Terug
Menu

Adverteren op Instagram

Met 8 miljoen Nederlandse gebruikers (2024) staat Instagram op de vierde plek van grootste social media kanalen in ons land. Het maakte vorig jaar weer een stijging door en het einde is nog lang niet in zicht. Advertenties op Instagram lijken op organische posts: ze verschijnen in de tijdlijn met een afbeelding of video of tussen de populaire Instagram stories. Sowieso bedrijven met visueel aantrekkelijke producten of diensten: zet je zinnen op Instagram!

Medewerker marketing bureau
Sophie Hodak online strateeg

Instagram is het perfecte kanaal om visueel je verhaal te vertellen via video of een afbeelding in combinatie met tekst.

Sophie Hodak Online marketing strateeg
Zo zetten wij succesvolle Instagram campagnes op
SMART doelstellingen
campagnedoel
  • Persona’s en “koopreis”

    Als iemand je vraagt iets te vertellen, is je eerste vraag toch: tegen wie? Een advertentie kun je daarom nooit maken zonder te weten wie hem gaat zien. Daarom beginnen we bij het maken van persona’s, waarin we in het hoofd van je doelgroep kruipen. Dit zijn semi-fictieve beschrijvingen van je ideale doelgroep. Elke persona maakt op een andere manier dezelfde koopreis door: bewustwording, overweging en beslissing.

  • Jouw doelstelling bepalen

    Nu weten we tegen wie we praten. Maar waarom praten we eigenlijk tegen deze mensen? Wat willen we bereiken? Stap twee is het formuleren van doelstellingen. Deze gebruiken we ook om te achterhalen of de Instagram campagne succesvol was of niet.

  • Het campagnedoel kiezen

    Heb je al een Facebook advertentieaccount waarin we Instagram advertenties maken? Dan beginnen we nu met het maken van de advertentie. Het begint bij een keuze uit één van de 11 doelen die vallen onder de drie koopfases: bewustwording, overweging en beslissing. We baseren de keuze op de campagne doelstelling uit stap twee.

  • Selecteren van je target-doelgroep

    De target-doelgroep is de doelgroep die de advertentie te zien krijgt. De keuze hiervoor is afhankelijk van de persona(‘s) die geschikt zijn om de campagnedoelstelling te bereiken. We kunnen heel specifiek een doelgroep kiezen, van geslacht tot levensgebeurtenis (bijvoorbeeld “getrouwd”).

  • Creatives & tekst

    Het is de combinatie van het gebruik van beeld en tekst dat Instagram zo succesvol maakt. Een succesvolle advertentie staat of valt hiermee. Wij zorgen ervoor dat het beeld sterk en prikkelend en de tekst complementair hieraan is. Alleen zo trekken we de aandacht een scrollende bezoeker.

  • Remarketing

    Met remarketing benader je gebruikers die interesse in je hebben getoond. We groeperen ze op basis van overeenkomstig gedrag. Bijvoorbeeld winkelmandverlaters. Instagram remarketing zetten we graag in om de twijfelende bezoeker over te halen tot conversie. Cijfers en de praktijk liegen er niet om: het is een zeer effectieve methode.

  • Analyseren en testen

    Om remarketing uit te kunnen voeren en om zoveel mogelijk informatie over conversies te vergaren, installeren we graag de Facebook pixel. Die werkt ook voor Instagram. Advertentieanalyses maken we in Facebook Analytics en strategische analyses maken we in Google Analytics 4 voor een compleet beeld.

3 redenen waarom jij nu moet adverteren op Instagram

Het zien van een advertenties is één ding, maar het echt opmerken ervan is een tweede. Die kans is op het visuele platform Instagram wel groot!

Bereik betrokken mensen

Instagram heeft het hoogste betrokkenheidspercentage van alle social media platformen.

Bereik de juiste mensen voor jouw bedrijf

Op Instagram zijn mensen veel meer bereid om betrokkenheid te tonen voor bedrijven dan op andere social media platformen.

Groei mee op het succes

Instagram is nog altijd het snelstgroeiende social media platform. Daarnaast is het al jaren een stabiel kanaal om mensen te bereiken.

Inge Google Analytics 4 uitleg

Dit zeggen onze klanten

“De samenwerking met Scherp Online is fantastisch! Ze helpen en begeleiden ons met onze website, die ze in het begin van onze samenwerking helemaal hebben aangepast aan onze nieuwe huisstijl. We zijn erg blij met de HubSpot – Salesforce integratie die Scherp Online heeft opgezet en de campagnes die ze ons hebben helpen maken. Terugkijkend op onze samenwerking van de afgelopen jaren is Scherp Online het bureau waar we mee willen samenwerken, ze zijn niet alleen experts in hun vakgebied maar ook een geweldige sparringpartner als het gaat om nieuwe ideeën.”

“Prettige no nonsense samenwerking, mensen in dienst met verstand van zaken. duidelijke afspraken en een goed resultaat. Ideaal. :-)” Wij hebben voor ABC e verschillende facetten van online marketing mogen uitvoeren van inbound marketing in combinatie met e-mail marketing tot aan advertising via Google en LinkedIn.

‘Scherp Online is bepalend voor ons succes doordat zij ons digitale marketing apparaat volledig uit handen nemen dmv zeer efficiënte SEO en SEA maar ook door samen met ons de strategie uit te zetten op basis van de resultaten! Effectief, prettige en snelle communicatie zitten in hun DNA. Dank voor alle support!’

“Scherponline is een professioneel bureau met deskundige medewerkers op het gebied van online marketing. Of het nu gaat om (het optimaliseren van) websites, SEO of SEA..De online specialisten verdiepen zich in jouw onderneming en geven duidelijke, onderbouwde adviezen. Een prettig bureau om mee samen te werken!”

“In eerste instantie wilde betere vindbaarheid in Google realiseren voor onze (potentiële) klanten en kandidaten. Later hebben we de samenwerking breder getrokken door Scherp Online onze website te laten maken en LinkedIn campagnes op te zetten. Hier zijn we zeer tevreden mee. Naast de specialistische werkzaamheden hebben denken ze mee en stellen ze kritische vragen. Dit ons ook weer aan het denken. Scherp Online is voor ons een echte partner die verder denkt dan binnen de kaders van het online marketing stuk.”

“Wij hebben de samenwerking met Scherp Online gedurende de jaren steeds verder uitgebouwd. Ze hebben ons (de communicatieafdeling) de basiskennis op het vlak van SEO bijgebracht. Wij hebben er vervolgens bewust voor gekozen om niet alles zelf te willen doen en kunnen maar juist de specialist in te zetten. Stap voor stap zetten we Kuijpers online steeds beter neer, als werkgever en als technisch specialist. Scherp Online is de laatste jaren enorm gegroeid, maar gelukkig zijn ze nog even professioneel, no-nonsense en gezellig als altijd!”

Maak kennis met ons social team

Profiel afbeelding van Mariska PaulSocial media specialist / Online strateeg

Mariska Paul

Social media specialist / Online strateeg
Profiel afbeelding van Vera van den HanenbergHead of Social

Vera van den Hanenberg

Head of Social
Profiel afbeelding van Saar van de MortelSocial media specialist

Saar van de Mortel

Social media specialist
Profiel afbeelding van Milou EmmerikContent specialist

Milou Emmerik

Content specialist
Profiel afbeelding van Robin RouschopSocial advertising specialist

Robin Rouschop

Social advertising specialist

Lees meer over Social Media

BrightonSEO oktober 2024: part two!

Vera Van den Hanenberg
Vera Van den Hanenberg
TikTok logo
Social advertising 24 juli 2024

Wat je wil weten voordat je begint met TikTok adverteren

Mariska Paul
Mariska Paul

Samenwerken? Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

Piet Zweegers
Co-owner

5 Feiten over adverteren op Instagram

  • 01
    Dagelijks gebruik social media

    90% van de “Top 100 Gloabal Brands” gebruikt Instagram.

  • 02
    Millennials, generatie X en babyboomers

    53% van de Instagram gebruikers volgen hun favoriete merken. De betrokkenheid (likes, reacties) is op dit platform 10 keer hoger dan Facebook, 54 keer hoger dan op Pinterest en 84 keer hoger dan op Twitter.

  • 03
    Tijd op Instagram

    Wereldwijd besteedt men gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram. Daarmee staat het platform op plek twee van sociale platformen waarop dagelijks de meeste tijd wordt doorgebracht.

  • 04
    Instagram Verhalen

    Adverteren kan ook in Instagram Verhalen (of stories). Een derde van de meest bekeken verhalen komt van bedrijven en een vijfde van de verhalen krijgt een direct message (DM) van hun kijkers.

  • 05
    Facebook

    In 2012 is Instagram overgenomen door Facebook en advertenties zijn volledig te beheren op het advertentieplatform van Facebook. Hierdoor kunnen we gebruik maken van dezelfde specifieke (targeting) opties en hebben we ook toegang tot Facebook data.

Samenwerken? Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen voor jouw online groei of vraagstuk?

Piet
Eigenaar

Haal meer uit je organische socials Download hier onze social media kalender template en wordt consistent met je socials.

Vera
Head of Socials