Google Shopping Ads
Het is van veel mensen de favoriete bezigheid: online shoppen. Google Shopping (of Product Listing Ads: PLA’s) maakt dit nog makkelijker. Bovenaan in Google verschijnen de gezochte producten van diverse webshops met afbeelding, prijs en andere informatie. Klik erop en je gaat naar het product in de webshop, klaar om te bestellen. Voorafgaand aan de klik deel je al heel veel productinformatie die zorgt voor verkeer met hoge koopintentie.
70% van de smartphonegebruikers zocht eerst online informatie voordat ze iets kochten in een winkel. Zorg dat jij daar dan staat tussen je concurrentie!”
-
Doelen definiëren en data analyseren
Elke doelstelling, webshop en mediabudget vraagt om een specifieke Google Shopping strategie. De campagnestrategie bepalen we op basis van jouw doelstelling en “munitie”, zoals mediabudget, andere campagneactiviteiten en soort producten. We beginnen bij het formuleren van de doelstelling.
-
Analyse
Google stelt hoge eisen waaraan je webshop en advertenties moeten voldoen. Om niet voor verrassingen te komen staan en optimale informatie te bieden, analyseren we vooraf je website, maar ook je beleid. Alle verbeterpunten delen we met je in een verslag, voordat we beginnen.
-
Google Merchant Center
Om te adverteren op Google Shopping, melden we je aan in Google Merchant Center waar we alle product- en winkelinformatie doorgeven. Hier uploaden we je productfeed die we creëren via Merchant Center of uploaden. Dit is de plek waar Google communiceert met ons en waar wij optimaliseren.
-
Productfeed
Het algoritme van Google gebruikt je productfeed waarin al je productdata staat. Denk aan productprijs, afbeelding en nog veel meer. Deze data gebruikt Google om zoektermen te matchen met producten om vervolgens de Shopping advertenties te vormen. Hoe optimaler je feed is, hoe beter je converteert.
-
Google Ads campagnes
Een optimale feed zorgt voor succesvolle Shopping campagnes, maar een goede campagnestructuur in Google Ads zorgt voor de finishing touch én goedkopere resultaten. Dit is de plek om structuur te bepalen, zoekwoorden uit te sluiten, budget te verdelen en biedingen te optimaliseren.
-
Optimaliseren
Wij zijn niet snel tevreden. We optimaliseren continu campagnes en de feed voor nog betere resultaten. Google Merchant Center houden we in het vizier voor eventuele waarschuwingen over producten. We testen veel, ook met de relatief nieuwe Showcase Advertenties waarin meerdere producten worden gepresenteerd als lifestyle advertentie van jouw merk.
-
Analyseren & rapportage
Rapporteren doen wij op drie manieren: via de maandelijkse Google Datastudio rapportages, geheel gepersonaliseerd, real-time en altijd in te zien. Via een persoonlijk gesprek om de data toe te lichten en ten slotte met succesmomenten die we tussendoor delen, omdat wij gewoon blij worden van resultaat.
3 redenen waarom Google Shopping voor jouw succes zorgt
Als jij zoekt naar iPhone 11, zou je dan klikken op een tekstadvertentie of shopping advertentie met afbeelding en prijs?
Visueel aanbod
Laat zien wat je verkoopt en trek de aandacht als iemand op zoek is naar een product.
Boven de zoekresultaten
Kom bovenaan de zoekresultaten van Google te staan.
Direct resultaat
Verhoog je ROAS (return on ad spend) of POAS (profit on ad spend), doordat je vóór de klik al laat zien hoe het product eruit ziet en wat het kost.