De psychologie achter succesvol gedrag: alles wat je moet weten (deel 1)
Maandag 6 oktober 2025 was het zover: Saar mocht namelijk “Het Leukste Event over Marketing(Psychologie)” bijwonen. Een dag vol herkenning, inspiratie en inzichten over menselijk gedrag, merken en marketing. Ze deelt graag de inzichten die haar het meest zijn bijgebleven: “Tijdens één van de laatste presentaties viel een voorbeeld op dat ik sindsdien niet meer uit mijn hoofd krijg. Het ging over … een cappuccino!” “Een simpele cappuccino, maar dat bleek hét perfecte voorbeeld van hoe verwachtingen in marketing werken. Wat dat precies betekent? Daar kom ik later op terug.” 😉

Mijn belangrijkste take – aways:
1. Verwijder barrières: maak het mensen makkelijk om het gewenste gedrag te vertonen.
2. Consistente merkwaarden: bouw aan herkenning en houd vast aan een duidelijke koers, ook als dat tijd kost.
3. Gebruik vuistregels: verminder keuzestress en bied herkenbaarheid in een wereld vol prikkels.
4. Speel met verwachtingen: weet wat jouw doelgroep verwacht en bepaal vervolgens bewust of je volgt, verrast of subtiel afwijkt.
Wees aanwezig in het hoofd van je klant: blijf niet pushen, maar herinner en verras op het juiste moment.
Een grote gele wolk in het Beatrix Theater
Nog voordat ik de zaal betrad, viel het eerste me al direct op. De zaal van het Beatrix Theater was compleet geel. De dresscode was namelijk “Something Yellow” en zorgde ervoor dat het publiek één vrolijke, gele wolk werd. Gele truien, sneakers, Oeteldonkse sjaals en zelfs een bananenpak. De toon was duidelijk gezet en het beloofde een sfeervolle middag te worden.
Wat mensen écht drijft
De dag begon met een naam die meteen respect oproept: Dr. Ben Tiggelaar, dé expert op het gebied van leiderschap, gedragsverandering en motivatie. Zijn boodschap was erg krachtig: Verandering draait niet om processen, maar om gedrag. Ben liet zien hoe gedragsverandering altijd neerkomt op drie factoren: Motivation, Opportunity, Ability (MOA). Mensen veranderen hun gedrag pas als ze willen (motivatie), kunnen (vaardigheid) en de kans krijgen (gelegenheid). Hij liet met voorbeelden zien hoe vaak organisaties gedrag ontwerpen voor zichzelf, maar niet voor hun doelgroep. Denk aan formulieren die te lang zijn, campagnes die te veel uitleg nodig hebben of producten die alleen werken ‘zoals het bedoeld is’.
Ben gebruikte de motivatie formule van Piers Steel (Motivatie = [verwachting × waarde] / [impulsiviteit × vertraging]) om te laten zien hoe je gedrag concreet kunt beïnvloeden. Wil je dat iemand iets doet? Vergroot dan de verwachting dat het lukt, verhoog de waarde van het resultaat en verlaag de drempel om te starten.
Een inspirerend voorbeeld was Swapfiets: zij nemen gedrag letterlijk uit handen. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over lekke banden of onderhoud. Gedrag is pas duurzaam als het makkelijk wordt gemaakt. En eerlijk? Ik ben zelf trotse eigenaar van een Swapfiets en altijd tevreden geweest. Maar tijdens Ben’s presentatie besefte ik ineens hoe slim hun aanpak echt is en voelde ik me een beetje … betrapt. 😅 Ik realiseerde me op dat moment dat ik er gewoon ben “ingetrapt” en dat ik precies doe wat ze met hun slimme aanpak voor ogen hebben.
“Mensen overtuigen werkt zelden. Mensen helpen werkt altijd.”
Ben’s sessie zette meteen de toon voor de dag, gedrag begrijpen is niet hetzelfde als mensen manipuleren. Het is ze helpen beter te worden in wat ze al willen.
Hoe gedrag aanstekelijk werkt
Na deze eerste inzichten werd het al snel tijd voor wat lichtere denkstof en John van Belkum kwam op het juiste moment! Samen met Christ Coolen liet hij vol enthousiasme zien hoe spiegelneuronen werken, oftewel de automatische reactie van ons brein om gedrag van anderen na te bootsen.
“Zien doen, doet doen.”
Tijdens een interactieve oefening liet hij het publiek letterlijk meebewegen: lachen, zwaaien, meeklappen. Je voelde de sfeer echt veranderen en John liet merken dat gedrag echt besmettelijk is. John’s les was kort maar krachtig: Wil je verandering? Begin dan zelf! Laat zien wat je wilt dat anderen doen. Enthousiasme, vriendelijkheid en energie werken alleen als je ze leeft, niet als je ze roept.
Impact maken met eenvoud en betekenis
Daarna was het tijd voor Caroline van Turennout, CMO van Zeeman. Een merk dat met bescheidenheid, eenvoud en creativiteit al jaren laat zien dat je geen miljoenenbudget nodig hebt om impact te maken. Ze nam het publiek mee in de reis van Zeeman. Hoe ze van een ‘budgetwinkel’ naar een echt merk met karakter zijn gegaan. Hoe? Eenvoud, echtheid en trouw blijven aan je waarden.
“We willen niet goedkoop zijn, we willen zuinig zijn. En dat doen we vanuit het hart.”

Caroline liet aan de hand van het Brand Asset Valuator-model zien hoe Zeeman haar merk opbouwde. Eenvoud werd karakter en prijsbewust werd trots. Caroline en haar team vertaalden goedkoop en kwaliteit naar creatieve concepten. Door deze balans te bewaken, groeide Zeeman van een merk dat mensen kenden naar een merk dat mensen waarderen. Ze toonde campagnes die inmiddels iconisch zijn: LUCHT, het parfum van €4,99 dat de luxe-industrie op zijn kop zette. Of Lab Grown Diamant, een symbool voor duurzame luxe en bewuste keuzes.
Met elk project bewees Zeeman dat eenvoud niet saai is, maar juist ontzettend krachtig, mits oprecht. En die oprechtheid voel je, van de winkelvloer tot social posts. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de laatste keer dat ik bij de Zeeman ben geweest niet eens meer kan herinneren. Maar na Caroline haar verhaal werd ik nieuwsgierig en ben ik toch even snel op Instagram gaan scrollen.
Naast alle producten die ze aanbieden, viel me nog iets anders op. Namelijk een video van Edelsteenexpert Hanco Zwaan die duidelijk uitlegt wat het verschil is tussen een natuur edelsteen en een Lab Grown Diamant. Sterk! Want op deze manier maak je de mensen nog bewuster dat Zeeman echt stil staat bij de keuzes die ze maken.
“Onze klanten geloven ons, omdat we niet doen alsof.”
Caroline’s les? Impact komt niet van volume, maar van betekenis. Of zoals ze het zelf zei, “Je hoeft niet de grootste te zijn om het meest op te vallen.”
Beter één ding goed dan alles half
Net voor de pauze nam Christ het stokje nog even over voor een kleine toevoeging. Hij benadrukte het belang van weloverwogen keuzes maken in marketing en merkcommunicatie. Volgens Christ gaat het bij sterke merken niet om alles tegelijk willen doen, maar om bewust te kiezen wat je wél doet en daar consistent in te zijn. “Het gaat om focus. Beter stap voor stap een merk opbouwen dan duizend acties, maar half doen. Elk contactmoment moet betekenisvol en strategisch zijn. Op deze manier creëer je herkenning en vertrouwen bij je doelgroep.”
Een korte, maar sterke boodschap om even bij stil te staan, voordat iedereen de pauze in ging.
Een inspirerende aftrap en een belofte naar meer …
Wat een hoop inzichten en bruikbare informatie! Van Dr. Ben Tiggelaar die ons de ogen opende over gedragsverandering, de aanstekelijke energie van John en Christ over spiegelneuronen tot de fijne eerlijkheid van Caroline van Turennout die liet zien hoe je met eenvoud en oprechtheid echt impact maakt. Het werd al snel duidelijk, sterke marketing begint bij het begrijpen van mensen.
En geloof me, dit was nog maar het begin! Ik heb nog veel meer te delen over deze dag dat je echt absoluut niet mag missen. In deel 2 van ‘Het leukste marketing(event) van 2025’ duiken we dieper in hoe ons ‘luie’ brein werkt, waarom merken zulke krachtige snelkoppelingen zijn en, jawel, de onthulling van de cappuccino en het dorstige paard. Blijf je lezen?