Copywriting en AI: moet ik vrezen voor mijn baan?
Gelukkig hoef je niet ver te scrollen voor de geruststelling dat je niet hoeft te vrezen voor je baan als copywriter. Het wil niet zeggen dat het geen impact heeft op het werk dat je doet. Maak je borst maar nat voor een gigantische verandering in de werkwijze, want beoordelen is het nieuwe schrijven.
- Redigeren is het nieuwe schrijven.
- AI is een middel en geen doel.
- 40% van succes zit in de voorbereiding.
- Zet AI in alsof het je beste stagiaire is.
- Bespaar tot 50% van je tijd door de inzet van AI.
Beoordelen is het nieuwe schrijven
Heb je ChatGPT al gebruikt voor het schrijven van een blog of websitetekst? Zelf was ik ook wel nieuwsgierig naar de ‘magische’ tool die mijn baan zou innemen. Oké, ook ik moet het toegeven. Toen ik na het invoeren van mijn zoekopdracht een waterval aan woorden op mijn scherm zag verschijnen, was ik onder de indruk. Tot ik nog eens kritisch naar de tekst keek.
Natuurlijk hangt de kwaliteit van de output af van hoe concreet en goed je prompt is. Bij een globale opdracht kun je een informerende, passieve en in de leidende vorm geschreven output verwachten. Niet bijzonder prettig om te lezen. Het mist authenticiteit, eigenheid en een kloppend hart. Dat is de ‘sweet spot’ waar je juis als copywriter wél het verschil maakt. Vergeet niet dat je output net zo goed is als je input. Wil je een echt goed stuk content creëren? Dan moet je redigeren.
Je beste stagiaire ooit
Martin van Kranenburg (Schrijven voor het Brein) maakte een slimme opmerking tijdens het webinar over AI en Copywriting. Hij vertelde dat hij ChatGPT ziet als zijn beste stagiaire ooit. De tool neemt (bij een goede prompt) veel werk uit handen. Het bespaart tot wel 50% (!) van je tijd. De meeste tijd zit nu in het redigeren van de tekst. Met AI heb je de tijd én ruimte om je tekst te verrijken en naar een heel nieuw niveau te tillen.
Vertrouw niet blindelings op AI
Maak niet de fout door de output van je zoekopdracht direct te knippen en plakken. Check deze altijd op fouten. AI zit nog in de doorontwikkelingsfase. Dat betekent dat ChatGPT nu nog dingen aan elkaar koppelt die niet kloppen. De misinformatie kan op dit moment dan ook nog heel groot zijn. ChatGPT is een taalmodel, geen zoekmachine. Daarom blijft menselijke sturing van jou als copywriter nodig.
Houd bij het gebruik van ChatGPT rekening met het volgende:
- De tool combineert zaken die niet kloppen
- Genereerde teksten zijn heel algemeen
- ChatGPT gebruikt data uit het verleden
- Het toont informatie en geen emotie
- Jouw creativiteit en authenticiteit maken het verschil
AI mogelijkheden voor copywriters
Waarom zou je ChatGPT alleen inzetten voor het schrijven van een blog of websitecontent? Met de juiste prompt en input ondersteunt deze tool je bij SEO, SEA, social media advertising, het schrijven van social media posts, e-mailmarketing, customer service, concurrentieonderzoek en zelfs bij het programmeren.
Het schrijven van teksten is niks meer dan het beantwoorden van de lezersvragen. Door ChatGPT op een goede manier in te zetten heb je deze teksten binnen no-time op papier staan. We leggen het je uit aan de hand van een concreet voorbeeld.
1. Maak je persona met ChatGPT
Geef ChatGPT de opdracht om een persona te maken voor je bedrijf of bedrijfstak. Hierbij gebruiken wij als voorbeeld een persona voor de bachelor Communicatie aan de Fontys in Eindhoven.
In de webinar van Schrijven voor het Brein gingen we dieper in op het maken van een persona in ChatGPT. Klopt het 100%? Niet helemaal. Wel mag je er voor 85% vanuit gaan dat de informatie van de persona klopt. ChatGPT geeft de persona een naam en gaat vervolgens door op de input.
2. Achterhaal de vragen van de persona
Een websitebezoeker komt op een pagina met een bepaalde behoefte of vraag. Dat is de essentie van je content: antwoord geven op lezersvragen. ChatGPT schetst een beeld van wie je persona is. Stel daarna de volgende vraag in de chat:
3. Beantwoord deze vragen
De volgende stap? Je raadt het waarschijnlijk al. Vraag ChatGPT om een antwoord te geven op deze vragen. Zorg ervoor dat je checkt of de gegeven antwoorden ook kloppen. Dit geeft een goede basis voor het schrijven van je contentpagina’s. Zo snel en makkelijk heb je de benodigde input voor je pagina.
4. Analyseren en optimaliseren
De tool bespaart je een hoop uitzoekwerk. Dat is tijd die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van bestaande pagina’s. Kijk naar je bestaande pagina’s. In hoeverre bedien je de snelle en langzame lezer? En speel je in op emotie en ratio? Een goede manier is door je contentpagina te starten met bullet points voor de snelle lezer. Laat ChatGPT de bullet points op basis van de pagina schrijven.
Ga de strijd niet aan met de Google Guidelines
Een belangrijke reden waarom je nog niet blindelings kunt bouwen op ChatGPT, is het feit dat het in de basis indruist tegen de belangrijkste guidelines van Google.
Spammy automatically generated (or auto-generated) content is content that’s been generated programmatically without producing anything original or adding sufficient value. – Google
Zorg als copywriter dat je altijd je eigen creatieve en unieke twist aan een tekst geeft. Voeg waarde toe met de lezer in je gedachten. Zo blijven je onze klanten inspireren met gewoon een goed verhaal.
Houd rekening met het volgende:
- Google geeft de voorkeur aan recente en actuele content.
- OpenAI heeft een tool gelanceerd om AI content te herkennen.
- Google Bard gaat de AI strijd aan met ChatGPT en voorziet alle AI content van een brandmerk. In
- Nederland is deze tool net beschikbaar.
- De tool is perfect voor het schrijven van een ruwe tekst. Ga er daarna nog wel flink mee aan de slag.
- Gebruik de tool om de tekst makkelijker scanbaar te maken. Maak van lange tekst bullets.
- Ben je niet tevreden met de output? Geef ChatGPT een vervolgopdracht mee.
Jij moet uiteindelijk beoordelen of een tekst goed is. Dat kan een AI tool nooit van je overnemen.