Instagram update: Instagram Shopping nu nog belangrijker!
Als social media marketeer zal het je al zijn opgevallen; de indeling van Instagram is aangepast waardoor Instagram Reels en shopping een prominentere plek hebben gekregen. Ook is er een nieuwe feature toegevoegd, Instagram Guides. Maar wat betekenen deze veranderingen voor jou als marketeer? Wij bespreken het in deze blog!
- Instagram Shopping nu nog belangrijker voor e-commerce bedrijven.
- Nu ook in de onderste navigatiebalk een explore tabblad voor Instagram Shopping toegevoegd.
- Zowel merken die de gebruiker volgt als relevante merken worden getoond.
- Jouw producten kunnen hier verschijnen zonder dat je daarvoor hoeft te betalen
- Niet alleen voor fashion en beauty bedrijven
- Je kunt op vijf verschillende tabbladen zichtbaar zijn
- Overzichtspagina
- Winkel bekijken
- Collecties
- Keuze van de redactie
- Gidsen
- Of je getoond wordt is afhankelijk van historische betrokkenheid van de gebruiker
- Je kunt dit niet direct beïnvloeden
- Zorg dat Shopping een belangrijk onderdeel is van jouw Instagram Strategie
- Verwerk producten in berichten en stories
- Verhoog engagement op die content
- Bundel content nu eenvoudig via Instagram Guides.
- Heeft iets weg van een blogpost en pinterest.
- Voeg tekst, foto’s, galerijen en video’s toe aan je Guides.
- 3 type Guides:
- Plaatsen
- Producten
- Berichten
- Perfect om bijvoorbeeld tips en tricks of een verlanglijstje te delen
- Instagram Reels: neem video’s op en edit ze.
- Video’s van 15 seconden
- Gebruik ze bijvoorbeeld om je producten te promoten
Instagram Shopping
Met Instagram Shopping kunnen bedrijven eenvoudig producten toevoegen aan hun shopping tabblad en deze vervolgens taggen in hun normale berichten. Hierdoor kunnen bedrijven hun producten op een visueel aantrekkelijke manier presenteren. Daarnaast kunnen gebruikers vanuit de app inspiratie opdoen en meer informatie vinden over producten, maar ook betalen. Door de toevoeging van deze feature werd Instagram ineens een stuk belangrijker voor veel e-commerce bedrijven. Met de recentelijke update wordt winkelen via Instagram nóg makkelijker en dus ook belangrijker voor e-commerce bedrijven!
Breng jouw producten makkelijker onder de aandacht
Gebruikers konden eerst alleen producten vinden via een bedrijfsprofiel of een bericht waarin de producten waren getagd. Met de nieuwe update heeft Instagram in de onderste navigatiebalk ook een explore tabblad toegevoegd voor Instagram Shopping. Hier worden niet alleen producten van merken die de gebruiker volgt getoond, maar juist ook andere merken die eventueel relevant zijn voor de gebruiker. Hierdoor kunnen ook jouw producten daar verschijnen zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.
Niet alleen voor fashion en beauty bedrijven
Nu zul je misschien denken, Instagram shopping is vooral voor fashion en beauty bedrijven. Zeker niet! Ook steeds meer bedrijven uit andere sectoren gebruiken Instagram Shopping. Uiteindelijk kan ieder bedrijf dat online producten verkoopt, gebruik maken van Instagram Shopping. Je ziet bijvoorbeeld ook dat tuincentra en supermarkten, zoals Albert Heijn, Instagram shopping gebruiken om producten op extra te promoten.
Waar kun je zichtbaar zijn?
Maak jij al gebruik van Instagram Shopping of wil je gebruik gaan maken van Instagram Shopping? Dan ben je nu vast benieuwd naar de manieren waarop je jezelf zichtbaar kan maken binnen Instagram Shopping. Er zijn vijf verschillende tabbladen toegevoegd.
Je kunt ten eerste zichtbaar zijn op de ‘Overzichtspagina’ en op de ‘Winkel bekijken’ pagina. Op de overzichtspagina worden vooral specifieke producten getoond maar soms staan er ook berichten waarin producten zijn getagd of collecties tussen. Op de ‘winkel bekijken’ pagina zie een overzicht van de merken die jij volgt of die eventueel interessant zijn voor jou. Daarbij zie je de merknaam, het logo, drie voorgestelde producten en een CTA die naar de winkel op Instagram leidt.
Daarnaast zijn er nog drie extra pagina’s. (Zie hieronder screenshots) Hier worden momenteel alleen voorgestelde merken getoond. Dit heeft ook gedeeltelijk te maken met het feit dat veel bedrijven nog geen gebruik maken van bijvoorbeeld collecties of Guides. Instagram Guides is sowieso een nieuwe feature. Daar vertellen we later meer over!
Hoe verhoog ik de zichtbaarheid binnen Instagram Shopping?
Of je wordt getoond is compleet afhankelijk van de historische betrokkenheid van de gebruiker en merken die hij/zij al volgt. Je kunt dit dus niet direct beïnvloeden door bijvoorbeeld afbeeldingen of productnamen. Zorg er echter wel voor dat shopping een belangrijk onderdeel wordt van jouw Instagram strategie. Verwerk producten in berichten en stories en verhoog je engagement op die content. Zodra een gebruiker interacteert met een product zal Instagram dit opslaan. De kans dat ook andere producten van dat merk in zijn of haar shopping overzicht komen is vervolgens een stuk groter. Daarnaast is er ook een verlanglijst-functie en worden de producten die iemand bekijkt automatisch opgeslagen in het ‘Doorgaan met shoppen’ segment.
Download de gratis Instagram Shopping handleiding
Wil je graag weten hoe je een Instagram winkel aanmaakt? Wij hebben een heldere handleiding gemaakt waarin we stap voor stap uitleggen hoe jij kunt beginnen met Instagram Shopping!
Download gratis de handleiding voor Instagram Shopping
Instagram introduceert een nieuwe functie: Instagram Guides
Instagram wilde gebruikers een manier bieden om eenvoudig aanbevelingen, tips en andere inhoud van hun favoriete makers, organisaties en publieke figuren te ontdekken. Ze kwam daarom met de Guides. Op deze manier kun je soortgelijke content eenvoudig bundelen of je volgers inspireren met tips en tricks. Je kunt tekst, foto’s, galerijen en video toevoegen waardoor het iets weg heeft van een blogpost of Pinterest. De Guides kunnen eenvoudig door gebruikers gedeeld worden op hun story waardoor je ook nog eens je zichtbaarheid kunt vergroten. Er zijn drie verschillende types, namelijk: plaatsen, producten berichten.
De Guides bevinden zich nu op een apart nieuw tabblad in het profiel. Je herkent ze aan het boekje pictogram. Ze verschijnen ook in ‘Verkennen’. Vanaf 17 november 2020 is deze functie voor iedereen beschikbaar. Het lijkt er echter op dat vooralsnog niet alle accounts het hebben.
Hoe kun je de Instagram Guides inzetten?
Wil je graag uitgebreide content delen maar vind je het lastig om dit te doen zonder ze naar de website te leiden? Dan zijn de Guides zeker iets voor jou! Door het gebruik van de Guides zorg je ervoor dat je volgers langer op jouw profiel blijven én meer interactie zullen hebben met jouw merk. De mogelijkheden met Guides zijn eindeloos! Hier een paar ideeën ter inspiratie:
- Stel een overzichtelijk portfolio samen
- Deel tips en tricks gerelateerd aan jouw bedrijf
- Beantwoord de veelgestelde vragen
- Breng oude posts extra onder de aandacht door ze te bundelen
- Maak een verlanglijstje van je producten.
Instagram Reels
Instagram Reels is deze zomer in Nederland gelanceerd en heeft sinds de nieuwe update een prominentere plek in de app gekregen. De feature heeft veel weg van TikTok. Maar wat is Instagram Reels? Via deze feature kun je video’s van 15 seconden opnemen en editten. Je kunt bijvoorbeeld ook muziek en effecten toevoegen. Het vergt wat creativiteit maar je kunt je doelgroep hierdoor op een creatieve en authentieke manier bereiken. Louis Vuitton heeft het bijvoorbeeld gebruikt om hun producten te promoten. Op het moment zijn er nog maar weinig bedrijven die hier gebruik dus dit is zeker een kans! Je herkent de Instagram Reels aan het video icoontje.
Begin nu met Instagram Shopping
Ben jij enthousiast geworden door de mogelijkheden die nieuwe update en Instagram Shopping bieden? Wacht dan niet langer en stel jouw winkel snel in! Wij helpen je hier natuurlijk graag bij. Voor het geval je eerst graag zelf aan de slag wilt gaan, hebben we een handleiding gemaakt. Download hier jouw Instagram Shopping implementatie handleiding.
Maak je al gebruik van Instagram shopping maar wil je hier meer uit halen? Wij denken graag met je mee! Neem dan ook gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.