Terug
Menu
naar overzicht
12 januari 2023
Mariska Paul - Scherp Online
Mariska Paul Social media specialist / Online strateeg

Wat kost adverteren op TikTok?

De Chinese app TikTok werd in 2017 uitgebracht en is sindsdien uitgegroeid tot een gigantisch succes. Door de consistente groei kon de mogelijk tot adverteren op het social media platform niet lang uitblijven. Een gemiddelde engagement rate van 5 tot 16%, zeer uitgebreide targetingmogelijkheden en relatief lage advertentiekosten (cpm) maakt van TikTok een interessant platform om op te adverteren. Het is hét platform dat wereldwijd wordt gedomineerd door Generation Z, maar ook steeds meer millennials aanspreekt. Zit jouw doelgroep daar tussen en wil jij niet de boot missen? Lees dan zeker verder!

TikTok logo

Hoe werkt het advertentieplatform van TikTok?

Het advertentieplatform van TikTok werkt ongeveer hetzelfde als dat van Google Ads of Meta Ads. Je hebt drie niveaus; accountniveau, campagneniveau en advertentiegroepniveau. TikTok stelt je in staat gebruik te maken van automatische biedstrategieën waarbij je door machine learning zelf niet perse aan de knoppen hoeft te draaien en het systeem data-driven zijn werk kan laten doen. Maar ik hoor je denken: wat kost adverteren op TikTok?

De kosten van adverteren op TikTok uitgelegd

Het is logisch dat je interesse hebt in het adverteren op dit relatief nieuwe, immens populaire social media platform waar misschien jouw doelgroep in grote getalen aanwezig is. Hoewel TikTok nooit officieel met duidelijke advertentiekosten naar buiten is getreden, hanteert het platform een minimum budget van €500, (€50 per dag) op campagneniveau om te kunnen adverteren. Op advertentiegroepniveau hanteert ze een minimum bestedingsbudget van €50 (€20 per dag). Misschien vind je dit veel als je nog nooit eerder op TIkTok hebt geadverteerd en het dus een experiment is, maar TikTok heeft hier een heldere reden voor: ze wil het algoritme een eerlijke kans geven om binnen afzienbare tijd voldoende data te genereren om zich aan jouw doelgroep aan te passen, wat ten gunste komt aan de resultaten. En je zal begrijpen: hoe beter de resultaten, hoe groter de kans is dat jij blijft adverteren.

Biedstrategieën

Net als bij de bekendere advertentieplatformen, werkt TikTok met een veilig. Je kunt kiezen voor CPC (Cost-Per-Click), CPA (Cost-Per-Action), CPI (Cost-Per-Install) en CPM (Cost-Per-Mile/1.000 views). Je hebt dus ook bij TikTok Ads de mogelijkheid te kiezen voor een automatische of handmatige (manual) biedstrategie. Bij handmatig bieden kan je je biedingen zelf instellen rechtstreeks via TikTok. Dit is de enige manier waarop je enigszins in de hand hebt wat je uitgeeft en kan je onder die €20 per dag komen. Ga hier alleen niet blind van uit. Hou er in dat geval ook rekening mee dat je resultaten beter hadden kúnnen zijn als je wel meer had besteed en het systeem zijn werk had kunnen doen.

Gemiddelde kosten per klik en kosten per 1.000 vertoningen

CPM en CPC zijn de meest gebruikte campagnemodellen. De gemiddelde CPC van TikTok is €1,00 en de gemiddelde CPM is €10,00. Uiteraard wil ik benadrukken dat dit gemiddelden zijn en dat de kosten flink uiteen kunnen lopen afhankelijk van de target doelgroep en geografie. Zo zien wij een gemiddelde CPC van €0,47 en gemiddelde CPM van €2,74 bij onze klanten voorbij komen op het moment.

Dus, wel of niet adverteren op TikTok?

Om mee te bewegen met jouw doelgroep, vooral wanneer deze tot Generation Z en/of Millennials behoort, is TikTok absoluut het proberen waard. Het is de meest gedownloade mobiele app in de laatste twee jaar en die groei lijkt nog lang niet ten einde te komen. Met gemiddelden van €1,00 CPC en €10,00 CPM is TikTok een relatief goedkoop advertentieplatform met targetingopties die veel verder gaan dan die van Facebook en Instagram (target bijvoorbeeld op zoektermen, categories, interests, general video interactions, general creator interactions, hashtags en remarketing doelgroepen). Een engagement van 5 tot 16% daarbij opgeteld maakt TikTok één van de social media platformen met de meeste potentie qua ROAS.

Of het ook voor jouw business the way to go is, hangt van meerdere factoren af. Feit is dat adverteerders staan te popelen om vertoond te worden op TikTok. Het advertentieplatform is heel gebruiksvriendelijk en daarbij ook (nog) zeer betaalbaar.

Wil je het een kans geven, begin dan eerst met testen om erachter te komen wat voor jou in jouw business werkt. Door gebruik te maken van TikTok Ads Build-in Analytics kun je de resultaten analyseren en bijsturen waar nodig.

Wij staan voor je klaar

Brand je er liever niet zelf de vingers aan, dan helpen wij je graag verder!

Lees meer over dit onderwerp

BrightonSEO oktober 2024: part two!

Vera Van den Hanenberg
Vera Van den Hanenberg
TikTok logo
Social advertising 24 juli 2024

Wat je wil weten voordat je begint met TikTok adverteren

Mariska Paul
Mariska Paul