HubSpot vs. Salesforce: Welk CRM-platform past het best bij jouw bedrijf?
In de wereld van Customer Relationship Management (CRM) staan twee reuzen, HubSpot en Salesfoce, tegenover elkaar. Bij het kiezen van het juiste platform is het belangrijk om de nuances van beide oplossingen te zien. In deze blog zoomen we in op de vergelijking tussen HubSpot en Salesforce.
- De meest opvallende verschillen
- HubSpot is betaalbaarder dan Salesforce
- HubSpot is minder geavanceerd en gebruiksvriendelijker. Salesforce is complexer.
- Qua sales features is Salesforce wat geavanceerder, maar HubSpot steekt er bovenuit qua leadscoring en verkoopautomatisering.
- Beide platformen hebben een mobiele app, zodat je onderweg ook je marketingactiviteiten voort kunt zetten.
- Beide platformen maken maken gebruik van AI.
- HubSpot Analytics biedt de ‘Gesloten-lusrapportage’. Zo kan je de volledige klantreis volgen van leadgeneratie tot conversie. Salesforce blinkt echter net iets meer uit, door de meer geavanceerdere rapportages.
- De implementatie van HubSpot is veel eenvoudiger dan die van de meer geavanceerdere Salesforce.
- Beide platformen bieden uitgebreide online documentatie, instructievideo’s en een actieve community van gebruikers. Bij Salesforce krijg je tegen extra kosten 24/7 live ondersteuning. HubSpot biedt dit niet aan. Het platform heeft wel een gratis ticketsysteem waar klanten tickets kunnen indienen voor de klantenservice. Om dit te automatiseren heb je een pro- of enterprise abonnement nodig.
- De onboarding van HubSpot vereist minder technische kennis dan die van Salesforce. Salesforce is complexer en integraties dragen bij aan die complexiteit.
- We kunnen geen eenduidig antwoord geven of je voor HubSpot of Salesforce moet gaan. Heb je behoefte hebben aan diepgaande automatisering en analyse, dan kies je wellicht eerder voor Salesforce. Wil je snel aan de slag in een gebruiksvriendelijk platform, dan kies je weer eerder voor HubSpot. Laat je vooraf dus goed informeren.
Twijfel je tussen HubSpot en Salesforce? Eigenlijk zit je bij beide platformen, die tot de top van de markt behoren, gebakken. In de basis hebben ze ook veel overeenkomsten. Met zowel HubSpot als Salesforce is het mogelijk om projecten te organiseren, klantrelaties te onderhouden, automated funnels in te richten en alles-in-een werkecosystemen voor multidisciplinaire teams op te zetten.
Er zijn uiteraard ook verschillen waardoor de een net wat beter bij jouw bedrijf zal passen dan de ander om voor de groei te zorgen die jij voor ogen hebt. Kijk vooral eerst waar je team het meest behoefte aan heeft voordat je een beslissing maakt.
1. De meest opvallende verschillen
Laten we beginnen met de meest opvallende, algemene verschillen tussen Salesforce en HubSpot.
1.1. Prijs HubSpot vs. Salesforce
HubSpot
HubSpot heeft een (all-time) gratis plan waar sommige organisaties prima mee uit te voeten kunnen. Het platform staat bekend om zijn transparante en eenvoudige prijsstelling. Door het feit dat HubSpot wat minder complex is en eenvoudigere integraties mogelijk maakt, vallen de kosten gunstiger uit in vergelijking met Salesforce. Dat maakt HubSpot ook voor startups en kleine bedrijven een interessante optie.
Salesforce
De prijzen voor Salesforce variëren door het modulaire karakter. De kosten zijn afhankelijk van de functionaliteiten die je nodig hebt. Dat maakt een vergelijking met HubSpot dan ook best lastig. Er is in ieder geval geen gratis variant beschikbaar, alleen een gratis trial van 30 dagen.
De goedkoopste optie van Salesforce is Salesforce Essentials. Je krijgt hiervoor toegang voor 10 gebruikers, beginnend bij $25 per gebruiker per maand. De kosten lopen op tot $300 per gebruiker per maand bij de uitgebreidere plannen. De prijzen liggen dus niet heel laag, maar dat neemt niet weg dat Salesforce een goede investering voor jouw bedrijf kan zijn.
Hoewel kosten vergelijken lastig is, wint HubSpot het over het algemeen genomen dus van Salesforce. We benadrukken wel dat het helemaal afhankelijk is van waar je behoeftes liggen.
1.2 Gebruiksvriendelijkheid
HubSpot
HubSpot staat bekend om zijn intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface. Het is ontworpen met het oog op eenvoud en biedt een gestroomlijnde gebruikerservaring. Met HubSpot kun je gemakkelijk navigeren tussen verschillende functies en tools en is daarom ook zeer geschikt voor beginners. Of je nu bezig bent met het beheren van je CRM, het maken van e-mailcampagnes of het analyseren van je marketingprestaties, HubSpot maakt het allemaal eenvoudig en begrijpelijk.
Salesforce
Aan de andere kant biedt Salesforce een krachtig platform voor sales en klantrelatiebeheer, maar het kan iets complexer zijn voor nieuwe gebruikers. Salesforce heeft een uitgebreide reeks functies en aanpassingsmogelijkheden, wat erg interessant kan zijn voor bedrijven die specifieke behoeften hebben. Het kan echter wat tijd en training vergen om alle mogelijkheden van Salesforce volledig te benutten.
Kortom; als het gaat om gebruiksvriendelijkheid blinkt HubSpot uit in zijn eenvoud en intuïtieve interface terwijl Salesforce meer geavanceerde mogelijkheden biedt. Deze laatste kan wel een iets steilere leercurve hebben. Onderzoek waar de behoeften en het ervaringsniveau van jou en je team liggen.
2. Features
Salesforce staat bekend om haar sales automation software, terwijl HubSpot vooral groot is geworden als inbound marketing tool die in een CRM is gegroeid. Salesforce heeft een complexer CRM dat over meer diepgaande tools beschikt dan HubSpot. Dat houdt in dat er meer mogelijkheden zijn, maar dat het ook minder snel onder de knie te krijgen is dan de tools die HubSpot biedt.
We zullen nu wat dieper ingaan op de belangrijkste onderdelen: sales features, marketing features, klantenservice en dashboarding.
2.1 Sales features
Beide platformen hebben het in huis om je sales team en verkoopproces te ondersteunen. Toch verschillen de platformen op een aantal belangrijke aspecten van elkaar. Zowel Salesforce als HubSpot beschikken over uitgebreide verkooprapportages en prognoses, maar houden daar wel verschillende benaderingen op na. Wij zijn van mening dat HubSpot het net wint van Salesforce op het gebied van (marketing en) sales features.
HubSpot
Met name op het gebied van het vastleggen en converteren van leads steekt HubSpot met kop en schouders uit boven Salesforce. Houd overzicht van je deals door een dealpijplijn in te richten, laat potentiële leads direct een afspraak boeken in je agenda en richt eenvoudig sales workflows in, zodat jij nooit een kans mist.
HubSpot maakt verkoopautomatisering gemakkelijk met functies zoals e-mailsequenties en taakbeheer, waardoor je je verkoopproces kunt stroomlijnen en efficiënter kunt werken. Hoewel de rapportage- en analysemogelijkheden van HubSpot misschien niet zo geavanceerd zijn als die van Salesforce, biedt het nog steeds bruikbare inzichten in je verkoopprestaties.
Een andere grote pré is het brede scala aan integraties, waardoor je het platform kunt verbinden met andere tools en systemen zoals bijvoorbeeld je boekhoudsysteem. Houd er wel rekening mee dat de sales tools in het gratis plan wel iets beperkter zijn dan bij de betaalde varianten.
Salesforce
Salesforce staat bekend om zijn geavanceerde salesfeatures. Bedrijven die complexere functionaliteiten nodig hebben neigen toch iets sneller naar dit platform. Met de CRM-functionaliteit van Salesforce kun je gedetailleerde klantgegevens beheren, interacties bijhouden en diepgaand inzicht krijgen in je verkooppijplijn.
Het platform biedt, net als HubSpot, geavanceerde verkoopautomatiseringstools, zoals e-mailsequenties, taakbeheer en het bijhouden van activiteiten Zo kan je je verkoopproces stroomlijnen en efficiënter werken.
Bovendien heeft ook Salesforce een iets uitgebreider ecosysteem van integraties en partners dan HubSpot.
2.2 Marketing features
In marketing functionaliteiten verschillen deze twee CRM reuzen best veel van elkaar:
HubSpot
Als je gaat voor HubSpot, dan kies je voor een alles-in-één platform. Zelfs in het gratis pakket profiteer je van de meest belangrijke features. Maak gebruik van een breed scala aan marketingfuncties voor verschillende platforms, waaronder content, betaalde campagnes en e-mailmarketing. Deze inclusieve aanpak maakt HubSpot aantrekkelijk voor bedrijven die behoefte hebben aan een geïntegreerde marketingbenadering.
HubSpot voldoet aan de internationale privacywetten, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie. Ze hebben ook een Privacy Shield-certificering, wat aangeeft dat ze voldoen aan de privacyvereisten voor het overdragen van persoonlijke gegevens tussen de EU en de VS.
Bespaar tijd en moeite met geautomatiseerde workflows. Zo kan jij je concentreren op strategie en het verbeteren van klantervaringen.
Wesley Plugers | Co-owner & CEO Scherp Online
Salesforce
Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, is Salesforce in 1999 in het leven geroepen als CRM systeem. In de loop van de jaren is het platform, met klanten als l’Oreal en KLM, uitgegroeid tot ‘koning van de cloud’. Salesforce maakt gebruik van de krachtige marketing automation tool Pardot. Pardot is ontwikkeld door Salesforce. Het biedt een scala aan marketingfunctionaliteiten, maar hiervoor is wel een aparte licentie vereist.
Schaf je de licentie aan, dan biedt Pardot je geavanceerde functies zoals lead scoring. Hiermee kun je leads prioriteren op basis van hun interacties en betrokkenheid. De tool maakt het ook mogelijk om leads te nurturen. Creëer bijvoorbeeld geautomatiseerde workflows om leads te voeden en te begeleiden gedurende hun klantreis.
Als het gaat om privacy, neemt Salesforce (inclusief Pardot) de bescherming van persoonlijke gegevens zeer serieus. Ze houden er strenge beveiligingsmaatregelen en nalevingsprotocollen op na om ervoor te zorgen dat de gegevens van hun klanten veilig en beschermd zijn.
Kortom: ga je voor de alles-in-één oplossing van HubSpot of kies je toch voor de meer geavanceerde tools van Salesforce waar wel een prijskaartje aan hangt?
2.3 Mobiele app
HubSpot
HubSpot heeft een super gebruiksvriendelijke mobiele app, waardoor sales teams ook onderweg toegang hebben tot belangrijke gegevens. Het platform is daarin wel iets minder geavanceerd dan Salesforce, maar alle belangrijke features die je nodig hebt zitten erin: log automatisch telefoongesprekken onder je contacten of bedrijven, voeg gespreksverslagen toe of beantwoord e-mails. En dat allemaal on-the-go!
Salesforce
Salesforce heeft een zeer uitgeruste mobiele app die het mogelijk maakt voor salesteams om ook hun werkzaamheden goed uit te kunnen voeren terwijl ze geen desktop tot hun beschikking hebben.
3. Hoe integreren beide platformen AI?
Op het gebied van sales automatisering bieden beide platformen mogelijkheden, maar richten ze zich op verschillende aspecten. HubSpot legt de nadruk op gebruiksvriendelijkheid en maakt het automatiseren van repetitieve taken eenvoudig. Aan de andere kant wordt de salesautomatisering van Salesforce aangedreven door de krachtige AI-tool Einstein. Deze tool biedt geavanceerde geautomatiseerde functies waarmee bedrijven een voorsprong kunnen behouden op hun gestelde doelen. We zullen er dieper op in gaan:
HubSpot
HubSpot heeft ingebouwde AI-functionaliteiten, zoals predictive lead scoring en predictive lead analytics. De configuratie van deze AI-functies voer je uit in de HubSpot-instellingen en stem je af op jouw specifieke behoeften. Daarnaast kan HubSpot worden geïntegreerd met externe AI-tools en platforms.
Salesforce
Bij Salesforce maak je gebruik van het ingebouwde AI-functionaliteit genaamd Einstein. Deze functionaliteit biedt je geavanceerde analyses en voorspellende inzichten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de Salesforce-omgeving wel goed is geconfigureerd om toegang te krijgen tot Einstein.
Je kan ook een kijkje nemen op AppExchange, een marktplaats voor apps die je kunt integreren met Salesforce. Zoek naar AI-apps op AppExchange die specifieke functionaliteiten bieden waar jij behoefte aan hebt.
4. Dashboards
HubSpot
HubSpot biedt een geavanceerde analytische toolset met de mogelijkheid om aangepaste rapporten en dashboards te maken. HubSpot Analytics is gericht op het volgen van marketingprestaties, leadgeneratie, websiteverkeer en klantinteracties.
Maak zeer aanpasbare dashboards die zijn afgestemd op je specifieke behoeften. Je kunt verschillende widgets slepen en neerzetten om een dashboard te maken dat inzicht geeft in de voor jouw bedrijf meest relevante statistieken.
De geavanceerde toewijzingsrapportage maakt het mogelijk te begrijpen hoe verschillende marketingkanalen bijdragen aan je conversies. Deze functie is cruciaal voor het beoordelen van de effectiviteit van je marketingactiviteiten over verschillende contactpunten.
Een ander groot voordeel van HubSpot Analytics is de ‘Gesloten-lusrapportage’. Deze rapportage maakt de verbinding tussen marketinginspanningen en je verkoopresultaten zichtbaar. Zo kan je de volledige klantreis volgen van leadgeneratie tot conversie. Deze integratie tussen marketing- en verkoopgegevens is cruciaal om een holistisch beeld te krijgen van de prestaties van je bedrijf.
Salesforce
Hoewel beide platformen krachtige analytics mogelijkheden bieden, blinkt Salesforce toch net iets meer uit. Salesforce biedt iets verdergaande dashboards en rapportagetools. Met het uitgebreide scala aan tools en mogelijkheden kan je op een vergevorderd niveau gegevens analyseren en inzichten verkrijgen. Maak aangepaste rapporten en dashboards, visualiseer gegevens, identificeer trends en voer diepgaande analyses uit.
Salesforce Analytics is vooral gericht op het analyseren van gegevens binnen het Salesforce CRM-platform. Je krijgt hiermee een diepgaand inzicht in de verkoopprestaties, klantinteracties en marketingcampagnes.
5. Implementatie
HubSpot
Vrijwel direct na aanmelding kan je in principe al met de HubSpot software aan de slag. HubSpot staat dan ook bekend om, mits je de juiste begeleiding krijgt, haar moeiteloze onboarding en implementatie en een super gebruiksvriendelijke interface. Hoewel de gebruiksvriendelijkheid groot is, moet je wel weten wat je doet. Als wij je mogen helpen met de implementatie van HubSpot, dan finetunen we samen met jou je marketingstrategie en richten we stap voor stap HubSpot in zodat jij je doelen gaat bereiken.
Ga je voor HubSpot? Dan leren we je team hoe ze het maximale uit de software kunnen halen. Samen bepalen we welke HubSpot functionaliteiten jouw bedrijf nodig heeft.
Wesley Plugers | Co-owner & CEO Scherp Online
Salesforce
De installatie van Salesforce is wat complexer vanwege de geavanceerde en aanpasbare functies die het platform biedt. Vaak is de expertise van een Salesforce consultant nodig voor een succesvolle implementatie. Dit maakt Salesforce ideaal voor bedrijven die een krachtig en zeer aanpasbaar systeem zoeken, maar kan uitdagender worden voor degenen die op zoek zijn naar een snelle en eenvoudige installatie.
De keuze tussen HubSpot en Salesforce hangt dus af van de specifieke behoeften en voorkeuren van een bedrijf.
6. Klantenservice
HubSpot
HubSpot staat bekend om haar gebruiksvriendelijkheid. Als je er zelf niet uitkomt met behulp van de grote database aan artikelen en instructievideo’s, kun je dus altijd uitwijken naar een persoonlijke klantenservice. Afhankelijk van je abonnement en de beschikbaarheid kun je contact opnemen met HubSpot Support per e-mail, livechat of telefoon. Wel belangrijk om te vermelden is dat HubSpot geen 24/7 live ondersteuning biedt.
Salesforce
Het gebruiksgemak van Salesforce mag dan wat minder zijn dan dat van HubSpot, maar met uitgebreide online documentatie, instructievideo’s en een actieve community van gebruikers biedt Salesforce ook een goede ondersteuning bij problemen. Bovendien krijg je bij Salesforce, tegen extra kosten, 24/7 live ondersteuning. Je profiteert dan van directe ondersteuning. Dit geldt wel alleen voor klanten van Unlimited-plannen.
7. Onboarding
Het onboardingproces van HubSpot vs. Salesforce verschilt. Wij gaan in op de meest fundamentele verschillen tussen de twee platformen.
HubSpot
Het onboardingproces van HubSpot is vooral intuïtief en vereist minder technische kennis. Wat een groot voordeel is, voornamelijk voor kleine tot middelgrote bedrijven die geen IT-afdeling hebben, is dat gebruikers snel met de software aan de slag kunnen.
HubSpot biedt gratis uitgebreide educatieve middelen en trainingen. Denk aan videohandleidingen, documentatie en live webinars.
De implementatie van HubSpot is eenvoudiger en vereist minder configuratie dan Salesforce.
Salesforce
De onboarding van Salesforce is uitgebreider dan die van HubSpot, wat meer tijd en middelen kost. Dat is niet heel verrassend, gezien de aanpasbaarheid en complexiteit van het platform. Vooral bedrijven met complexe processen en specifieke aanpassingsbehoeften kunnen meer baat hebben bij Salesforce dan bij HubSpot.
De onboarding van Salesforce kan meer betrokkenheid en tijd vereisen vanwege de diepgang en breedte van het platform. De integratie met verschillende externe apps en tools draagt ook weer bij aan de complexiteit van de onboarding.
Voor bedrijven die afhankelijk zijn van specifieke apps en integraties kan de implementatie van Salesforce meer planning en configuratie vereisen.
Over het algemeen is het onboardingproces van HubSpot gericht op snelheid, toegankelijkheid en gebruiksgemak. Salesforce richt zich meer op aanpasbaarheid, schaalbaarheid en diepgaande configuratie mogelijkheden. Waar jij het beste voor kunt kiezen is dus helemaal afhankelijk van je behoefte en beschikbare middelen.
HubSpot vs. Salesforce: wat is het beste voor jou?
Het is misschien niet iets dat je graag wilde lezen, maar op de vraag of HubSpot of Salesforce het beste platform voor jou is geen eenduidig antwoord op te geven. Het fundamentele verschil tussen HubSpot en Salesforce is focus. HubSpot richt zich vooral op kleine tot middelgrote bedrijven die eenvoud en gebruiksgemak waarderen, terwijl Salesforce zich richt op grotere ondernemingen met complexere verkoopprocessen. Vooral de organisaties die een behoefte hebben aan diepgaande automatisering en analyse kiezen voor Salesforce. Dat houdt niet in dat grote bedrijven HubSpot links laten liggen.
Grote ondernemingen met complexe processen kunnen baat hebben bij de uitgebreide aanpasbaarheid van Salesforce, terwijl kleinere bedrijven mogelijk de voorkeur geven aan de gebruiksvriendelijkheid en betaalbaarheid van HubSpot.
Neig je meer naar Salesforce? Begin dan met de gratis trial! Mocht het toch niet de juiste keuze zijn geweest, dan is het een kleine moeite om toch over te stappen op HubSpot.
Hopelijk hebben we je met deze blog genoeg geïnformeerd en geïnspireerd om de juiste keuze te kunnen maken. Wil je meer weten of heb je interesse om met de software van HubSpot aan de slag te gaan? Wij zijn HubSpot Platinum Partner en helpen je graag verder. Bel ons op 085-30 30 720, stuur een mail naar contact@scherponline.nl of vul onderstaand contactformulier in.