Terug
Menu
naar overzicht
SEO
27 juni 2023
Doris Verhappen - Scherp Online
Doris Verhappen Online strateeg

De optimale websitestructuur voor jouw e-commerce webshop

Tijdens het afgelopen Brighton SEO evenement volgden mijn collega Stan en ik een klassikale SEO training, gericht op e-commerce websites. SEO voor webshops is een vak apart. Het gaat vaak om grote websites met veel pagina’s en relatief weinig artikelen of blogs. Dus hoe kun je je webshop dan organisch goed laten ranken? Wat op deze dag nog eens extra werd benadrukt, is het belang van een goede websitestructuur voor e-commerce websites.

Online strategie team

Waarom is websitestructuur zo belangrijk?

De manier waarop de pagina’s van jouw website gestructureerd zijn, is van grote invloed op jouw organische rankings in zoekmachines. Dit geldt in principe voor elke website, maar voor e-commerce websites in het bijzonder. Webshops hebben vaak een grote hoeveelheid pagina’s. Het gevaar bij websites met zoveel pagina’s is dat niet alle belangrijke pagina’s geïndexeerd worden vanwege beperkte crawlbudgetten. Dit maakt het voor webshops extra belangrijk om een goede websitestructuur te hanteren. Op die manier kan zowel de gebruiker als de zoekmachine jouw belangrijke pagina’s goed vinden.

Hoe ziet een goede websitestructuur eruit?

Als marketeer of website-eigenaar heb je vast weleens gehoord van de ‘3-click rule’. Dit houdt in dat geen enkele pagina meer dan drie klikken verwijderd mag zijn van de homepage. Hoewel dit een goede regel is, is hij voor zeer grote webshops niet altijd haalbaar. Zorg er daarom voor dat al je belangrijkste pagina’s aan deze 3-klikken-regel voldoen.

schematische websitestructuur

In de ideale situatie ziet de structuur van je webshop er zo uit: Homepage > categorie > subcategorie > product

Een bijkomend voordeel van deze websitestructuur is dat je makkelijk categorieën toevoegt, zonder dat daarvoor de hele structuur op de schop gaat.

Inzicht in je eigen websitestructuur

Wil jij controleren hoe je websitestructuur eruit ziet? Raadpleeg dan de tool Screaming Frog. Gebruik het ‘Internal’ rapport en ga naar het tabblad > site structure > crawl depth. Hier kun je een export maken van de crawl depth van je pagina’s.

Nadelige effecten van een verkeerde websitestructuur

  • Pagina’s die te diep verstopt zitten in een website krijgen minder linkwaarde doorgespeeld dan pagina’s hoger in de structuur.
  • Deze pagina’s lopen het risico minder vaak gecrawld te worden door Google (als deze al gecrawld worden) en kunnen daarom lastiger ranken.
  • Omdat zoekmachines deze pagina’s minder vaak crawlt, merken ze bepaalde wijzigingen of nieuwe pagina’s misschien niet eens op.

Internal linking optimalisaties voor webshops

Voor webshops is het dus extra belangrijk, maar ook extra lastig om de interne linkstructuur goed op orde te brengen. De uitdaging ligt vaak in het aantal producten en categorieën of beperkingen in het CMS. Toch is de invloed van interne linkstructuur op je organische rankings groot. Dus wat kun je doen om de structuur van je webwinkel te verbeteren en meer organisch verkeer binnen te halen?

1. Related products

Deze heb je vast wel ooit voorbij zien komen, de related products (gerelateerde producten) onderaan een productpagina. Gerelateerde producten zijn niet enkel relevant voor de bezoeker, maar je laat hiermee ook aan de zoekmachine zien welke producten onder dezelfde categorie vallen. Variaties op de gerelateerde producten zijn onder andere: ‘vaak samen gekocht, aanvullende producten, laatst bekeken, best beoordeeld’ en ga zo maar door.

2. Cross linken van gerelateerde (sub)categorieën

Het toevoegen van gerelateerde categorieën aan categoriepagina’s is nog een manier om de websitestructuur en gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren. Dit kan op verschillende manieren.

Hier zie je een voorbeeld van de categorie ‘Literatuur & Romans’ bij Bol.com
Zoals je ziet kun je bovenaan de pagina doorklikken naar gerelateerde categorieën of subcategorieën om de producten te vinden die het beste aansluiten bij wat je zoekt.

3. Breadcrumbs

Breadcrumbs zijn een navigatiehulpmiddel en geven de hiërarchie van de website aan. Dit helpt niet alleen Google de structuur van je webshop beter te begrijpen, maar zorgt er ook voor dat je bezoeker zijn positie op de website beter begrijpt en makkelijk terug kan navigeren naar een vorige pagina. Daarnaast spelen de links in breadcrumbs waarde door naar de dieperliggende pagina’s op je website, waardoor deze meer zichtbaarheid krijgen. Zorg dat je de juiste structured data voor breadcrumbs toepast. Zie onderstaande code.

Deze quick wins kun je direct toepassen

  • Probeer met Google Analytics 4 te achterhalen welke pagina’s weinig organisch verkeer krijgen en check met Screaming Frog of deze pagina’s genoeg inlinks krijgen.
  • Link van je pagina’s met een hoge autoriteit naar pagina’s die een boost nodig hebben. Zorg wel dat je alleen linkt naar relevante pagina’s en gebruik de juiste anchor teksten.

Tip: Gooi niet zomaar je hele website structuur op de schop. Wanneer je de wijzigingen in site-structuur niet goed uitvoert, kun je veel organisch verkeer verliezen. Doe dit daarom altijd in overleg met een SEO specialist of webbouwer.

Lees meer over dit onderwerp

BrightonSEO
SEO 25 oktober 2024

BrightonSEO oktober 2024: Onze SEO Specialist Anouk neemt je mee! 

Anouk Raijmakers
Anouk Raijmakers
ai-overview-voorbeeld
SEO 3 juni 2024

Wat betekenen de AI-Overviews (AIO) voor SEO?

Stan Hunnekens
Stan Hunnekens