Dé 5 beruchte online marketing valkuilen
Valkuilen. Of je nu aan klantzijde werkt of aan bureauzijde, een beginnend of ervaren online marketeer bent, ze liggen overal op de loer. Sommige klein, de ander groot, maar hoe dan ook: voorkomen is én blijft beter dan genezen.
In deze blog nemen we je mee in de valkuilen die wij vaak terugzien bij Online Marketeers. En nog belangrijker; geven we je handvatten om jouw online marketing activiteiten naar een hoger niveau te tillen. Want oefening baart kunst en van fouten maken leer je zullen we maar zeggen.
#1: Plannen, plannen, plannen
Kom jij ook tijd tekort aan het einde van de dag of maand? Dan is plannen waarschijnlijk niet jouw cup of tea. Een veelvoorkomende struggle bij online marketeers, aan zowel bureauzijde als aan de klantzijde, is het gebrek aan een goede planning. Een goede strategie-, budget- en contentplanning is het halve werk en loodst je gemakkelijker én sneller door je werkzaamheden heen.
Het missen van een goede planning is een van de meest gemaakte fouten bij mensen die werken aan bureauzijde. Zo zien we dat collega’s vaak snel en enthousiast met de uren aan de slag gaan, maar blijken ze achteraf uren te kort te komen. Stel, je hebt voor een klant vier uur voor de hele maand. Vol enthousiasme en ideeën ga je aan de slag. Het probleem hierbij is dat je meteen door je uren heen bent. De klant klopt aan met een vraag of een probleem waar je dus eigenlijk geen tijd meer voor hebt. Dit kon je voorkomen door vooraf de uren uit te smeren over de maand. Zo heb je altijd nog wat ruimte voor het checken van de voortgang, uitvoeren van werkzaamheden of om antwoord te geven op een vraag.
#2: Opstellen van onrealistische doelstellingen
De tweede valkuil op online marketinggebied is het opstellen van onrealistische doelstellingen. Klinkt dat herkenbaar?
Wanneer je met je team doelen opstelt voor je bedrijf of klanten, is het natuurlijk goed om ambitieus te zijn. Maar snij jezelf niet in de vingers door de lat te hoog te leggen. Voorkom dat je jouw klanten, collega’s, baas en jezelf teleurstelt met tegenvallende resultaten of dat je achter de feiten aan blijft lopen.
Een tip hiervoor: neem alle onderdelen onder de loep die invloed hebben op groei: de huidige markt, het beschikbare budget en uren, de mogelijkheden en beperkingen waar we mee te maken hebben en data uit het verleden. Vergeet voor SEO doelstellingen zeker niet om ook naar de groei (of daling) van de vorige periode te kijken. Dit is een goede graadmeter om te kijken welke groei binnen een specifieke periode haalbaar is.
#3: Meepraten is een no-go
Een doel zonder plan is een wens. Klanten en bedrijven stellen doelen die je met de inzet van de juiste online-marketingactiviteiten moet behalen. Misschien herken je de situatie wel waarin een klant of bedrijf zich vastbijt in een manier hoe ze dit willen behalen, waar ze budgetten in willen stoppen en welke zaken prioriteit hebben. Een veelgemaakte fout is om met deze klanten of afdelingen van je bedrijf te veel mee te praten.
Jij als online marketeer bent de specialist. Jij bent degene die hen moet vertellen hoe je de gestelde doelen behaalt, welk budget je waar voor nodig hebt en welke werkzaamheden en kanalen de hoogste prioriteit hebben. Het helpt om dit uit te werken in je strategie. Zo geef je niet alleen aan wat je doet maar ook hoe dit bijdraagt aan de doelstellingen.
#4: Analyseren zonder context
We dagen je uit om eens terug te kijken op je werkzaamheden. Trok jij voorheen wel eens te vroeg conclusies en maakte je analyses zonder context? Niet voor niks is dit een van de veelvoorkomende valkuilen. Voor je conclusies trekt over resultaten, moet je diep in de bijbehorende data duiken. Deze data is namelijk de basis voor je analyse. Het kan je helpen een logische oorzaak te vinden van tegenvallende resultaten, zoals een daling in zoekwoordpositie of een daling in zoekvolumes. Vervolgens kun je op basis van deze analyse een vervolgplan opstellen.
Tip: Tools die je helpen bij het analyseren van de data zijn onder andere Google Analytics, SemRush en Screaming Frog.
#5: Finishen is het doel
Uiteindelijk is het behalen van de gestelde doelen het allerbelangrijkste van je werkzaamheden. Samen met je leidinggevende, afdeling of klanten stel je vast wat je wil bereiken en met een uitgedachte strategie bepaal je de focus en prioriteit. Althans, dat is het idee.
Een valkuil bij online marketeers is dat het eindresultaat nog wel eens uit het zicht verdwijnt. De focus ligt op de weg naar het doel toe, de werkzaamheden en het proces in goede banen leiden. Zonder dat je er zeker van bent dat de werkzaamheden bijdragen aan het eindresultaat. Terwijl dát juist o zo belangrijk is.
Vergelijk het maar met het bestellen van een lekker frietje; wanneer je naar de friettent gaat om een frietje te bestellen, ben jij niet degene die de frietboer vertelt hoe heet het vet moet zijn. Het enige wat jij wil is een lekker frietje. Hoe de frietboer deze precies maakt is niet belangrijk. En dat geldt hetzelfde voor je baas of klant. Als het resultaat maar goed is (en lekker natuurlijk, in het geval van het frietje).
Bij Scherp Online zijn we ons altijd heel bewust van deze valkuilen. In ons team zijn onze teamleiders samen met onze kwaliteitsmanager er voor onze collega’s om in de gaten houden of iedereen nog de juiste koers vaart en niet in deze valkuilen stapt!