Hoe verleid je jouw websitebezoeker met kleur?
Consumenten zijn er vaak van overtuigd dat ze tijdens een aankoopproces altijd bewuste keuzes maken. Dat niemand of niks ze heeft beïnvloed tijdens het proces. Maar als marketeer weet jij natuurlijk ook dat er in vrijwel elke marketinguiting een vorm van neuromarketing zit verscholen.
- Elke kleur roept positieve en negatieve associaties op bij mensen. Soms zijn ze persoonlijk. Richt je daarom op de effecten die kleuren bereiken bij mensen.
- Zorg voor contrast. Vooral bij CTA’s ten opzichte van de achtergrond.
- Leeftijd speelt mee in hoe kleuren worden gezien. Ouderen zien kleuren donderdag dan jongeren. Jongeren geven vaker de voorkeur aan donkere kleuren en ouderen aan lichtere, fellere kleuren.
- De meest populaire kleuren voor CTA buttons zijn rood, oranje en groen. Deze kleuren hebben hun positieve effect al vaak bewezen.
- Wees consistent in kleurgebruik: gebruik dezelfde kleurstellingen in al je uitingen.
- Wat qua kleurgebruik voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Wees altijd kritisch en test!
In deze blog gaan we in op een specifiek onderdeel van neuromarketing, namelijk kleurenpsychologie. We laten je zien hoe consumenten beïnvloed worden door middel van kleurgebruik en hoe jij als marketeer zelf aan de slag kunt met kleurenpsychologie. Maar laten we eerst eens beginnen bij het begin.
Het onbewuste keuzeproces
Wist jij dat wij bijna al onze dagelijkse keuzes grotendeels onbewust maken? Ruim 90 procent van alle keuzes die we op één dag maken zijn onbewust!
Dit is natuurlijk een leuk weetje om te vertellen op een feestje. Maar voor marketeers zijn dergelijke inzichten verkregen uit de neurowetenschap zeer relevant. Want het stelt ons in staat om in te spelen op het onbewuste keuzegedrag van consumenten.
Er zijn veel verschillende neuromarketing technieken die je toe kunt passen. Misschien ben je bekend met de 7 principes van Cialdini? Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Zo kun je ook met tekst technieken inspelen op het onbewuste keuzeproces van de consument. Wij gaan het hebben over de beïnvloeding door kleur! Kleur doet namelijk meer met het menselijk brein dan je misschien zou verwachten.
Kleurenpsychologie
Aan elke kleur hangen we een bepaalde associatie. Je kent die lijstjes wel, waarin je ziet dat rood staat voor liefde en blauw voor vredigheid. Natuurlijk kun je dergelijke lijstjes gebruiken bij het maken van jouw marketing keuzes. Maar neem ze ook weer niet te serieus. Ik ga je laten zien waarom:
Associaties met kleuren
De kleur rood:
- Positieve associaties:
- passie
- liefde
- kracht
- Negatieve associaties:
- opdringerig
- agressie
- gevaar
De kleur geel:
- Positieve associaties:
- zomer
- plezier
- geluk
- Negatieve associaties:
- jaloezie
- onbetrouwbaarheid
- verraad
Elke kleur roept zowel negatieve als positieve associaties op bij de mens. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de persoonlijke associaties die iemand bij een kleur heeft veel sterker zijn en niet bij iedereen hetzelfde. Als jij een nare ervaring hebt gehad op een rode glijbaan, kan het zijn dat jij nare associaties hebt overgehouden bij de kleur rood. Ik was er niet bij, dus wij delen niet dezelfde associatie.
Maar feit blijft dat kleuren inspelen op je emotie en je gevoel. Logisch dus dat iemand eens heeft bedacht dat het ook een belangrijke rol kan spelen in marketing technieken en de beïnvloeding van consumenten.
Het effect van kleuren in online marketing
Omdat kleuren verschillende associaties op kunnen roepen bij mensen kun je beter focussen op de effecten die je kunt bereiken met kleuren. Kleur kan namelijk veel effect hebben op consumentenacties. Denk bijvoorbeeld aan het koop- of klikgedrag op een website. Als een websitebezoeker op jouw pagina landt kun je door middel van het kleurgebruik bepaalde acties stimuleren.
Uit onderzoek blijkt dat de kleur rood een stimulerende en activerende werking heeft op websitebezoekers. Geel maakt websitebezoekers gefocust. Denk daarom alvorens goed na wat jij wilt bereiken met jouw marketing uiting en welke kleur daar het beste bij aansluit.
Maar hoe doet Scherp Online dat zelf?
Natuurlijk maken wij zelf ook gebruik van de kracht van kleur in onze marketing. De hoofdkleur op de website van Scherp Online is rood. Waarom? Dat is simpel, zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet zet rood aan tot actie. En natuurlijk zien wij het liefst dat elke bezoeker op onze website direct actie onderneemt. Zo makkelijk gaat het helaas niet, maar onbewust heeft de kleur rood zeker een activerende werking op de websitebezoeker.
Verder zie je naast de kleur rood ook blauw terugkomen. De blauwe kleur lijkt gewoon een leuk element om de rode kleur een beetje af te zwakken en te breken. Maar zo zit het niet. Als je goed kijkt zie je dat alle klikbare elementen in de website blauw zijn. Waarom? Ten eerste omdat het overzicht en rust biedt voor de websitebezoeker. Door niet te veel verschillende kleuren te gebruiken, maar alle belangrijke knoppen één kleur te geven, krijgt de bezoeker ook door dat het gaat om klikbare elementen. Ten tweede steekt de kleur blauw af tegen de rode kleur. Hierdoor vallen belangrijke CTA knoppen op en trekken ze de aandacht. En een CTA knop die opvalt leidt uiteindelijk tot meer conversies.
Nog meer tips om je conversieratio direct te verhogen? Download de 7 best practices.
Zelf aan de slag met de kracht van kleur
Wil jij zelf aan de slag met kleurenpsychologie en het klik- en koopgedrag van jouw websitebezoekers beïnvloeden? Al bij het design van de website houden designers en online marketeers rekening met de kleurstelling. Maar ook daarna kun je nog prima optimalisaties doorvoeren op het gebied van kleur.
Wie is jouw doelgroep?
Bij alle acties die jij doet als marketeer is het natuurlijk belangrijk dat je altijd jouw doelgroep centraal stelt. Zelfs als het gaat om welke kleur je gaat kiezen in jouw marketing uitingen. Wist je bijvoorbeeld dat onze leeftijd een belangrijke invloed heeft op welke kleuren wij aantrekkelijk vinden?
Hoe ouder je wordt, hoe donkerder je dingen gaat zien. Jongeren zien kleuren over het algemeen beter, helder en licht. Daarom kunnen donkere kleuren jongeren juist rust en vertrouwen bieden. Maar ouderen geven de voorkeur aan fellere en lichtere kleuren. Houd hier rekening mee in het kleurgebruik op jouw website.
Tips voor kleur in jouw online marketing uitingen
- Als je gaat experimenten met kleuren, houd er dan wel rekening mee dat jouw advertenties of nieuwsbrief dezelfde look en feel behoudt als jouw landingspagina. Als jij eenmalig de hele kleurstelling van een nieuwsbrief verandert en de landingspagina behoudt zoals die was, heb je een hele andere uitstraling. Een afwijkende uitstraling kan zorgen voor afhakende websitebezoekers. Logisch, want het eerste gevoel dat ze krijgen bij jouw organisatie in een advertentie of nieuwsbrief wordt niet voortgezet op de website.
- Met jouw advertenties, zowel via social media als Google ads, kun je zeer gericht targetten op een specifieke doelgroep. Nu je weet dat verschillende doelgroepen de voorkeur geven aan verschillende kleuren kun je hier op inspelen!
Kleurgebruik voor de CTA button
Onderschat het effect van die kleine CTA button niet. Je moet goed nadenken over het design en de kleur van je CTA button. Een button in een andere kleur kan een verschil in het conversiepercentage teweeg brengen. Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar welke kleur nou zorgt voor het hoogste conversiepercentage.
De meest populaire kleuren zijn rood, oranje en groen:
- Zo wordt de kleur oranje bij zo’n 30% procent van de Nederlandse websites gebruikt.
- Gevolgd door de kleur rood met 20%.
- Maar groen zit rood op de hielen met een percentage van 15%.
Dit zijn populaire CTA buttons, omdat de kleuren zich al vaker hebben bewezen. Dit komt voornamelijk doordat het felle en opvallende kleuren zijn. We raden je dus ook aan om een opvallende kleur te kiezen voor je CTA. Een kleur die afsteekt tegen de rest van de pagina en de websitebezoeker bijna niet omheen kan. De kleuren rood en oranje blijken dus goed te werken, maar dat betekent niet dat die kleuren automatisch ook bij jou zorgen voor meer conversies. Ga aan de slag met het A/B testen van verschillende kleuren, zodat je erachter komt welke kleur jou de meeste conversies bezorgt.
Kleurgebruik in advertenties en nieuwsbrieven
Beperk je niet alleen tot de inzet van kleurenpsychologie op de website. Je kunt kleurenpsychologie gebruiken in al jouw online marketing uitingen. Verwerk het in je social post en advertenties, je Google Display– en videocampagnes, je online nieuwsbrieven, et cetera.
Uit onderzoek door het WebFX Team blijkt dat een advertentie met kleur 42% vaker wordt gelezen dan een advertentie in voornamelijk de kleuren zwart en wit. Kleur zorgt ervoor dat mensen meer lezen, maar de informatie ook sneller oppakken en onthouden. Uiteraard zit er tussen de kleuren ook weer veel verschil in het effect van een advertentie. Genoeg reden dus om op onderzoek uit te gaan welke kleur het meest effect heeft voor jouw advertenties en nieuwsbrieven.
Testen!
A/B testen met kleuren
We hebben het al benoemd, maar natuurlijk sluiten we deze blog af met testen, testen, testen. Want je bent natuurlijk nergens zeker van tot je het aan kunt tonen met de resultaten voortkomend uit een test.
Met Social Ads, Google Display Ads en Video’s en nieuwsbrieven kun je gemakkelijk testen door twee varianten te maken met als enig verschil het kleurgebruik. Zorg verder dat alle omstandigheden gelijk blijven. Laat de uiting aan verschillende mensen zien, maar target voor beiden advertenties en nieuwsbrieven exact dezelfde doelgroepen en toon ze op dezelfde tijden en dagen. Zo weet je zeker dat eventuele successen voortkomen uit alleen het kleurverschil.
A/B testen van je landingspagina
Ga je aan de slag met A/B testen van je landingspagina? Dergelijke experimenten kun je uitvoeren via Google Optimize. Heb je nog niet eerder met de tool gewerkt? In een voorgaande blog hebben we beschreven hoe je een experiment uitvoert via Google Optimize.
Hopelijk hebben we je weten te enthousiasmeren om zelf te gaan experimenteren met de kracht van kleuren in jouw online marketinguitingen. Succes met het verleiden van jouw websitebezoekers met kleur!