Google Analytics 4

Of je nu een klein blog hebt of een grote webshop; het goed implementeren van Google Analytics 4 (of GA4) is altijd waardevol. Krijg inzicht in je doelgroep, conversiepaden, het gedrag van gebruikers op je website en de kwaliteit van je pagina’s. Het is echter een complexe tool met veel opties. We kunnen ons voorstellen dat je sinds de overgang naar Google Analytics 4 door de bomen het bos niet meer ziet. Wij helpen je graag op elk niveau en bij elk Google Analytics 4 vraagstuk!

Inge Peeters

Zonder Analytics steek je doof en blind de weg over. Alleen het installeren van de GA4 code is niet genoeg. Het draait om de strategie, processen en inzicht.

Inge Peeters Data specialist
Zo richten wij Google Analytics 4 voor je in
actie punten
inventariseer
actie punten
  • Google Tag Manager (GTM)

    We werken graag met de Google Tag Manager die alle tags van je website beheert. Het is gratis, overzichtelijk, minder foutgevoelig en we hebben geen developer nodig. We plaatsen dan de Google Analytics 4 tag in de Google Tag Manager in plaats van rechtstreeks op de website. Daarvoor creëren we een Google Tag Manager account.

  • Properties en weergaves

    Google Analytics 4 kent drie niveaus. Het account is je toegangspunt, waaronder één of meerdere properties vallen. Een property is een website, mobiele app of apparaat waarvan je gegevens verzamelt. Die bestaat uit één of meerdere weergaven; een gedefinieerde weergaven van gegevens, bijvoorbeeld voor enkel e-mailverkeer.

  • Instellingen

    Zodra de gewenste properties en weergaven er zijn, werken we aan je instellingen. We sluiten ip-adressen van werknemers uit, geven de benodigde toestemmingen aan Google, stellen bij webshops geavanceerde ecommerce tracking in en voegen de nodige verwijzingsuitsluitingen toe en nog tal van andere dingen.

  • Koppelingen

    Het voordeel van Google Analytics 4 is dat je alle Google producten kan koppelen. Run je Google Ads campagnes, dan koppelen we Google Ads. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld YouTube en Search Console voor extra informatie over bijvoorbeeld zoekwoorden.

  • Doelen instellen

    Hoe ziet succes eruit voor jouw website? Is dat veel nieuwsbriefinschrijvingen, verkopen, klikken op telefoonnummer? Dat vertellen we Google door doelen in te stellen. Dat werkt in Google Analytics 4 met event tracking. De doelen moeten samenhangen met je bedrijfsdoelstellingen en KPI’s om het succes ervan te bepalen.

  • Rapportages

    Waarschijnlijk wil je intern op een aantal metrics rapporteren. GA4 heeft hiervoor een handige functie: aangepaste rapporten. Combineer data om precies die visuals en data te krijgen die interessant zijn voor jouw doelstellingen. Klaar om te presenteren. Wij stellen deze graag voor je in of maken een overzichtelijk Google Data Studio rapport.

5 feiten over Google Analytics 4

  • 01
    Gratis

    Google Analytics 4 (voorheen Universal Analytics) is gratis. Er is wel een betaalde variant (Google 360), maar het meest gebruikte Google Analytics 4 blijft gratis.

  • 02
    Google Webmaster Tools

    Door Google Webmaster Tools aan Google Analytics 4 te koppelen, krijg je inzicht in je rankings. Je ziet op welke zoekwoorden je gevonden wordt, je backlinks en hoe Google je website ziet.

  • 03
    Marktaandeel

    Zo’n 54% van alle websites gebruikt Google Analytics 4. Dat is een marktaandeel van 84%.

  • 04
    Privacy

    Google Analytics 4 deelt geen persoonlijke identificeerbare informatie, zoals IP-adres, vanwege de privacy van gebruikers.

  • 05
    Persoonlijke dashboards

    Bouw persoonlijke dashboards, zodat je in één oogopslag de meest interessante statistieken ziet.

Bekijk onze cases

3 redenen waarom een goede Google Analytics 4 set-up belangrijk is

Het is eigenlijk onmogelijk de voordelen te vangen in drie punten, maar we zullen het proberen:

Reden 1

Ontdek welke online campagnes het meeste verkeer en de meeste conversies opleveren.

Reden 2

Kom erachter wat wel en niet presteert. Gebruik dit om je website nog beter te maken.

Reden 3

Ontdek wie je bezoekers zijn en waarom bezoekers afhaken.

Drukke marketing manager

Gerelateerde blogs

Inge Google Analytics 4 uitleg

Waarom verschillen de resultaten van Facebook campagnes van data in Google Analytics?

Inge Peeters
Inge Peeters
Laurens presentatie Scherp Online

Google Tag Manager en een OnClick toevoegen  

Inge Peeters
Inge Peeters

Wil jij ook hulp bij Google Analytics 4?
Laten we samenwerken!

Piet Zweegers
Oprichter

Gratis demo?
Vraag een gratis demo aan en maak kennis met de kracht van HubSpot.

Sophie
Hubspot specialist

Samenwerken? Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen voor jouw online groei of vraagstuk?

Piet
Eigenaar