Wat je wil weten voordat je begint met TikTok adverteren
TikTok adverteren is een fenomeen dat de laatste jaren een ongekende groei heeft doorgemaakt. Met een platform dat bruist van creativiteit en interactie, biedt het unieke kansen voor merken om op een authentieke manier in contact te komen met hun doelgroep. Maar hoe werkt TikTok advertising precies en wat maakt het zo effectief?
Hoe werkt TikTok Advertising?
TikTok advertising werkt ongeveer hetzelfde als dat van Google Ads. Het begint allemaal op de TikTok Ads Manager, hier vind je een dashboard met een overzicht van jouw campagnes en prestaties. Het advertentieplatform van TikTok is voorzien van enkele unieke twists die het bijzonder effectief maken:
- Drie niveaus van adverteren: Accountniveau, campagneniveau en advertentiegroepniveau bieden structuur en flexibiliteit in je campagnes.
- Automatische biedstrategieën: Door machine learning hoef je niet constant aan de knoppen te draaien. Het systeem optimaliseert je campagnes op basis van prestaties.
De kosten van adverteren op TikTok uitgelegd
Het is logisch dat je interesse hebt in het adverteren op dit immens populaire social media platform waar misschien jouw doelgroep in grote getalen aanwezig is. Hoewel TikTok nooit officieel met duidelijke advertentiekosten naar buiten is getreden, hanteert het platform een minimum budget van €500, (€50 per dag) op campagneniveau om te kunnen adverteren. Je betaalt 10 euro per 1000 views. Op advertentiegroepniveau hanteert ze een minimum bestedingsbudget van €50 (€20 per dag). Misschien vind je dit veel als je nog nooit eerder op TikTok hebt geadverteerd, de kosten liggen hoger dan bij andere advertentieplatforms. Maar TikTok heeft hier een heldere reden voor: ze wil het algoritme een eerlijke kans geven om binnen afzienbare tijd voldoende data te genereren om zich aan jouw doelgroep aan te passen, wat ten gunste komt aan de resultaten. En je zal begrijpen: hoe beter de resultaten, hoe groter de kans is dat jij blijft adverteren.
Wij gaan graag voor je aan de slag!
Biedstrategieën en gemiddelde kosten
Het kiezen van de juiste biedstrategie is cruciaal voor het succes van je TikTok campagnes. Je kunt kiezen voor CPC, CPA, CPM of oCPM afhankelijk van je campagnedoelen. Door te experimenteren met verschillende strategieën, kun je ontdekken wat het beste werkt voor jouw merk. Net als bij de bekendere advertentieplatformen, werkt TikTok met een veiling. Wat meer toelichting per biedstrategie:
- CPC (Cost-Per-Click) Je bent misschien al bekend met de term CPC, bijvoorbeeld van advertentieplatforms als Google Ads. Met CPC bieden wordt je gefactureerd aan de hand van het aantal kliks op je advertentie. Het voordeel van deze biedstrategie is dat je dus alleen betaalt als iemand ook daadwerkelijk een interactie heeft met je advertentie. Een goede strategie voor het genereren van verkeer naar je website.
- CPA(Cost-Per-Action) CPA-biedingen betaalt de adverteerder alleen wanneer een specifieke actie wordt voltooid, zoals een aankoop, app-download of het invullen van een formulier. Dit is ideaal voor adverteerders die gerichte conversies willen stimuleren.
- CPM (Cost-Per-Mile/1.000 views) Dit is de meest voorkomende en meest eenvoudige manier van bieden. Je betaalt voor elke 1000 weergaven van je advertentie (gemiddeld 10 euro). Dit is een goede optie als het doel van je advertentie is om een groot bereik te genereren. Bijvoorbeeld, als je bereid deze biedstrategie kiest en je advertentie wordt 1.000 keer getoond, dan wordt je 10 euro in rekening gebracht. Als je advertentie 5.000 keer wordt getoond, dan wordt je 50 euro in rekening gebracht.
- oCPM Geoptimaliseerde Kosten per Duizend Impressies (oCPM) Wanneer je je advertenties instelt, wil je het biedtype “Geoptimaliseerde Kosten per Duizend Impressies” (oCPM) kiezen. Dit biedtype zorgt ervoor dat je advertentie zoveel mogelijk mensen bereikt, en dat je alleen in rekening wordt gebracht wanneer je advertentie aan iemand wordt getoond die waarschijnlijk geïnteresseerd is. Om oCPM in te stellen, moet je het doel van je campagne kiezen. Bijvoorbeeld, als je merkbekendheid wilt vergroten, wil je “Merkbekendheid” als je campagnedoel kiezen.
Automatische versus handmatige biedingen
Je hebt dus ook bij TikTok Ads de mogelijkheid te kiezen voor een automatische of handmatige (manual) biedstrategie. Bij handmatig bieden kan je je biedingen zelf instellen rechtstreeks via TikTok. Dit is de enige manier waarop je enigszins in de hand hebt wat je uitgeeft en kan je onder die €20 per dag komen. Ga hier alleen niet blind van uit. Hou er in dat geval ook rekening mee dat je resultaten beter hadden kúnnen zijn als je wel meer had besteed en het systeem zijn werk had kunnen doen.
Gemiddelde kosten per klik en kosten per 1.000 vertoningen
CPM en CPC zijn de meest gebruikte campagnemodellen. De gemiddelde CPC van TikTok is €1,00 en de gemiddelde CPM is €10,00. Uiteraard wil ik benadrukken dat dit gemiddelden zijn en dat de kosten flink uiteen kunnen lopen afhankelijk van de target doelgroep en geografie. Zo zien wij een gemiddelde CPC van €0,47 en gemiddelde CPM van €2,74 bij onze klanten voorbij komen op het moment.
Beginnen met TikTok advertising
Voordat je duikt in de wereld van TikTok adverteren, is het belangrijk om je doelstellingen helder te hebben. Begin met testen en gebruik de ingebouwde analytics van TikTok om je resultaten te analyseren en bij te sturen waar nodig.
5 Belangrijke Tips voor Adverteren op TikTok
- 1. Bepaal je budget slim – Leer hoe je effectief je advertentiebudget kunt bepalen op TikTok voor optimale resultaten.
- 2. Kies de juiste biedstrategie – Ontdek welke biedstrategieën het beste werken voor jouw advertenties op TikTok en maximaliseer je ROI.
- 3. Ken je gemiddelde kosten– Begrijp de gemiddelde kosten per klik en per vertoning om je advertentie-uitgaven beter te plannen en te beheren.
- 4. Focus op je doelgroep – Richt je op je specifieke doelgroep op TikTok en maak gebruik van de uitgebreide targetingmogelijkheden voor succesvolle campagnes.
- 5. Test en optimaliseer continu – Leer hoe je je advertenties kunt testen, analyseren en optimaliseren op TikTok om je doelen te bereiken en je ROI te verhogen.
Dus, wel of niet adverteren op TikTok?
Om mee te bewegen met jouw doelgroep, vooral wanneer deze tot Generation Z en/of Millennials behoort, is TikTok absoluut het proberen waard. Het is de meest gedownloade mobiele app in de laatste twee jaar en die groei lijkt nog lang niet ten einde te komen. Met gemiddelden van €1,00 CPC en €10,00 CPM is TikTok een relatief goedkoop advertentieplatform met targetingopties die veel verder gaan dan die van Facebook en Instagram (target bijvoorbeeld op zoektermen, categories, interests, general video interactions, general creator interactions, hashtags en remarketing doelgroepen). Een engagement van 5 tot 16% daarbij opgeteld maakt TikTok één van de social media platformen met de meeste potentie qua ROAS.
Of het ook voor jouw business the way to go is, hangt van meerdere factoren af. Feit is dat adverteerders staan te popelen om vertoond te worden op TikTok. Het advertentieplatform is heel gebruiksvriendelijk en daarbij ook (nog) zeer betaalbaar.
Wil je het een kans geven, begin dan eerst met testen om erachter te komen wat voor jou in jouw business werkt. Door gebruik te maken van TikTok Ads Build-in Analytics kun je de resultaten analyseren en bijsturen waar nodig.
Wij staan voor je klaar
Adverteren op TikTok biedt ongekende mogelijkheden, maar kan ook uitdagend zijn. Als je hulp nodig hebt bij het navigeren door de wereld van TikTok advertising, staan wij klaar om je te ondersteunen. Samen kunnen we een strategie ontwikkelen die resonantie vindt bij jouw doelgroep en je merk naar een hoger niveau tilt. Brand je er liever niet zelf de vingers aan, dan helpen wij je graag verder!