Adverteren op Pinterest? Zo begin je!
Pinterest is een van de snelstgroeiende platforms op social media. Mede dankzij de coronacrisis kreeg het inspiratieplatform er heel wat gebruikers bij. Pinterest heeft welgeteld 445 miljoen wereldwijde maandelijkse actieve gebruikers met een maandelijkse groei van 39% nieuwe gebruikers. Ben jij nu benieuwd hoe je kan adverteren op Pinterest, lees dan verder.
Waarom adverteren op Pinterest?
Pinterest is een social media kanaal dat mensen gebruiken om inspiratie op te doen. De gebruikers van Pinterest worden ook wel ‘pinners’ genoemd. Heb jij een product of dienst waarin producten zich lenen voor visuele inspiratie? Dan is Pinterest minstens het testen waard. Vooral voor bedrijven die in het woon- of fashion segment zitten is Pinterest een super interessant kanaal om mensen te bereiken die duidelijk geïnspireerd willen worden.
Waar bedrijven vaak zeer conversiegericht lower-funnel adverteren, vergeet men vaak hoe belangrijk het is om ook in een vroeg stadium van de klantreis zichtbaar te zijn. Gebruikers die op het Pinterest platform komen, zitten vaak nog aan het begin van of halverwege de customer journey. Uit een onderzoek van Pinterest blijkt dat pinners 2,6 keer zo vaak een aankoop doen op basis van merkcontent die ze op Pinterest hebben gezien, in vergelijking met andere social media platformen.
Statistieken Pinterest gebruikers
Pinterest heeft in Nederland maandelijks 4,6 miljoen unieke bezoekers. Die bezoekers creëren gezamenlijk 87,7 miljoen borden per maand. 85% van de pinners gebruikt het platform als ze een nieuw project starten. Denk bijvoorbeeld aan een make-over van de tuin, maar het kan ook DIY inspiratie zijn. Een advertentie van een merk tussendoor beschouwen bezoekers daarom vaak niet als vervelend. Millennial vrouwen tussen de 24 en 34 jaar oud beslaan de grootste Pinterest doelgroep wereldwijd (28,5% van de gebruikers) op de voet gevolgd door vrouwen tussen de 18 en 24 jaar (18% van de doelgroep). Over het algemeen is het grootste aandeel van de Pinterest doelgroep vrouw (60%), hoewel mannen met een groei van 40% per jaar aan een opmars beginnen. De mensen die veel gebruik maken van het platform zijn constant aan het plannen. Ze pinnen ideeën rond verschillende momenten, zoals een bruiloft die in het verschiet ligt. Bij die bepaalde momenten wordt er een hogere engagement gemeten door het jaar heen.
Targeting mogelijkheden binnen Pinterest
Doelgroep op basis van zoekwoorden
Een van de grotere voordelen van het adverteren op Pinterest is dat je je doelgroep kunt targeten op basis van zoekwoorden. Dit maakt Pinterest uniek ten opzichte van andere social media platformen. Bij targeting op basis van zoekwoorden toont Pinterest je advertentie alleen aan gebruikers die specifiek de opgegeven zoekwoorden gebruiken. Een grote kans voor jouw merk! Gebruik bijvoorbeeld zoekwoorden op basis van producten of interesses die te maken hebben met jouw product of dienst. Om je op weg te helpen kun je gebruik maken van de tool van Pinterest die je de populaire zoekwoorden van dat moment in specifieke regio’s en landen toont. Ontdek, laat je inspireren en inspireer jouw doelgroep met een gerichte advertentie.
Doelgroepuitbreiding en vergelijkbare doelgroep
Laat Pinterest je doelgroep automatisch vergroten en kies voor doelgroepuitbreiding. Pinterest pikt automatisch signalen uit jouw advertentie op om jouw doelgroep uit te breiden. Heb jij als verkoper van badmatten bijvoorbeeld een advertentie en zoekwoorden gericht op het onderwerp badmatten en woontextiel, dan voegt Pinterest hier automatisch bijvoorbeeld het onderwerp ‘badkamer’ en interesse ‘interieur’ aan toe. Pinterest zoekt dus zelf naar vergelijkbare zoekwoorden of interesses op basis van de al gekozen zoekwoorden. De optie doelgroepuitbreiding staat standaard ingeschakeld, maar kun je handmatig uitschakelen.
Overige manieren om een doelgroep te bepalen
Het is natuurlijk ook mogelijk om op andere manieren je doelgroep te targeten. Hiervoor geeft Pinterest verschillende mogelijkheden:
- Kies ervoor om binnen Pinterest je eigen klantenlijst te uploaden om hier vervolgens een doelgroep van te maken.
- Maak een custom audience aan op basis van interesses of demografische gegevens.
- Creëer een lookalike doelgroep van je custom audience en target gebruikers die zich hetzelfde gedragen als de doelgroep die ingesteld staat in je campagne. Net zoals bij Facebook en Instagram is het ook mogelijk om een remarketing doelgroep te maken op basis van interacties met jouw advertenties of het bezoeken van de website.
Met welk budget kan je adverteren op Pinterest?
Adverteren op Pinterest kan een goede investering zijn voor jouw bedrijf, maar hoe bepaal je nu je Pinterest budget? Hiervoor zijn er twee mogelijkheden:
- Je kan kiezen voor een dagelijks budget. Dit is het budget dat Pinterest per dag maximaal mag uitgegeven in jouw campagne.
- Pinterest geeft ook de mogelijkheid om te kiezen voor een lifetime budget. Hiermee bepaal je het totaalbudget wat Pinterest mag besteden aan jouw campagne. Je kunt ervoor kiezen om het bedrag evenredig te verdelen over een bepaalde periode.
Een groot voordeel van Pinterest is dat er geen sprake is van een minimum (dag)budget. Wij raden aan om te starten met een dagbudget tussen de €15,00 en €20,00. Met dit budget kan Pinterest voldoende verkeer naar jouw advertenties genereren om er binnen afzienbare tijd conclusies uit te trekken of het voor jouw product of dienst werkt. Bovendien ben je goedkoper uit op Pinterest dan op Facebook en Instagram. De CPM (kosten per 1.000 weergaven) ligt namelijk aanzienlijk lager, maar ook de CPC’s (kosten per klik) zijn voordeliger: over het algemeen liggen die tussen de €0,15 en €0,50, afhankelijk van de branche en de concurrentie. Bij Facebook/Instagram liggen de kosten per klik rond de €0,70.
Vergeet niet je campagne(s) te optimaliseren zodra je voldoende data hebt verzameld. Het zou zonde zijn als je voortijdig stopt met adverteren op Pinterest, terwijl je met kleine doelgroep- of advertentie-aanpassingen wél het beoogde resultaat bereikt.
Full funnel strategie op Pinterest
Gebruikers scrollen door Pinterest om geïnspireerd te raken en ideeën op te doen. Ben jij actief in het woon- of modesegment, dan is dit platform echt het proberen waard. Deze branches lenen zich namelijk uitstekend om mensen te bereiken die duidelijk op zoek zijn naar inspiratie. Jouw advertentie blend perfect tussen de zoekresultaten en is een welkome inspiratiebron. De zoekintentie naar inspiratie is op Pinterest vele malen hoger dan op Facebook of Instagram. Facebook- of Instagramgebruikers tonen in veel mindere mate de intentie geïnspireerd te worden. Men gebruikt deze twee platformen vooral om vrienden en andere voor hen interessante mensen te volgen. Het worden dan ook wel ‘scrollplatformen’ genoemd, terwijl Pinterest daarentegen ook vaak gezien wordt als een zoekmachine. Je gebruikt de zoekbalk om specifieke inspiratie of afbeeldingen van producten op te zoeken.
Je kunt heel goed een full funnel strategie gebruiken bij Pinterest advertising. Wees dus zichtbaar voor relevante gebruikers gedurende de hele klantreis. Hoe wij een succesvolle full funnel strategie inzetten op Pinterest lees je hieronder:
Fase 1: Merkherkenning campagne
Je full funnel strategie op Pinterest begin je met een merkherkenningscampagne, oftewel een ‘awareness’ campagne. Hiermee bouw je naamsbekendheid op onder jouw gewenste doelgroep. Target in deze campagne een bredere doelgroep met bijvoorbeeld enkel demografische targeting op basis van geslacht, woonplaats en leeftijd of nog minder van deze kenmerken. Het doel is om zo veel mogelijk gebruikers te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Door zo veel mogelijk gebruikers te bereiken in deze fase, heb je een mooie doelgroep opgebouwd om te retargeten in de volgende fases van de funnel.
Fase 2: Traffic campagne
Heb je voldoende data gegenereerd met de awareness campagne, dan is het tijd voor de opzet van de traffic campagne. Wek in deze fase de interesse van gebruikers in jouw product of dienst. Hanteer een specifieke doelgroep targeting die op geen enkel ander social media platform mogelijk is: een targeting op basis van zoekwoorden. Kies je voor deze targeting, dan moet je minimaal 25 zoekwoorden toevoegen. We raden aan om ook na te denken over zoekwoorden die betrekking hebben op raakvlakken met jouw product of dienst en semantische zoekwoorden.
Face 3: Remarketing
Als laatste start je een conversiegerichte campagne. Target alle gebruikers die interactie toonden met jouw advertenties opnieuw om ze uiteindelijk tot conversie te verleiden. Er zijn verschillende manieren om gebruikers te retargeten. Retarget bijvoorbeeld alleen de gebruikers die interactie hadden met jouw advertentie op Pinterest. Je kunt er ook voor kiezen om de gebruikers mee te nemen die hebben doorgeklikt naar jouw website via een eerdere advertentie. Verder is het ook mogelijk een klantenlijst te uploaden om vervolgens die contacten te benaderen in je remarketing campagne.
Benieuwd naar de Pinterest mogelijkheden voor jouw bedrijf? Aarzel dan niet en neem contact met ons op via onderstaand formulier! Je kunt ons ook altijd bellen op 085 30 30 720.