“De samenwerking met Scherp Online is fantastisch! Ze helpen en begeleiden ons met onze website, die ze in het begin van onze samenwerking helemaal hebben aangepast aan onze nieuwe huisstijl. We zijn erg blij met de HubSpot – Salesforce integratie die Scherp Online heeft opgezet en de campagnes die ze ons hebben helpen maken. Terugkijkend op onze samenwerking van de afgelopen jaren is Scherp Online het bureau waar we mee willen samenwerken, ze zijn niet alleen experts in hun vakgebied maar ook een geweldige sparringpartner als het gaat om nieuwe ideeën.”
Adverteren op YouTube
Meer dan 2 biljoen gebruikers loggen maandelijks in op YouTube. Dat maakt het de tweede meest bezochte website ter wereld. Wil jij op een aantrekkelijke manier de aandacht van nieuwe klanten trekken of juist sturen op conversies? Met YouTube advertenties kan het allemaal. De gemiddelde kosten per weergaven liggen tussen de €0,009 en €0,028. Een goedkope manier om jouw boodschap over te brengen op een specifieke doelgroep.
Skippable ads kan je na 5 seconden wegklikken. Gebruik daarom liever geen video’s die niet voor YouTube zijn gemaakt. Trek in die 5 seconden de aandacht.
Sophie Hodak Online Strateeg & HubSpot specialist-
Formuleer een doelstelling
Een YouTube campagne draaien zonder doelstelling is schieten met losse flodders. Een heldere doelstelling met KPI’s helpt je bij het creëren van videocontent, targeting van je doelgroep en het bepalen van succes. We helpen je hierbij als je de doelstellingen nog niet helder hebt.
-
Bepaal je doelgroep
Videoadvertenties creëer je voor je doelgroep. Je zal vast wel een idee hebben wie dat is, maar hoe specifiek is dat beeld? Wij werken met persona’s, een fictieve representatie van je ideale klant. Wie is “Ton de tuinman”? Waar heeft hij moeite mee? Onze specialisten hebben hier ervaring mee en brengen de ziel in jouw doelgroep.
-
Budget
Voor niets gaat de zon op, maar met goed werk kost YouTube je helemaal niks. Het moet juist geld opleveren! We adviseren je graag over de inverstering. Hierin nemen we mee: je doelstelling, je targeting doelgroep (hoe specifieker, hoe kleiner) en de tijdspanne. Wees realistisch en bedenk dat we budgetten op elk moment kunnen bijstellen.
-
Koopcyclus
We hebben bijna genoeg informatie om aan de slag te gaan met het maken of kiezen van een goede video. De koopcyclus bestaat uit drie fases: bewustwording, overweging en beslissing. Welke fase relateert aan de doelstelling? Een video in de bewustwordingsfase kan een how-to-video zijn die weer niet relevant is voor de beslissingsfase.
-
Type YouTube advertentie
YouTube kent wel zes advertentietypes, zoals onder andere de bekende skippable ads, overlays en gesponsorde kaarten. We limiteren onszelf liever niet tot één advertentietype, zodat we je kansen om vertoond te worden verdubbelen.
-
Videocreatie
Het geheim van videocreatie zit hem in wat je de gebruiker te bieden hebt. Waarom zou iemand een video willen verlaten door op jouw advertentie te klikken? We beginnen bij de boodschap. Wat wil je aan wie in welke fase van de koopcyclus vertellen? Met behulp van bestaand en/of nieuw materiaal maken we een effectieve video, speciaal voor YouTube.
-
Landingspagina
De landingspagina waarop gebruikers komen na klikken op een YouTube advertentie moet feilloos aansluiten op de boodschap van de video. We willen dat hij snel is, visueel aantrekkelijk, een call-to-action bevat en dat eventuele formulieren geoptimaliseerd zijn.
-
Experimenteren & optimaliseren
Jouw YouTube campagnes zijn bij ons in goede handen, maar naast de inzet van onze ervaring en kennis, testen en experimenten wij ook altijd. We testen verschillende (lengten van) video’s, targeting opties maar ook instellingen en tactieken. Dat is onze datagedrevenheid en drive om het beste uit jouw campagnes te halen.
-
Rapporteren
Voor vragen staan we op elk moment van de dag open, maar je krijgt van ons elke maand een terugkoppeling in een persoonlijk gesprek over hoe het gaat met de YouTube campagnes. Middels een link naar een Google Data Studio dashboard kun je de resultaten altijd real-time inzien en intern delen.
3 redenen waarom je nu moet adverteren op YouTube
YouTube is een vreemde eend in de bijt tussen alle advertentiemogelijkheden van Google. En dat maakt het interessant!
Maak mensen blij
Mensen kijken graag naar video’s. Video’s worden meer dan ooit bekeken.
Beeld en geluid
Vertel je doelgroep een verhaal met beeld en geluid. Een betere manier om een boodschap over te brengen is er niet!
Relatief goedkoop
Adverteren op YouTube is relatief goedkoop. Bij TrueView YouTube advertenties betaal je pas als iemand een video voor 30 seconden of langer bekijkt óf de hele video bekijkt.