Migratie van SAP naar HubSpot
Digitale versnelling voor een ketenpartner in metaal
MCB is een toonaangevende metaalgroothandel en servicecenter die actief is in de maakindustrie. Vanuit hun centrale rol in de keten leveren zij staal, RVS, aluminium en non-ferro metalen aan een breed scala aan industriële klanten.
Wat MCB onderscheidt, is niet alleen het uitgebreide assortiment, maar vooral de toegevoegde waarde in de vorm van bewerkingen (zoals zagen en decoilen), technisch advies en digitale ondersteuning.


“We bouwen niet alleen de technische oplossing, maar zorgen er ook voor dat teams snappen hoe ze deze slim inzetten. Zo ontstaat een toekomstbestendige digitale structuur die écht werkt voor jouw organisatie.”
Het vraagstuk vanuit MCB




-
Private app & custom privacy app
We hebben een private app gebouwd binnen HubSpot, waaraan SAP C4C middels een custom integratie gekoppeld is.
Middels een custom-app hebben we een synchronisatie ontwikkeld waarbij contactpersonen zowel binnen de HubSpot omgeving als binnen de ‘Mijn MCB’-omgeving hun (e-mail)consent kunnen aanpassen voor alle verschillende abonnementen binnen elke business unit.
-
CRM-inrichting
Het CRM-systeem van MCB beschikt over enorm veel (historische)data. We hebben het gehele CRM-systeem custom opgebouwd op contactpersoon- en klantniveau, waarbij alle velden zijn gekoppeld aan het bronsysteem. Op deze manier kunnen de verschillende systemen naadloos communiceren en blijven alle data realtime up-to-date.
Vervolgens hebben we de weergaves naar wens aangepast, zodat zowel op contact- als op bedrijfsniveau de juiste (custom) informatie direct overzichtelijk getoond wordt.
-
Inrichting automation workflows
Verschillende lead en klantprocessen hebben we middels workflows geautomatiseerd, waardoor er veel tijdswinst behaald wordt bij administratieve werkzaamheden. Op basis van beschikbare klantdata kunnen contactpersonen en leads nu automatisch gesegmenteerd en toegewezen worden.
-
Ontwikkeling custom mailtemplates
Voor alle business units hebben we custom mailtemplates ontwikkeld, waarin verschillende elementen en informatieblokken belangrijk zijn. Op deze manier blijven de verschillende huisstijlen gewaarborgd en is er altijd de mogelijkheid om de informatie op de juiste manier over te brengen.
Dankzij de slimme inrichting van HubSpot beschikt MCB nu over:
Efficiency
Enorme tijdswinst door automatisering van workflows, zodat handmatige handelingen verleden tijd zijn.
Privacy
We hebben gezorgd voor het correct borgen, verwerken en toepassen van consent bij alle contactpersonen, over alle abonnementen en business units heen.
Inzicht
Volledige controle en inzicht over contactpersonen, bedrijven en leads verdeeld over verschillende business units.

Uitdagingen tijdens dit project
- Koppeling met extern bronsysteem; Het bestaande bronsysteem van MCB was niet standaard te integreren met moderne marketingtools
- Centraal beheer van e-mailvoorkeuren; MCB wilde klanten zelf hun communicatievoorkeuren laten beheren binnen de eigen omgeving.
- Eén portaal voor acht business units: Met acht verschillende business units was het een uitdaging om uniformiteit en flexibiliteit te combineren.

Ons HubSpot team








Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
