SEA trends, tips & ontwikkelingen voor 2023: Zo behaal je de beste resultaten
Het nieuwe jaar is net begonnen, dus een lijstje met trends en ontwikkelingen voor 2023 kan natuurlijk niet uitblijven. Gebruik jij Google Ads en merk je dat je resultaten teruglopen? Of presteren je campagnes goed, maar wil je er alles aan doen om de concurrentie voor te blijven? Met deze SEA trends, tips en ontwikkelingen haal jij het maximale uit je budget! Benieuwd geworden? Lees dan snel verder.
Een concurrerend Google Ads landschap
Vóórdat we ingaan op specifieke ontwikkelingen, is het belangrijk stil te staan bij enkele algemene ontwikkelingen die invloed hebben op het adverteren in Google Ads:
- De economische ontwikkelingen
- Hoge concurrentie in Google Ads
- Automatisering & smart bidding
De huidige economische situatie zorgt dat mensen weer (prijs)bewuster shoppen, wat van invloed kan zijn op je Google Ads prestaties. Men stelt aankopen mogelijk uit, koopt minder vaak of is geneigd om (meer dan voorheen) te vergelijken voordat ze overgaan tot aankoop. Het gevolg? Mogelijke daling in conversie ratio en omzet, stijgende kosten per conversie of een lagere winstmarge.
Ondanks dat de vraag naar producten en diensten mogelijk afneemt, blijft de concurrentie in Google Ads vooralsnog onverminderd hoog. Dit als gevolg van de Covid-19 periode waarin veel bedrijven méér, of juist voor het eerst, gingen investeren in Google Ads – hetgeen een geschikt platform bleek om succesvol te adverteren.
Ten slotte speelt automatisering en smart bidding een steeds grotere rol, zo ook in 2023. Zo gingen we van ETA naar RSA en van SKAG structuur naar Hagakure. Daarnaast spelen de opmars van onder andere brede zoekwoorden en Performance Max een rol. Rode draad hierin is het uit handen geven van controle en het ‘voeden’ van algoritme met kwalitatieve data.
Kortom: Er is een toenemende noodzaak om je als adverteerder te blijven onderscheiden in een concurrerend Google Ads landschap met weinig controle. Weten hoe jij voorop blijft lopen en het meeste uit je Google Ads blijft halen? Lees dan verder.
AI strijd – Wie wint?
Er is uiteraard al voldoende over geschreven, maar je kunt er niet omheen: dé ontwikkeling van 2023 is natuurlijk de verdere opkomst van AI. De mogelijkheden van tools als ChatGPT zijn eindeloos en kunnen, mits correct gebruikt, zeker van toegevoegde waarde zijn in ons werk als online marketeer. Denk aan het clusteren van zoekwoordonderzoeken tot het schrijven van Google Ads scripts.
Maar wat je mogelijk nog niet wist, is dat er een heuse ‘AI-strijd’ tussen Microsoft en Google op het punt van beginnen staat. Zo kondigde Microsoft in januari aan de chatbot van ChatGPT in haar zoekmachine Bing te gaan verwerken. Dit om betere antwoorden te kunnen geven op zoekopdrachten van gebruikers en hiermee serieus de concurrentie met Google aan te gaan. Het antwoord van Google heeft echter niet lang op zich laten wachten. Zo kondigde zij vorige week ‘Chatbot Bard’ aan, een eigen chatbot die AI gebruikt om vragen te beantwoorden en moet concurreren met ChatGPT. Op moment van schrijven is Bard nog niet beschikbaar. Bard zal in de komende weken beschikbaar worden. Dan zal ook moeten blijken of het serieus kan opboksen tegen ChatGPT. De vraag is dus: word jij team ChatGPT of team Bard?
Privacy friendly oplossingen
Privacy friendly oplossingen staan al jaren hoog op het lijstje van Google en hiertoe zijn al meerdere zaken aangepast in de afgelopen jaren. Wat dat betreft dus niks nieuws onder de zon. Desondanks zijn er ook voor 2023 een aantal trends en ontwikkelingen.
Focus op first party data
Google start eind 2023 met het uitfaseren van third party cookies, waarna ze vanaf begin 2024 – vooralsnog – verleden tijd zullen zijn. Om de negatieve impact hiervan zo laag mogelijk te houden is het advies, mocht je dat nog niet doen, vol in te zetten op het verzamelen van first party data in de vorm van eigen remarketinglijsten en klantlijsten. Maak je veel gebruik van ‘similar audiences’, ook wel ‘vergelijkbare doelgroepen’? Dan kun je niet snel genoeg beginnen. Deze zullen vanaf mei 2023 namelijk niet meer worden gegenereerd en bestaande lijsten zijn vanaf dat moment niet meer toe te voegen. Vanaf augustus verdwijnen ze helemaal, waarbij advies van Google is om over te schakelen op ‘geoptimaliseerde targeting’.
Dataverzameling
Data verzamelen op een privacy vriendelijke manier is dus een ‘hot-topic’. In 2022 lanceerde Google dan ook “Enhanced conversions” – ook wel verbeterde conversie genoemd – en de “consent mode”. Dit zijn twee onderdelen uit de privacy first strategie om data te verzamelen zoals Google deze voorschrijft.
Hoe werkt verbeterde conversies?
Verbeterde conversies is een functie waarmee je op een privacy vriendelijke manier de nauwkeurigheid van je conversiemeting kunt verbeteren. Bij verbeterde conversies kunnen na een aanvraag of aankoop klantgegevens zoals naam of e-mail adres gehasht (versleuteld) naar Google worden verzonden. Ook wanneer de cookies niet geaccepteerd zijn. Wanneer diegene is ingelogd met een Google account kan Google deze gehashte gegevens hieraan koppelen, waardoor conversies kunnen worden herleid naar eerdere acties zoals een klik of een impressie.
Conversie modellering met consent mode
Met de consent mode kun je de consent status van cookies of app-ID’s van gebruikers communiceren aan Google. Tags passen hun gedrag aan en respecteren de consent keuzes van de gebruikers. Worden de cookies geaccepteerd en converteert deze persoon? Dan is het business as usual. Maar wat als deze persoon ze niet accepteert? Dan zal de consent mode op basis van modellering voorspellen of deze persoon wel of niet heeft geconverteerd. De eerste 4 weken zal Google Ads deze gemodelleerde conversie apart rapporteren.
Meer controle over Performance Max
2022 was het jaar waarin Performance Max volledig doorbrak in het Google Ads landschap. Het werd voor iedere adverteerder beschikbaar en bestaande Smart Shopping campagnes werden automatisch geüpgraded naar Performance Max. Voor de meeste van onze klanten is Performance Max dan ook al niet meer weg te denken. Desondanks is er kritiek van vele online marketeers dat Performance Max weinig inzichten en mogelijkheden tot controle biedt: het is nogal een blackbox.
Echter komt hier in 2023 langzaam maar zeker verandering in. Zo kun je sinds kort gebruikmaken van zoekwoorduitsluitingen op accountniveau. Hierdoor kunnen termen waar je nooit of te nimmer op gevonden wilt worden op deze manier worden uitgesloten. Wil je bepaalde termen niet account breed maar enkel binnen Performance Max uitsluiten? Dan moet je voor nu nog contact opnemen met je Google contact persoon. Zij kunnen je vaak via een omweg helpen.
Ander veelgehoord kritiek is dat Performance Max niet inzichtelijk maakt naar welke campagnetype je geld gaat. Veel gestelde vragen zijn dan ook of Performance Max bijvoorbeeld standaard shopping outperformed? Of anderzijds in hoeverre Performance Max nu tot incrementele resultaten leidt ten opzichte van de huidige campagnes? Goed nieuws: met de introductie van experimenten voor Performance Max zou je antwoord kunnen krijgen op deze vragen. Deze functionaliteit is nog niet voor alle adverteerders beschikbaar maar zal naar verwachting gedurende dit jaar worden uitgerold.
Zet jij al video advertising in?
TikTok, Instagram Reels, YouTube, YouTube Shorts – we bekijken met zijn allen heel wat videomateriaal op een dag. Geen wonder dat video dan ook steeds vaker onderdeel wordt van onze klantreis. Google breid de mogelijkheden van video advertising dan ook constant uit. Denk hierbij aan advertenties binnen YouTube shorts, video ads op Google discover en video als onderdeel van Performance Max. Investeren in kwalitatief videomateriaal voor 2023 is dan ook een must.
Moet je werken met beperkte middelen? Geen ramp! Zo biedt Google de volgende mogelijkheden:
- Zelf video’s maken op basis van afbeeldingen
- Voice-over toevoegen (vooralsnog alleen Engels)
- Langere video’s inkorten tot 6 seconden om te gebruiken als bumper ad.
- Voice-over toevoegen (vooralsnog alleen Engels)
Wij staan voor je klaar
Vind je het lastig om in te spelen op al deze trends? Of heb je er simpelweg geen tijd voor? Wij bieden je hulp!