150% groei in sollicitaties
Kuijpers is een multidisciplinair technisch dienstverlener met ruim 1.200 medewerkers en 14 vestigingen door heel Nederland. Zij ontwerpen, bouwen en onderhouden technische installaties in utiliteit en industrie. De afgelopen jaren is het bedrijf hierdoor enorm gegroeid in eigen vestigingen en medewerkers.
Dankzij de groei van het aantal opdrachten, ontstond ook de vraag hoe zij genoeg vakmensen in huis kunnen halen om het werk te verrichten.
Het kiezen van de juiste jobboards en vacaturekanalen is vaak een lastige taak. Zet je de vacature alleen op Linkedin of ga je meer kanalen inzetten? En heeft het überhaupt zin om dus op verschillende websites te adverteren?
Dat is precies waar Scherp Online om de hoek kwam kijken.
“Het doelconversieratio voor solliciteren is op mobiel met 261% toegenomen! Een resultaat waar we trots op mogen zijn.”
Successen
Wat waren de uitdagingen?
Wie wil er nou niet in de organische (gratis) resultaten van Google verschijnen? Dat kan alleen door continu te investeren in SEO, want:
Groeiend tekort aan (technisch) personeel
De vijver waarin deze technische werkgevers vissen, is enorm beperkt door het groeiende tekort aan technisch geschoolde mensen. Daarmee ontstond voor onze marketingafdeling direct de eerste uitdaging: het aantal sollicitaties via de website verhogen om zodoende het grote aantal vacatures dat Kuijpers heeft zo goed mogelijk in te vullen en Kuijpers als werkgever beter te positioneren.
Onze oplossing?
Om de online zichtbaarheid te creëren, maar om er ook voor te zorgen dat potentiële nieuwe collega’s uiteindelijk solliciteren op de vacature heeft Scherp Online diverse campagnes opgezet in samenwerking met Kuijpers.
CV en motivatie niet meer verplicht
Zo was het in het sollicitatieformulier verplicht om een CV/motivatiebrief mee te sturen. Omdat veel mensen hun CV niet op hun mobiel hebben, is voor voor veel mensen een afhaakpunt. Daarom is een experiment live gegaan: Op mobiel is het niet meer verplicht om een CV / motivatie mee te sturen. Dit heeft ertoe geleid dat het doelconversieratio voor solliciteren op mobiel met 261% toegenomen is.
URL-structuur aangepast
Ook zijn onze marketeers aan de slag gegaan met een gewenste nieuwe (URL) structuur voor het organisch vindbaar maken vacaturepagina’s. De huidige situatie waarbij constant nieuwe URL’s worden aangemaakt en vervolgens weer offline worden gehaald, moest vervangen worden door een systeem met vaste pagina’s zodat de URL’s van vacaturedetail pagina’s niet intern concurreren met de nieuw gecreëerde pagina’s op hetzelfde zoekwoord.
Redesign
De vacaturepagina’s waren voorheen ook wat kil. Zowel qua sfeer, maar ook qua tone of voice en inhoud. Oftewel: er was een redesign nodig. Onze CRO specialisten zorgde ervoor dat bezoekers ook op mobiel verleid worden om contact op te nemen. Een kritische succesfactor!
Door bovenstaande goed in te richten, is het aantal sollicitatie aanvragen gestegen met maar liefst 150%.
Missie geslaagd!