Terug
Menu
naar overzicht
14 september 2023
Alex Gulen - Scherp Online
Alex Gulen Hoofd ontwikkeling & design

WooCommerce Vs Shopify: welk platform komt het beste uit de bus?

Het is als ondernemer niet altijd makkelijk om door de bomen het bos te zien met zoveel aanbod aan ecommerce platforms. Grote kans dat je twijfelt tussen de bekendste twee platforms: WooCommerce en Shopify. Dit zijn (niet voor niets) de grootste spelers op deze markt waar ook wij dag in dag uit mee werken. Laten we voorop stellen dat beide platforms een goede keuze zijn! Maar wat zijn de kenmerkende verschillen tussen de twee? Het allergrootste verschil is dat WooCommerce een Plugin is voor WordPress. Shopify is daarentegen een alles-in-een ecommerce oplossing. Voor die eerste heb je dus een WordPress website nodig en een WooCommerce hosting.

ScherpOnline_Sfeer_121-min

WooCommerce Vs Shopify: welk platform komt het beste uit de bus?

We zetten in dit artikel graag de voor- en nadelen van beide op een rijtje en hopen je een helder beeld te geven van alle eigenschappen en features. Zo maak jij een goed onderbouwde keuze welke het beste bij jouw online store past.

WooCommerce vs. Shopify

Hier vind je een compleet overzicht waarin we Shopify en WooCommerce tegen elkaar afzetten op essentiële onderwerpen.

Hoe populair zijn beide platforms?

Wereldwijd zijn Shopify en WooCommerce de twee grootste e-commerceplatforms. Wanneer we in Google Trends kijken naar het zoekgedrag van de afgelopen 5 jaar valt het op dat Shopify de meest gezochte zoekterm is in vergelijking met WooCommerce. De laatste jaren loopt de populariteit van Shopify zelfs op, terwijl dat van WooCommerce licht afzwakt. In Nederland is het verschil iets minder groot dan wereldwijd gezien.

Populariteit Shopify vs Woocommerce wereldwijd

Populariteit Shopify vs Woocommerce Nederland

Ondanks de populariteit van Shopify vooral de laatste jaren, blijft WooCommerce aan kop als het gaat om marktaandeel. Dit platform heeft (in juli 2023) 39% van de e-commerceplatformmarkt in handen, terwijl Shopify het op dit moment met ‘slechts’ 10% moet doen.

Shopify voordelen & nadelen

Laten we beginnen bij het alles-in-een-platform Shopify. Hieronder hebben we de grootste voordelen voor je beschreven.

3 dagen gratis proberen

Shopify is niet een open-source platform, wat gelijk één van de grootste verschillen met WooCommerce aanstipt. De kosten van het goedkoopste abonnement, Basic, bedragen €28,00 per maand. Voor het middelste Spotify abonnement betaal je €78,00 per maand. Het duurste abonnement, Advanced, kost €384,00 per maand. Je mag het Shopify altijd eerst 3 dagen gratis proberen. De daaropvolgende drie maanden kosten slechts €1 per maand betalen, waarna het gekozen abonnement in gaat.

Nadeel: er zijn bijkomende kosten, zoals transactie fees (een fee over elk product dat je verkoopt) en fees over de apps die je nodig hebt voor je store.

Gemak en simpliciteit

Vind jij 24/7 support belangrijk en heb je beperkte technische kennis? Dan is Shopify wellicht een betere optie dan WooCommerce. Ga je voor Shopify, dan krijg je er hosting en security (SSL) bij. Voor een leek of beginner is Shopify in die gevallen helemaal geen verkeerde keuze. Als ondernemer wil je immers niet belemmerd worden door technologie. Doordat het een hosted e-commerce platform is, betekent dat voor jou dat je je niet druk hoeft te maken om alle poespas rondom software, zoals installatie en updates. Dat houdt ook in dat een Shopify webshop doorgaans sneller live kan dan een WooCommerce webshop. Een groot voordeel van Shopify dus!

Nadeel: Shopify is beperkt in flexibiliteit. Je kunt kiezen uit een beperkt aantal plugins en thema’s, waarbij het overgrote deel ook betaald is.

Keuze uit veel thema’s

Een ander voordeel van Shopify is het aanbod van een groot aantal gelikte storefront thema’s. Zo ziet jouw webshop er zonder design skills super professioneel uit wat bijdraagt aan het succes van je shop. Kies tussen diverse categorieën, zoals Meubels, Sieraden & accessoires en meer. Mogen wij je Shopify webshop bouwen, dan krijg je een uniek design, op maat gemaakt met al jouw wensen door ons design team.

Nadeel: er zijn slechts 12 gratis thema’s. Over de overige thema’s moet je eenmalig een fee betalen. Daarnaast kan je niets zelf aanpassen aan het design.

Grote keuze betaalmethoden

Kies je bijvoorbeeld een betalingsgateway van een derde partij, dan kan Shopify hier 2% transactiekosten over rekenen. Het percentage hangt af van het pakket dat je kiest. Als je kiest voor de betaalmethode van Shopify, Shopify Payments, dan hoef je geen transactiekosten te betalen over je verkopen. Helaas zijn er altijd kosten verbonden aan het verwerken van creditcardbetalingen, daar is geen ontkomen aan.

Sales features

Shopify loopt voorop op het gebied van marketing. Shopify bevat ingebouwde sales features, zoals het herstel van een verlaten winkelmandje, eenvoudig kortingscodes genereren, ongelimiteerd aantal producten, voorraad monitoring, click and collect opties of het verkopen van je producten op social media platforms zoals Pinterest, Etsy, TikTok, Amazon, eBay en Instagram. Bekijk de resultaten en voortgang van je marketinginspanningen van alle verkoopkanalen op één dashboard. Shopify biedt bovendien 100 betaalopties. Ook bloggen wordt een eitje met de build-in feature.

Nadeel: je bent beperkt in de sales features, omdat je voor een alles-in-een-pakket kiest.

AI assistent Shopify Magic

Wat betreft AI (Artificial Intelligence) zet Shopify ook stappen: als jij een webshop hebt met grote volumes, dan kan je sinds kort AI gebruiken om automatische taken uit te voeren met Shopify Magic: een ChatGPT-achtige tool die een AI-commerce-assistent genaamd “Sidekick” heeft. Shopify Sidekick helpt je bij het schrijven van teksten, geeft je advies op maat en kan repetitieve taken afhandelen. Laat Sidekick bijvoorbeeld automatisch kortingen toevoegen aan producten gebaseerd op zoekwoordtrends.

Nadeel: maak je gebruik van Shopify Magic, dan geef je controle weg. Dat kan voor sommige webshop eigenaren een drempel zijn.

Integraties externe software zijn mogelijk

Draait je webshop op Shopify, dan kun je kiezen uit ruim 1.200 apps die jouw leven makkelijker maken. Automatiseer taken en gebruik apps die je helpen bij bijvoorbeeld verzending. Maak je gebruik van andere software, zoals een accountingprogramma? Dan is het mogelijk deze software te integreren in je webshop. Zo komen als je cijfers rechtstreeks terecht in je accountingsoftware. Dat scheelt je tijd en geld!

Nadeel: deze integraties kosten geld. Daarentegen; het kost ook tijd én geld als er geen integratie mogelijk is.

WooCommerce voordelen & nadelen

Nu we een beeld hebben geschetst van Shopify, nemen we je mee in de WooCommerce plugin. Hoewel Shopify altijd een goede keuze is, doe WooCommece zeker niet onder doet voor zijn grootste concurrent. Wij leggen je uit waarom.

Gratis Plugin

Wat begon als een plugin voor WordPress is uitgegroeid tot een wereldwijde community. Het is de populairste opensource e-commerce oplossing wereldwijd dat al miljoenen keren gedownload is. Door die populariteit heeft WooCommerce een grote, wereldwijde community opgebouwd.

Nadeel: zoals gezegd is het een WordPress plugin. Dat betekent dus dat WooCommerce niet gebruikt kan worden op websites die niet gehost worden door WordPress. Wil je in dat geval toch met WooCommerce aan de slag, dan moet je een nieuwe WordPress website (laten) bouwen. Een ander gegeven dat webshop eigenaren vaak als nadeel van WooCommerce zien, is dat sommige extensies niet gratis zijn.

Schaalbaarheid

Met WooCommerce voor WordPress bouw je een webshop op maat. Het is super gebruiksvriendelijk voor zowel webshop eigenaren als websitegebruikers. Daarnaast kent het platform een hoge schaalbaarheid, wat inhoudt dat het met je business meegroeit. Met WooCommerce kan elk type business, groot of klein, succesvol een webshop bouwen.

Nadeel: hoewel WooCommerce meegroeit met je bedrijf, vereist het implementeren wel iets meer inspanning dan een Shopify webshop.

Maatwerk

Het voordeel van een wereldwijd populair open-source-platform als WordPress is dat er een haast ongelimiteerd aantal betaalde en gratis plugins beschikbaar is. Dit maakt het mogelijk om je webshop precies zo in te richten als jij wenst en bij jouw producten past. Enige technische kennis is vereist, maar dan heb je wel een unieke webshop die helemaal naar jouw wens is. Zie WooCommerce meer als een creatief project, waarvoor de mogelijkheden eindeloos zijn.

Als je interesse hebt in een WooCommerce webshop maar je wil het liever niet zelf bouwen, ben je bij ons aan het juiste adres. We bouwen je webhop helemaal op maat en maken daarbij geen gebruik van thema’s. Zo ben je verzekerd van een uniek design met alle functionaliteiten die bij jouw bedrijf passen. Alles kan gemaakt worden in een WordPress x WooCommerce website!

Nadeel: je moet enigszins kennis hebben welke plugins voor jouw webshop werken. Sommigen doen meer kwaad dan goed. Bovendien moet je een WooCommerce webshop meer als project zien, waarin je over elk onderdeel een keuze moet maken.

WooCommerce integraties

Bij WooCommerce zit je gebakken als je CRM software wil integreren. Het platform ondersteunt integraties met veel populaire CRM-tools, zoals HubSpot, Agile CRM, Metrilo, Mailchimp en nog veel meer.

Nadeel: je moet hiervoor plugins downloaden die soms geld kosten

Grote keuze betaalgateways

WooCommerce biedt de keuze uit bijna 80 betalingsgateways die je kan toevoegen via integraties of die al zijn ingebouwd. De meest bekende zijn Stripe, PayPal, Credit- en debetkaarten, Apple Pay en Square. Houd er rekening mee dat er transactiekosten verbonden zijn aan sommige betalingsgateways. Dat kan een kleine fee zijn of een percentage van de transactie. Neem dit mee in je beslissing voor platform!

Een voorbeeld van een betalingsgateway is de plugin WooCommerce Payments (een plugin van Amerikaanse betaalprovider Stripe). Deze plugin maakt het mogelijk om betalingen van klanten te ontvangen en je klanten te laten kiezen voor een bepaalde betaalmethode, zoals iDeal of Apple Pay. WooCommerce Payments is gemaakt door de makers van WooCommerce, wat betekent dat je geen gedoe hoeft te verwachten. Bekijk of voer in het dashboard de volgende acties uit:

  • Cashflow bekijken
  • (Terug)Betalingen uitvoeren & inzien
  • Klachtenafhandeling
  • Herhaalbetalingen beheren

Nadeel: het is misschien wat uitzoekwerk welke betalingsgateway bij jou past, omdat er zoveel keuze is.

De Community

WooCommerce heeft een actieve achterban die te vinden is op verschillende platformen. Op het WooCommerce Support Forum vind je developers en andere community members die de discussies leiden. Daarnaast kun je je aansluiten bij bepaalde Facebook groepen, waar je misschien sneller het antwoord op je vraagt vindt.

Nadeel: omdat er zoveel informatie en verschillende meningen te vinden zijn, kan het soms zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Goedkope optie

WooCommerce kan je gratis installeren. Om een WooCommerce webshop te custimizen heb je extensies en plugins nodig, maar ook die kosten over het algemeen relatief weinig of zijn zelfs helemaal gratis. De grootste kosten die je van een WooCommerce webshop hebt zijn kosten voor hosting, maar ook daarin kun je ‘shoppen’ om een goedkope deal te krijgen als dat is waar je naar op zoek bent. Bij Shopify ben je beperkt tussen de pakketten die het platform aanbiedt. WooCommerce brengt geen transactiekosten in rekening in tegenstelling tot de meeste andere e-commerceplatforms zoals Shopify (behalve als je Shopify Payments gebruikt). Vooral als je hoge volumes draait met je webshop, is WooCommerce op dit punt de betere optie.

Hoe makkelijk lanceer je een webshop op beide platformen?

Wil je snel een webshop lanceren? Ga dan voor een Shopify webshop. Met WooCommerce heb je namelijk ook een WordPress website nodig. Heb je die nog niet, dan zou je je website eerst helemaal opnieuw moeten bouwen, hosten en een domeinnaam regelen. Als tijd je kostbaar is, dan is WooCommerce dus wellicht niet jouw platform. Het installeren van WooCommerce hoeft echter niet veel tijd en kennis te kosten met behulp van de Installatie wizard die je door een groot deel van de installatie van WooCommerce leidt. De wizard begeleidt je bij het toevoegen van een betalingsgateway, het kiezen van je valuta en het selecteren van verzendmethoden. Aangezien WooCommerce een enorme community als achterban heeft, kun je onbeantwoorde vragen ook altijd vinden in de talloze blogs, tutorials en instructievideo’s over het inrichten van je online shop.

Bij Shopify gaat bovenstaande net iets eenvoudiger in zijn werk: het gehoste e-commerceplatform verlicht het grootste gedeelte van de technische aspecten en voorziet je ook van hosting, SSL-certificaat en een domeinnaam. De enige stappen die je onderneemt bij het lanceren van een Shopify webshop is het maken van een account, het kiezen van een thema en het kopen of synchroniseren van een domeinnaam. Niet alleen de set up is super eenvoudig, ook de navigatie is enorm gebruiksvriendelijk. Gebruik je Shopify Payments, dan zou je diezelfde dag nog live kunnen gaan met je webshop.

Aan het eind van de streep is een Shopify webshop dus sneller en makkelijker te lanceren dan een WooCommerce webshop.

Hoe makkelijk kan je je webshop migreren tussen Shopify en WooCommerce?

Migratie tussen Shopify en Woocommerce webshops kan soms een uitdaging zijn. Je wil natuurlijk geen orders mislopen of data verliezen. Daar komen migratieplugins zoals Cart2Cart om de hoek kijken. Cart2Cart slaat data tijdelijk op hun servers op, zodat jij je shop probleemloos kunt migreren. Zo zijn er nog talloze andere apps die je helpen frictieloos van het ene naar het andere platform te migreren. Dus op de vraag hoe makkelijk je je webshop kunt migreren tussen Shopify en WooCommerce is het antwoord: met hulp is het goed te doen.

Hoe zit het met SEO-vriendelijkheid van de platforms?

Het succes van je webshop is in veel gevallen mede afhankelijk van organisch verkeer, waar (volgens Brightedge.com) bijna 40% van de omzet van webshops vandaan komt. Een SEO-vriendelijke webshop is dus geen overbodige luxe, maar eerder de norm. Maar welk platform is in dit opzicht het best? Shopify of WooCommerce? Daar kunnen we kort over zijn: het is om het even. Beide webshops zijn SEO-vriendelijk en hebben evenveel potentie om goed te scoren in de gratis resultaten van de zoekmachines. De code van WooCommerce is geoptimaliseerd voor SEO en het platform maakt het mogelijk om URL’s te eenvoudig te optimaliseren. WordPress is in het leven geroepen als bloggersplatform, dus daarom zou je kunnen zeggen dat WooCommerce op SEO gebied net een streepje voor heeft op Shopify. Met plugins als Yoast kun je heel makkelijk elke pagina en product een meta title en meta description meegeven. Yoast geeft je bovendien advies op basis van je pagina’s die hij scant.

Maar ook Shopify biedt genoeg opties om je website te optimaliseren voor zoekmachines: Shopify heeft een build-in SEO plugin waardoor je je kan laten informeren over wat je op SEO gebied beter kan doen om die topposities te behalen.

Conclusie

Shopify

Voor diegene die zoekt naar een snelle lancering van zijn webshop en weinig tot geen technische kennis heeft, is beter af bij Shopify. Je krijgt dan een alles-in-een e-commerce-oplossing inclusief hosting en beveiliging met tal van integratieoplossingen. Het is absoluut de meest makkelijke en snelle manier om een aantrekkelijke webshop te lanceren met top marketing- en sales functionaliteiten. Je wordt echter wel enigszins beperkt in designvrijheden en opties. Dat is dus ook het geval wanneer je je Shopify webshop door ons laat bouwen. We kunnen niets op maat voor je designen of bouwen. Daartegenover staat wel dat je gebruik kunt maken van een 24-uurs support team waar je met elke vraag terecht kan.

WooCommerce

Ben je al in het bezit van een WordPress website of ben je van plan er een te (laten) creëren? Dan kan WordPress x WooCommerce ook een interessante optie voor je zijn. Met WooCommerce heb je echt álle touwtjes in handen. Je hebt de vrijheid om je design tot in detail te personaliseren. Daarnaast kan je shoppen voor een goedkope hostingdeal. Met de oneindige hoeveelheid plugins en extensies maak je je webshop uniek en precies hoe jij hem voor ogen hebt. De sky is the limit! Een WooCommerce webshop kan heel makkelijk met je meegroeien, waardoor het in elke fase een passende oplossing biedt. Als je voldoende tijd en enigszins technische kennis hebt, is WooCommerce misschien wel het platform dat bij jou past. Heb je die kennis niet, maar wel de voorkeur voor WooCommerce? Neem dan even contact met ons op. Wij bouwen je webshop graag op maat voor je!

Lees meer over dit onderwerp

ScherpOnline_Sfeer_121-min
Webdevelopment 14 september 2023

WooCommerce Vs Shopify: welk platform komt het beste uit de bus?

Alex Gulen
Alex Gulen
Spider
SEOWebdevelopment 18 september 2020

Zo richt je robots.txt in

Mariska Paul
Mariska Paul