Zo pas je MBTI toe op websites en binnen online marketing
Het MBTI model staat voor Myers-Briggs Type Indicator en is misschien wel een van de meest gebruikte modellen in de HR-wereld. Hoewel het geen wetenschappelijke onderbouwing heeft, vullen jaarlijks ruim 200 miljoen mensen vragenlijsten in om erachter te komen wat hun persoonlijkheidstype is. Het MBTI model wordt ook veel gebruikt in de (online) marketing, zo ook bij Scherp Online.
- Volgens grondlegger Carl Jung zijn er vier functies: denken, voelen, gewaarwording en intuïtie, en twee houdingen: introversie en extraversie in onze psychologische vormen. Combineer deze en je komt tot 8 persoonlijkheidstypen.
- De 8 persoonlijkheidstyipen van Jung zijn door Briggs en haar dochter de inspiratie geweest om tot 16 persoonlijkheidstypen te komen. Dit deden ze op basis van vier dimensies:
- introversion – extraversion
- sensing – intuïtion
- thinking – feeling
- juding – perceiving
- Er zijn geen goede of slechte persoonlijkheidstypen. Elk type is nodig voor een evenwichtige samenleving.
- Je kan de 16 types terugbrengen naar 4 typen websitebezoekers:
- De competitieve bezoeker
- De spontane bezoeker
- De methodische bezoeker
- De humanistische bezoeker
- Hou bij het inrichten van je website en al je communicatie uitingen rekening met al deze types. Zorg dat ze allemaal in hun behoeftes worden voorzien. De één wil bijvoorbeeld graag veel (technische) informatie willen lezen, terwijl de ander gevoeliger is voor gevoel.
Geschiedenis van de MBTI systematiek
De Zwitserse psycholoog Carl Jung wordt gezien als de grondlegger van de analytische psychologie en zijn theorieën werden gebruikt om later het MBTI model vorm te geven. Meneer Jung stelde dat er vier functies (denken, voelen, gewaarwording en intuïtie) en twee houdingen (introversie en extraversie) zijn die onze psychologie vormen. Door deze te combineren kom je op acht persoonlijkheidstypen. Deze leer van persoonlijkheidstypen was voor Katherine Briggs en haar dochter Isabel Myers-Briggs een inspiratie om op door te borduren. Zij ontwikkelden samen de Myers-Briggs Type Indicator.
Myers-Briggs Type Indicator
De theorie van Myers-Briggs bestaat uit vier dimensies van twee tegenovergestelden. Twee cognitieve functies (Thinking – Feeling en Sensing – Intuition). Een manier om de cognitieve functies te uitten (Introversion – Extraversion). En een voorkeur die Katharine en Isabel later hebben toegevoegd, namelijk Judging – Perceiving functie.
Introversion – Extraversion
Deze dimensie gaat over waar jij als persoon energie uit haalt. Personen met een voorkeur voor extraversie krijgen energie in het zijn met anderen en vinden het prettig als stiltes worden opgevuld. Introverte personen halen energie uit het alleen zijn en koesteren stiltes eerder. Het is een misopvatting dat deze personen verlegen zijn, ook extraverte personen kunnen verlegen zijn!
Sensing – Intuition
Deze tegenovergestelden zijn cognitieve functies en vertellen hoe jij de basis die je hebt meegekregen van je ouders aanvult. Sensing (realistische) persoonlijkheidstypes hebben een voorkeur voor feiten. Intuition (intuïtieve) persoonlijkheidstypes gaan liever voor ervaringen.
Thinking – Feeling
Deze dimensie is de tweede cognitieve dimensie en is gericht op het maken van keuzes. Personen met een voorkeur voor logica delen we in onder de Thinking (denkende) typen. Als je liever keuzes maakt op basis van principes ben je een Feeling (voelend) type.
Juding – Perceiving
De laatste dimensie is toegevoegd door Katherine en haar dochter en gaat over de manier waarop je in het leven staat. Ga je graag planmatig door het leven, dan ben je een Judging (plannend) type. Ga je mee met de ‘flow’ en zie je wel wat op je pad komt? Dan val je onder de Perceiving (zoekende) persoonlijkheidstypen.
De zestien persoonlijkheidstypen
Op basis van deze vier dimensies worden zestien persoonlijkheidstypen vastgesteld. Het is belangrijk om te onthouden dat er geen ‘goede’ en ‘slechte’ typen zijn, het gaat puur om je natuurlijke voorkeur. Ieder type heeft sterkten en zwakten en alle typen zijn nodig voor een evenwichtige samenleving.
Daarnaast wil het niet zeggen dat je altijd een bepaald persoonlijkheidstype bent. Je kunt jezelf ook anders gedragen als dat gewenst is. Je kunt het vergelijken met een huis: je wast jezelf in de badkamer, je slaapt in de slaapkamer en je kookt in de keuken. Toch is er altijd wel een plekje in huis waar je graag heengaat om helemaal jezelf te zijn.
Afgeleide MBTI model van Roy Williams
Binnen de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van een model dat is afgeleid van het model van Myers-Briggs. Deze versimpelde versie van de MBTI is gemaakt door Roy Williams, een marketeer en is uitgelegd in het in 1998 uitgebrachte boek ‘The Wizard of Ads’. Hij heeft de zestien persoonlijkheidstypen teruggebracht tot vier soorten klanten, of websitebezoekers waarover wij graag spreken:
- De competitieve bezoeker
- De spontane bezoeker
- De methodische bezoeker
- De humanistische bezoeker
Hierin spelen twee vragen de hoofdrol:
- Beslist een bezoeker op rationele grond of emotionele grond?
- Beslist de bezoeker snel of langzaam?
Competitieve bezoeker
De competitieve bezoeker wordt ook wel de koopjesjager genoemd. Hij scant websites op basis van feiten en is een snelle beslisser. De naam zegt het al: de competitieve bezoeker vergelijkt USP’s van aanbieders en sluit graag de beste deal. Dat kan zijn op basis van prijs, product of service.
Zo maak je de competitieve bezoeker gelukkig
- Maak gebruik van opsommingen
- Maak je USP’s duidelijk op een overzichtelijke manier
Methodische bezoeker
De methodische bezoeker is een echte informatieslurper. Hij beslist op basis van feiten en neemt de tijd om details te lezen en informatie uit te zoeken. Hij wordt graag goed voorgelicht en laat niets aan toeval over.
Zo maak je de methodische bezoeker gelukkig
- Plaats duidelijke product- en leverspecificaties
- Laat zien welke keurmerken je hebt en welke garanties je biedt
- Maak gebruik van veelgestelde vragen (FAQ) op de website
Spontane bezoeker
De spontane bezoeker is een bezoeker die snelle beslissingen neemt op basis van emotie en gevoelig is voor impulsaankopen. Deze bezoeker houdt van een snel, beknopt bestelproces en vrijblijvendheid.
Zo maak je de spontane bezoeker gelukkig
- Benadruk schaarste, bijvoorbeeld met een aanbieding
- Neem alle obstakels weg die een snelle bestelling in de weg staan
- Houd het vrijblijvend en laagdrempelig met bedenktijd of gratis retourneren
Humanistische bezoeker
De humanistische bezoeker neemt de tijd om informatie over de aanbieder op te zoeken, aangezien hij beslist aan de hand van zijn emotie. Deze ‘veilige’ koper is te beïnvloeden met een persoonlijke website met veel informatie over de aanbieder en het uitstralen van autoriteit.
Zo maak je de humanistische bezoeker gelukkig
- Plaats uitgebreide klantcases en stimuleer klanten om een review achter te laten
- Plaats upsell en cross-sell mogelijkheden om de bezoeker te inspireren
- Maak gebruik van een uitgebreide over-ons pagina
Een goede MBTI strategie start bij een goed design!
Het design van een website dient goed rekening te houden met alle vier de bezoekerstypen, zodat elke bezoeker zich thuis voelt op de website. Vanuit deze gedachte worden alle designs die wij opleveren voor websites gemaakt. Daarnaast kun je dit model goed gebruiken in je online strategie.