Leadgeneratie met Inbound Marketing: Hoe doe je dat?
Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je tijdens je avondeten gebeld wordt door een verkoper. Dat komt nooit goed uit. Lead generatie via Online Marketing is hét alternatief. Het zorgt voor meer leads zonder jezelf bij je potentiële klanten op te dringen. Hoe je dat doet lees je in deze blog.
- Lead Generatie met Inbound Marketing is de oplossing voor meer én beter gekwalificeerde leads.
- Zoek naar unieke manieren om je bedrijf voor potentiële klanten aantrekkelijk te maken.
- Interessante content wekt de interesse en zorgt dat je leads meer van je willen weten
- 74% van de bedrijven die hun doelen niet haalden, hebben geen duidelijke lead doelstellingen
- Gebruik de juiste tools om je bezoekers op slimme wijzen om te zetten naar leads
We hebben het vast allemaal wel eens meegemaakt. Je weet wel, het moment dat je na een dag werken net een hap wil nemen van de lekkerste spaghetti met gehaktballen die je ooit gezien hebt.
Net op het moment dat je je vork in de spaghetti zet en begint te draaien… gaat je telefoon. “Spreek ik met de eigenaar van bedrijf X en gaat u over de energiekosten?” Vraagt de telemarketeer. “Dit is het moment om te besparen…”
Deze frustrerende onderbreking van je heerlijke avondmaal is precies de reden waarom we je dit document sturen. Inbound Lead generatie is dé manier om te voorkomen dat jouw bedrijf deze vervelende, opdringerige ‘cold caller’ wordt die de spaghetti van alle pastaliefhebbers verpest.
In deze blog leg ik je uit hoe dit beter kan. Ik begin met de definiie van een lead. Daarna gaan we in op online lead generatie: Waarom je dit nodig hebt, hoe je leads kwalificeert, hoe je het doet en vooral waarom lead generatie veel effectiever is dan eenvoudigweg leads kopen.
Wat is lead generatie?
Een lead is een persoon die op een of andere manier interesse heeft getoond in het product of de dienst van je bedrijf.
Vanuit het oogpunt van de lead is het een stuk prettiger dat een bedrijf of organisatie waarmee je al communicatie hebt gehad contact met je opneemt, in plaats van dat je ongevraagd wordt benaderd door iemand die je contactgegevens heeft gekocht.
Een voorbeeld van zo’n contact is een autobedrijf op wiens website je een online enquête hebt ingevuld voor meer informatie over onderhoud aan je auto. Je krijgt dan een e-mail van het autobedrijf. Hierin vragen ze hoe ze je kunnen helpen bij het onderhoud aan je auto. Dat is veel minder opdringerig en irrelevant dan dat ze vanuit het niets bellen, zonder te weten of jij überhaupt interesse hebt in onderhoud aan je auto, toch?
Vanuit een zakelijk perspectief kan het autobedrijf de communicatie naar jou toe personaliseren op basis van je antwoorden op de enquête. Je ontvangt dus een gepersonaliseerde communicatie, afgestemd op jouw probleem met de auto.
Leadgeneratie is het proces waarbij onbekenden en potentiële klanten worden aangetrokken en omgezet in personen die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in het product of de dienst van je bedrijf. Enkele voorbeelden van leadgenerators zijn sollicitaties, blogposts, nieuwsbrieven, live-evenementen en online andere content.
Maar hoe leg je dit proces uit aan iemand van buiten de marketingwereld? Als we uitleggen dat we content creëren voor leadgeneratie, dan is dat nog steeds iets vaags.
Dus in plaats daarvan zeggen we dat we werken aan het vinden van unieke manieren om de bedrijven van onze klanten aantrekkelijk te maken voor hun potentiële klanten. De content die we maken is van toegevoegde waarde en wekt de interesse in het bedrijf. De interactie met die content zorgt er uiteindelijk voor dat ze voldoende warm zijn gemaakt en nog meer over het bedrijf of merk willen horen.
Deze uitleg blijft vaak wat beter hangen en is precies wat leadgeneratie is: het is een manier om potentiële klanten warm te maken voor je bedrijf en hen op weg te helpen om tot een aankoop of aanvraag te komen.
Hoe genereer je leads
Nu we weten hoe leadgeneratie past binnen de gehele inbound marketingmethodologie, zullen we de stappen van het leadgeneratieproces doorlopen.
Allereerst ontdekt een bezoeker je bedrijf via een van je marketingkanalen, zoals je website, blog of social media-pagina.
Die bezoeker klikt vervolgens op je call-to-action (CTA) — een afbeelding, knop of boodschap die websitebezoekers aanspoort om actie te ondernemen.
De CTA brengt je bezoeker naar een landingspagina, wat een webpagina is die bedoeld is om leadgegevens op te slaan in ruil voor een aanbieding.
Een aanbieding is een stuk content of iets anders van waarde dat wordt “aangeboden” op de landingspagina. Voorbeelden zijn een e-book, een cursus, sjabloon of checklist. De aanbieding moet voldoende waarde hebben voor een bezoeker om zijn/haar persoonsgegevens te verstrekken in ruil voor toegang tot de aanbieding.
Het formulier op je landingspagina bestaat uit een reeks velden die informatie verzamelen in ruil voor de aanbieding. Formulieren staan normaal gesproken op landingspagina’s, hoewel ze technisch gezien overal op je site kunnen worden ingesloten. Een bezoeker hoeft dit formulier alleen maar in te vullen — en klaar! — je hebt een nieuwe lead! (Op voorwaarde dat je de best practices voor het leadvastleggingsformulier volgt.)
Leadgeneratie: Inbound Marketing
Als je al deze elementen combineert, kun je de verschillende promotiekanalen gebruiken om het verkeer naar je landingspagina te leiden, zodat je kunt beginnen met leadgeneratie.
Maar welke kanalen moet je gebruiken om je landingspagina te promoten? Laten we het hebben over de front-end van leadgeneratie: leadgeneratie-marketing.
Als je visueel bent ingesteld: deze grafiek geeft de stroom van promotionele marketingkanalen naar een gegenereerde lead weer.
Er zijn veel verschillende kanalen die je kunt gebruiken om van bezoekers leads te maken. Hieronder een greep uit de belangrijkste mogelijkheden:
Content
Content is een geweldige manier om gebruikers naar een landingspagina te leiden. Je creëert normaal gesproken content om bezoekers nuttige, gratis informatie te bieden. Hoe beter de content. Hoe groter de kans dat je zichtbaarheid in zoekmachines toeneemt en je dus meer verkeer naar je pagina’s leidt. Je kunt overal in je content CTA’s toevoegen. Hoe enthousiaster een bezoeker is over je content, des te waarschijnlijker zal hij/zij op je call-to-action klikken en op je pagina met het formulier komen.
E-mail is een geweldige manier om mensen te bereiken die je merk en product of service al kennen. Het is veel eenvoudiger om aan hen te vragen om actie te ondernemen, omdat zij zich al hebben aangemeld voor je lijst. Zij kennen jou dus ook al. E-mails worden vaak volgestopt met informatie en leiden daardoor flink af. Gebruik dus liever een eenvoudige CTA met een aantrekkelijke, korte tekst om aan te zetten tot actie.
Advertenties
Het enige doel van een advertentie is om ervoor te zorgen dat mensen actie ondernemen. Waarom zou je hier anders geld aan besteden? Als je nieuwe klanten wilt aantrekken, moet je ervoor zorgen dat je landingspagina en aanbieding exact dat bieden wat wordt beloofd in de advertentie, en dat het duidelijk is welke actie de gebruikers moeten ondernemen.
Blog
Blogs bieden een specifieke kans om je content aanbieding volledig af te stemmen op het einddoel. De hele content is er op gericht deze content aanbieding te promoten. Dus als je ‘content-aanbieding’ een instructievideo is over het instellen van Google Search Console, kun je een blogpost schrijven over hoe je een marketing KPI voor SEO kunt selecteren. Je CTA in het blog is dan zeer relevant is en de kans is groot dat mensen die het blog lezen, willen weten hoe zij Search Console kunnen gebruiken om informatie over hun KPI te verzamelen.
Social media
Social media-platforms maken het eenvoudig om je volgers actie te laten ondernemen, van het omhoog swipen in Instagram-stories en Facebook bio-links tot URL’s op Twitter. Je kunt je aanbod ook promoten in je social pots en een call-to-action aan je blog, content of de landingspagina toevoegen.
Productproefabonnementen
Je kunt veel barrières voor een aankoop wegnemen, door proefabonnementen op je product of dienst aan te bieden. Zodra een potentiële klant je product gebruikt, kun je hem/haar verleiden met extra aanbiedingen om hem aan te moedigen om te kopen. Een andere methode is om je branding toe te voegen aan je gratis versies van bijvoorbeeld templates, zodat je ook andere potentiële klanten kunt aantrekken.
Waarom geen leads kopen
Marketeers en verkopers willen hun sales funnel vullen, en ze willen dat dit snel gaat. Dat brengt ons bij: De verleiding om leads te kopen.
Het kopen van leads, wat het tegenovergestelde is van het genereren van leads, is veel eenvoudiger en kost veel minder tijd en moeite. Klinkt dus erg aantrekkelijk, ondanks dat het erg duur is. We horen ook regelmatig over Inbound Marketing dat je sowieso al betaalt voor je advertenties, dus waarom zou je niet gewoon leads kopen?
Allereerst: leads die je hebt gekocht kennen jou niet. Meestal hebben ze zich “aangemeld” op een andere site waar ze zich ergens voor hebben ingeschreven, en hebben ze er niet echt voor gekozen om iets van jouw bedrijf te ontvangen.
De berichten die je aan hen verstuurt zijn dus ongewenste berichten en het versturen van ongewenste berichten komt opdringerig over. (Weet je nog dat storende telefoontje dat ik kreeg toen ik mijn spaghetti wilde eten? Zo voelen mensen zich als ze e-mails en andere berichten ontvangen van personen aan wie ze niet hebben gevraagd om berichten te sturen.)
Als de potentiële klant nog nooit op je website is geweest en interesse in je producten of diensten heeft getoond, dan rstoor je hem/haar. Zo simpel is het. Als ze zich nooit hebben aangemeld om berichten van jou te ontvangen, is er een grote kans dat ze jouw bericht als spam markeren, wat niet goed is voor je zaken. Het is altijd beter om leads te genereren dan om ze te kopen.
Leads kwalificeren
Zoals we in het eerste deel hebben besproken, is een lead een persoon die heeft aangegeven dat hij/zij interesse heeft in het product of de dienst van je bedrijf. Er zijn verschillende manier waarop iemand zijn interesse kenbaar kan maken. Dit kan zijn via een chat, email, telefoontje of natuurlijk een (slim) formulier op de website.
Een sales lead wordt in principe gegenereerd door gegevens te verzamelen via een formulier op je website. Die verzameling van gegevens zou het resultaat kunnen zijn van een sollicitant die interesse heeft in een functie door een sollicitatieformulier in te vullen, een mogelijke klant die contactgegevens deelt in ruil voor een kortingscode of een persoon die een formulier invult om educatieve content te downloaden.
Hoe geïnteresseerd is de lead?
Hieronder staan slechts enkele van de vele manieren die je kunt gebruiken om iemand als lead te kwalificeren. Elk van deze voorbeelden laat zien dat de hoeveelheid verzamelde informatie die wordt gebruikt om een lead te kwalificeren, net zoals de graad van interesse, kan variëren. Bekijk deze voorbeelden maar eens:
Sollicitatie: Een persoon die een sollicitatieformulier invult is bereid om veel persoonsgegevens te delen, omdat hij/zij in aanmerking wil komen voor een functie. Het invullen van dat sollicitatieformulier toont hun werkelijke interesse in de functie. Daarom moet de persoon als lead voor het recruitmentteam van het bedrijf worden gekwalificeerd en niet voor de marketing- of verkoopteams.
Kortingscode: In tegenstelling tot de sollicitatie weet je waarschijnlijk erg weinig over degene die een van je online kortingscodes op internet is tegengekomen. Maar als ze de kortingscode waardevol genoeg vinden, zijn ze mogelijk bereid om in ruil hun naam en e-mailadres aan jou te geven. Alhoewel dat niet veel gegevens zijn, is dat voldoende voor een bedrijf om te weten dat iemand interesse in het bedrijf heeft.
Content: Terwijl het downloaden van een kortingscode aangeeft dat een persoon directe interesse heeft in je product of dienst, is dat niet het geval bij content (zoals een educatief e-book of webinar). Dus om echt de aard van de interesse van de persoon in je bedrijf van de persoon te begrijpen, moet je waarschijnlijk meer gegevens verzamelen om te beslissen of de persoon interesse heeft in je product of service en of deze goed bij hem/haar passen.
Deze drie algemene voorbeelden geven aan hoe leadgeneratie per bedrijf en per persoon verschilt. Je moet voldoende gegevens verzamelen om te meten of iemand oprechte interesse heeft in je product of dienst — hoeveel gegevens voldoende is hangt af van je bedrijf.
Hieronder zie je een voorbeeld van een van de formulieren op onze website. Met Scherp Online hebben we verschillende soorten content die hoort bij verschillende persona’s en fases van de klantreis. Deze blog is daar een voorbeeld van. In ruil voor deze content vragen we potentiële leads om de volgende gegevens:
- Voor- en achternaam: De meest fundamentele gegevens die nodig zijn om je communicatie met elke lead te personaliseren.
- E-mail: Deze fungeert als een unieke identifier in ons CRM (Hubspot) en hiermee neem je contact op met je lead.
- Bedrijfsnaam: Dit geeft ons de mogelijkheid om de branche van het bedrijf waar de lead werkzaam is te onderzoeken en hoe de lead mogelijk kan profiteren van onze producten of dienst (voornamelijk voor B2B).
- Fnuctie: Door te weten wat de rol van een persoon is weet je ook hoe je met hem/haar moet communiceren. Elke belanghebbende binnen een bedrijf zal een andere kijk en perspectief hebben op ons aanbod (voornamelijk voor B2B).
Score van leads
Score van leads is een manier om leads kwantitatief te kwalificeren. Als je heel veel leads krijgt, wil je natuurlijk weten welke je het eerst op moet volgen. Met deze techniek wordt een numerieke waarde (of score) aan leads toegewezen om te bepalen waar ze zich bevinden op een schaal van “geïnteresseerd” tot “klaar voor een aankoop”. De criteria voor deze acties bepaal je helemaal zelf, maar moet uniform zijn op je marketing- en verkoopafdeling, zodat iedereen met dezelfde schaal werkt.
De score van een lead kan gebaseerd zijn op acties die ze hebben ondernomen, gegevens die ze hebben gedeeld, hun mate van betrokkenheid bij je merk en andere criteria die je verkoopteam bepaalt. Je kunt iemand bijvoorbeeld een hogere score geven, als degene regelmatig contact met je heeft op social media of als zijn demografische gegevens overeenkomen met je doelgroep.
Op basis van de bovenstaande gegevens kun je een lead een hogere score geven als ze een van je kortingscodes hebben gebruikt, of een e-book downloaden, een actie die aangeeft dat deze persoon geïnteresseerd is in je product.
Hoe hoger de score van een lead, hoe dichterbij ze zijn om een sales-qualified lead (SQL) te worden, wat maar een stap verwijderd is van het worden van een klant. Score en criteria zijn zaken die je gaandeweg moet aanpassen totdat je een formule vindt die werkt. Zodra je dit hebt gedaan zul je leadgeneratie kunnen omzetten in klantgeneratie.
Benchmarks
Dus, er is webverkeer en je genereert je leads. Maar hoe doe je het in vergelijking met andere bedrijven in je branche? Hoeveel leads zou je eigenlijk moeten genereren?
Het is moeilijk om te achterhalen of je leadgeneratie-strategie werkt als je niet naar branchegegevens kijkt. HubSpot heeft in samenwerking met Qualtrics meer dan 900 marketeers uit verschillende branches in Noord-Amerika en Europa geënquêteerd om een demandgeneratie-rapport op te stellen met gegevens over websitebezoekers, leads, kansen, klanten en inkomsten.
Wist je dat 74% van de bedrijven die hun inkomstendoelen niet haalde geen duidelijke doelstellingen wat betreft bezoekers, leads, MQLs of aantal verkoopkansen? En dat meer dan 70% van de bedrijven die hun inkomstendoelen niet haalde minder dan 100 leads per maand genereerde en slechts 5% meer dan 2.500 leads per maand genereerde? Dat zijn slechts enkele voorbeelden die in het rapport staan.
Kosten per lead
De media- en publicatiebranche noteren de laagste kosten per lead van $11 tot $25. Softwarebedrijven, IT- en IT-dienstverleningsbedrijven, marketingbureaus en financiële dienstverlenende bedrijven noteren allemaal de hoogste gemiddelde kosten per lead van $51 tot $100.
Leads per maand, per omzet
Niet verrassend is dat hoe meer omzet een bedrijf heeft, des te meer leads ze genereren. Het verschil is het grootst bij het hoogste en laagste punt van het spectrum: 82% van de bedrijven met een jaarlijkse omzet van $250.000 of minder genereert minder dan 100 leads per maand, terwijl slechts 8% van de bedrijven met een jaarlijkse omzet van meer dan $1 miljard minder dan 100 leads per maand genereert.
Leads per maand
HubSpot ontdekte dat 58% van de bedrijven 500 leads per maand of minder genereerde en dat 71% 1.000 of minder genereerde. Maar zoals we al zagen genereren de meest succesvolle bedrijven ook de meeste leads. Een uitsplitsing van de gegevens op bedrijfsgrootte:
Leadgeneratie-software
HubSpot ontdekte dat de meest succesvolle teams een formeel systeem gebruiken om leads te organiseren en op te slaan: 46% gebruikt Google Docs, 41% gebruikt marketing automation software en 37% gebruikt CRM-software. (Tip voor HubSpot-klanten: Google Drive kan worden geïntegreerd met HubSpot Marketing Hub en HubSpot CRM.)
Inbound marketing strategie
Voor online leadgeneratie is een breed pakket aan tactieken, campagnes en strategieën nodig, afhankelijk van het platform waarop je leads wilt vastleggen. We hebben het gehad over de best practices om leads vast te leggen als er een bezoeker op je site is … maar hoe krijg je ze eigenlijk op de site?
Enkele van de meest effectieve manieren om leads te genereren is via:
Adverteren in zoekmachines
Als we het hebben over Search Engine Advertising (SEA) hebben we het over advertenties op resultatenpagina’s van zoekmachines (search engine result pages (SERPs)). Google voert 3,5 miljard zoekopdrachten per dag uit, waardoor deze de nummer 1 is voor een advertentiecampagne, voornamelijk leadgeneratie. Bij SEA betaal je een bedrag per klik (CPC). Je koopt in op specifieke zoekwoorden en daardoor weet je dat je alleen adverteert aan potentiële klanten die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienstverlening.
LinkedIn Lead generatie
LinkedIn heeft zijn aandeel in de advertentieruimte vanaf het begin uitgebreid. Wat betreft leadgeneratie heeft LinkedIn Lead Gen formulieren ontwikkeld, die automatisch worden gevuld met de gegevens van het gebruikersprofiel als op een CTA wordt geklikt, waardoor gegevens eenvoudig kunnen worden opgeslagen.
Zoekmachine optimalisatie
In deze blog lees je dat content een extreem belangrijke rol speelt. Je wil namelijk je zichtbaarheid in de gratis resultaten van zoekmachines maximaliseren om daarmee een continue stroom aan leads te genereren. Dat doe je door content te publiceren die van toegevoegde waarde is. Dat kan op je productpagina’s, in de vorm van een blog, of uitleg over je dienstverlening.
Leadgeneratie Facebook
Vanaf het begin is Facebook een middel geweest voor leadgeneratie. Oorspronkelijk konden bedrijven links in hun posts en informatie in hun bio gebruiken om onbekenden naar hun websites te sturen. Maar toen Facebook Ads in 2007 werd gelanceerd en het algoritme ervoor zorgde dat de voorkeur werd gegeven aan accounts die betaalde advertenties gebruikten, vond er een grote verschuiving plaats in hoe bedrijven het platform gebruikten om leads vast te leggen. Hiervoor ontwikkelde Facebook Lead Ads. Facebook heeft ook een functie waarmee je een eenvoudige call-to-action-knop bovenaan je Facebook-pagina kunt plaatsen, waardoor je je Facebook-volgers direct naar je website kunt sturen.
Twitter heeft Twitter Lead Gen Cards, waarmee je direct in een tweet leads kunt genereren, zonder dat je de site hoeft te verlaten. Een gebruikersnaam, e-mailadres en Twitter-gebruikersnaam worden automatisch in de kaart gezet. Het enige wat ze hoeven te doen is vervolgens op “Verzenden’ te klikken om een lead te worden. (Tip voor HubSpot-gebruikers: Je kunt Twitter Lead Gen Cards aan je HubSpot-formulieren koppelen.)
Tips voor succesvolle leadgeneratie
Bij elke leadgeneratie-campagne kunnen er veel bewegende onderdelen zijn. Het kan moeilijk zijn om te weten welke onderdelen van je campagne werken en welke wat beter moeten worden afgestemd.
Wat zit er precies in een best-in-class leadgeneratie-engine? Hier volgen enkele tips als je leadgeneratie-campagnes opzet.
Gebruik de juiste tools
Zoals je in de onderzoeksresultaten van Hubspot zag, gebruiken de meest succesvolle teams een formeel systeem om hun leads te organiseren en op te slaan. Dat is waar leadgeneratie-tools en leadgeneratie-software om de hoek komen kijken.
Hoeveel weet je van de personen die je website bezoeken? Weet je wat hun namen of e-mailadressen zijn? Of welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe ze navigeren en wat ze voor en na het invullen van een formulier voor het omzetten van leads doen?
Als je de antwoorden op deze vragen niet hebt, is de kans groot dat je het moeilijk vindt om met mensen in contact te komen die je site bezoeken. Dit zijn de vragen die je moet kunnen beantwoorden en dat kun je met de juiste leadgeneratie-tools.
- Google Analytics. Zorg er voor dat je weet wat er op je website gebeurt. Welke pagina’s worden veel bekeken? Vanuit welke pagina’s nemen mensen het vaakst contact op? Google Analytics is een gratis tool die je helpt bij het maken van beslissingen.
- Hubspot CRM: Zorg ervoor dat je je marketing, sales en service activiteiten optimaliseert en werkt vanuit 1 database. Hubspot heel verschillende gratis tools zoals het registreren van je bestaande formulieren op je website zodat alle informatie automatisch in je CRM geregistreerd is.
- Bezoekerstracking: Hotjar heeft een hittekaart-tool — een virtuele tool die een kleurgecodeerde weergave maakt van hoe een gebruiker op je site navigeert — die je helpt te begrijpen wat gebruikers willen, belangrijk vinden en doen op je site. Deze legt bezoekers vast en geeft aan waar op je site ze de meeste tijd besteden. Je kunt dit gebruiken om gegevens te verzamelen over je leadgeneratie-formulieren, feedbackformulieren, enquêtes enz.
Creëer fantastische content voor elke fase
Niet alle bezoekers van je site zijn klaar voor een gesprek met je verkoopteam of om een demo van je product te bekijken. Iemand aan het begin van de klantreis kan geïnteresseerd zijn in een informatief document zoals een e-book of een gids, terwijl iemand die al meer bekend is met je bedrijf en aan het einde van het traject zit meer geïnteresseerd is in een gratis proefabonnement of demo.
Zorg ervoor dat je aanbiedingen voor elke fase maakt en CTA’s voor deze aanbiedingen op je pagina aanbiedt.
Ja, het kost tijd om waardevolle content te ontwikkelen die je leads door de funnel begeleidt. Maar als je bezoekers die niet klaar zijn om te kopen niets biedt, komen ze misschien nooit meer terug naar je website.
Blijf consistent met je uitingen
De meest succesvolle leadgeneratie-campagnes zijn de campagnes die doen wat ze beloven en een naadloze overgang van advertentie en ontwerp naar de deliverable zelf faciliteteren. Zorg ervoor dat je een consistente boodschap tijdens het proces levert en waarde biedt aan iedereen die gebruik maakt van je campagne.
De aspecten van je leadgeneratie-campagne moeten een afspiegeling zijn van al het andere op je website, je blog en van het product dat je uiteindelijk zult proberen te verkopen. Zo niet zal het moeilijk zijn om je lead naar de volgende fase te loodsen. Je campagne moet meer zijn dan alleen het verkrijgen van een e-mailadres — het moet gaan over de ontwikkeling van een nieuwe klant.
Link je CTA naar een landingspagina
Dit kan vanzelfsprekend lijken, maar je zult verrast zijn hoeveel marketeers geen specifieke landingspagina’s voor hun aanbiedingen maken. CTA’s zijn bedoeld om bezoekers naar een landingspagina te sturen waar ze een specifieke aanbieding kunnen krijgen.
Gebruik CTA’s bijvoorbeeld niet om mensen naar je website te leiden. Zelfs als je CTA over je merk of product gaat (en misschien niet een aanbieding zoals een download) moet je ze nog steeds naar een gerichte landingspagina sturen die relevant is voor dat wat ze zoeken en een opt-in-formulier bevat. Als je de mogelijkheid hebt om een CTA te gebruiken, stuur ze dan naar een pagina waar de kans het grootst is dat zij omgezet worden in een lead.
Betrek je verkoopteam erbij
Weet je nog dat we het hebben gehad over het scoren van leads? Dit is niet mogelijk zonder de input van je verkoopteam. Hoe weet je wanneer een lead in aanmerking komt voor aankoop als je niet weet of je gedefinieerde SQL’s worden verkocht? Je marketing- en verkoopteams moeten op één lijn staan wat betreft de definities en het proces van het verplaatsen van een lead van MQL naar SQL naar mogelijkheid voordat je überhaupt begint met het vastleggen van leads.
Sta ook open voor het ontwikkelen van je relatie met het verkoopteam en hoe je leads door je funnel leidt. Je definities zullen waarschijnlijk na verloop van tijd verfijnd moeten worden; zorg ervoor dat alle betrokkenen up-to-date blijven.
Gebruik social media op strategische wijze
Terwijl marketeers vaak vinden dat social media het beste is voor top-of-the-funnel-marketing, kunnen deze nog steeds een nuttige en goedkope bron voor leadgeneratie zijn, zoals te lezen is in de bovenstaande leadgeneratie-strategieën. Het belangrijkste is om social media op strategische wijze voor leadgeneratie te gebruiken.
Begin door het toevoegen van links naar landingspagina’s van goedlopende aanbiedingen in je posts op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social media. Vertel bezoekers dat je hen naar een landingspagina stuurt. Op die manier zorg je voor de juiste verwachtingen.
Hoe nu verder?
Nu je meer weet over leadgeneratie voor je bedrijf, adviseren we je om de gratis leadgeneratie-tool van HubSpot te gebruiken. Gebruik deze om conversiepunten aan je site toe te voegen (of uit je bestaande formulieren te halen), zodat je meer komt te weten over de bezoekers van je pagina en welke content voor conversies zorgt. Wil je toch een stapje verder gaan? Wij verzorgen complete HubSpot Onboarding trajecten om je de beste start te geven.