan direct je code en vervolgens kun je beginnen met het aanpassen van je bedrijfsprofiel. Je startpagina ziet er ongeveer zo uit:

Kom je er niet helemaal uit om je Google Mijn Bedrijf aan te melden? Laat het ons dan weten en neem contact op. Wij helpen je graag verder.

7 Handige tips om jouw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Tip 1: Optimaliseer je bedrijfsinformatie

Lokale zoekresultaten geven de voorkeur aan de meest relevante resultaten voor zoekopdrachten. Je bent als bedrijf in het voordeel wanneer je de meest gedetailleerde en accurate informatie aanbiedt. Vul daarom zo veel mogelijk informatie in onder de sectie ‘Informatie’. Dit vind je terug aan de linkerkant van je GMB dashboard.

Tip 2: Neem je belangrijkste zoekwoorden op in de bedrijfsinformatie

Net zoals bij traditionele SEO is het inzetten van strategische zoekwoorden een bepalende factor voor het bepalen van de zoekresultaten. Gebruik daarom je belangrijkste zoekwoorden in de bedrijfsbeschrijving en elke keer wanneer je een lokale post plaatst voor je publiek.

Tip 3: Verzamel reviews en beantwoord vragen

Interactie met klanten toont aan dat jouw bedrijf waarde hecht aan klanten en de feedback die ze achterlaten. Overtuigende recensies hebben een positief effect op potentiële klanten bij het onderzoeken van jouw bedrijf. Daarnaast zijn positieve recensies een beïnvloedende factor op de zoekresultaten. Moedig klanten daarom aan om feedback achter te laten op jouw bedrijfspagina. 

Tip 4: Bedrijfsfoto’s: de ultieme gids om er online goed uit te zien

Volgens Google ontvangen bedrijven met foto’s en video’s op hun Google My Business pagina 42% meer verzoeken tot routebeschrijvingen op Google Maps en 35% meer klikken naar hun websites dan bedrijven zonder foto’s en video’s. Bovendien heb je met hoge kwaliteit bedrijfsfoto’s invloed op hoe men je bedrijf ziet. Je rankings zullen stijgen, omdat Google ziet dat je bezig met het het actualiseren van je Google bedrijfspagina. Volgens Google hebben bedrijven gemiddeld 11 foto’s op hun bedrijfspagina, maar bedrijven met meer dan 100 foto’s op Google My Business krijgen 520% meer telefoontjes, 2,7% meer leads en 1,1% meer website klikken dan een gemiddeld profiel.

Zo optimaliseer je je bedrijfslisting met foto’s, video’s en virtual tours:

  • Ga voor een verpletterende eerste indruk met hoge kwaliteit foto’s en video’s
  • Vergeet geen foto’s van gemeenschappelijke ruimtes toe te voegen
  • Voeg zoveel mogelijk (kwalitatieve) foto’s toe van je product/dienst
  • Vermijd zoveel mogelijk promotionele berichten in afbeelding
  • Plaats ook foto’s waarin collega’s interactie hebben met klanten
  • Plaats ook (een) teamfoto(‘s).
  • Gebruik nooit stock foto’s.
  • Plaats foto’s de buitenkant van je kantoor/bedrijf vanuit verschillende hoeken.
  • Voeg een virtuele tour video toe om een goed beeld van je bedrijf te geven.
collega's meeting

Tip 5: Deel het laatste nieuws met posts

Het is de Twitter van Google Mijn Bedrijf: de posts. Deze mini berichten zorgen voor interactie met jouw publiek en zorgen voor extra verkeer naar je website. Deel relevante nieuwtjes of blogs. Maar houd het wel kort en krachtig. Gebruik aantrekkelijke visuals en maak de lezer zo nieuwsgierig naar de inhoud. Plaats een duidelijke call-to-action onder je post en verwijs de lezer uiteindelijk door naar je website.

Tip 6: Toon je product gamma

Geef klanten een beter beeld over je bedrijf door producten rechtstreeks via Google mijn Bedrijf aan te bieden, mits je producten verkopen uiteraard. Deel informatie zoals prijzen, details en foto’s zodat bezoekers meer interactie met je bedrijf aan gaan. Deze productdetails stellen Google ook in staat om zo jouw bedrijf beter te begrijpen en dat zorgt voor een positieve invloed op je zoekresultaten.

Tip 7: Meet je GMB verkeer met UTM-Tagging

Meten is weten. Stel daarom een UTM-tag in om het verkeer van je GMB pagina naar je website nauwkeurig bij te houden. Je zult verstelt staan hoeveel verkeer je via dit kanaal binnenkrijgt. Voeg je UTM-tag toe aan je website URL en plaats hem op je GMB profiel onder de sectie ‘Informatie’.

Ben je benieuwd hoe je lokaal nóg beter vindbaar kunt worden? Bekijk dan zeker de blog “Lokale SEO: in 4 stappen lokaal vindbaar” 

Aan de slag met lokale vindbaarheid

Wil je dat locals jouw bedrijf online vinden? Dan is lokale SEO onmisbaar. Anno 2023 krijg je de nummer 1 positie op Google niet voor niets. Daarom moet je dus hard aan de slag om meer verkeer uit lokale zoekopdrachten te halen.

Lees meer over dit onderwerp

BrightonSEO
SEO 25 oktober 2024

BrightonSEO oktober 2024: Onze SEO Specialist Anouk neemt je mee! 

Anouk Raijmakers
Anouk Raijmakers
ai-overview-voorbeeld
SEO 3 juni 2024

Wat betekenen de AI-Overviews (AIO) voor SEO?

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens

Vraag de gratis SEO scan aan! Binnen 2 werkdagen ontvang je hem in je mail.

Anouk
SEO Specialist