Hoe gebruik je UTM-tagging voor Google Analytics?
UTM-tagging is de Google Analytics variant van URL-tagging. UTM-tags zijn korte stukjes code die toegevoegd kunnen worden aan een link. Zo kun je verkeer herleiden naar bijvoorbeeld een bepaalde campagne. Door UTM-tagging krijg je meer inzicht in waar je bezoekers vandaan komen en welk gedrag ze op jouw website vertonen. Hiermee kun je ook jouw campagnes en specifieke berichten binnen deze campagnes analyseren en optimaliseren.
- UTM-tags zijn korte stukjes code die toegevoegd kunnen worden aan een link waardoor Google Analytics meer informatie ontvangt.
- Gebruik UTM-tags als Google Analytics het verkeer van een bron / medium niet automatisch herkent.
- Er zijn vijf verschillende soorten UTM-tags die je kunt gebruiken.
- Analyseer de resultaten van jouw campagnes en specifieke berichten in Google Analytics.
- Gebruik een handige spreadsheet om zelf UTM-tags te genereren.
Wanneer moet je UTM-tags gebruiken?
In een aantal gevallen herkent Google Analytics automatisch de bron en het medium. Het is dan niet nodig om UTM-tags toe te voegen aan een link. Wanneer je specifieke campagnes draait, raden we wel aan een UTM-tag toe te voegen zodat je verkeer aan campagnes kan koppelen.
Hieronder vind je een overzicht van bronnen/media die Google Analytics wel en niet automatisch herkent.
Verschillende soorten UTM-tags
In totaal zijn er 5 verschillende UTM-tags die gebruikt kunnen worden, dit zijn:
- utm_source: de bron waarmee het verkeer naar de site wordt gestuurd. Deze UTM maakt de medium-UTM wat specifieker. Komt een social-bezoeker bijvoorbeeld via LinkedIn, Facebook of misschien wel via een nieuwsbrief? Deze informatie voeg je toe als utm_source.
- utm_medium: Dit is de UTM die vertelt via welk soort medium een bezoeker op je website belandt. Denk bijvoorbeeld aan ‘socialmedia’ of ‘email’.
- utm_campaign: de campagnenaam die onderscheidend is van andere campagnes (bijv. productxlancering2023). Is een link onderdeel van een productlancering? Handig om te weten wat er uit de die betreffende campagne is gekomen en wat aan de reguliere campagnes toe te schrijven is.
- utm_term: zoekwoorden voor betaalde zoekresultaten uit zoekmachine (n.v.t.), zodat je ze kan herleiden. Deze UTM gebruik je meestal om wat meer informatie te geven over de campagne. Denk bijvoorbeeld aan: ‘korting’ of ‘bestaandeklanten’.
- utm_content: onderscheid maken tussen vergelijkbare content of links binnen dezelfde campagne (bijv. titel en afbeelding). de laatste UTM is ideaal voor A/B-testjes. Als je bijvoorbeeld CTA-buttons met verschillende tekstlink maakt (bijv. een met: ‘Bekijk het voorbeeld’ en de ander met ‘Bekijk de rekenmodule’). Dan achterhaal je met behulp van utm_content welke button het meest succesvol is. Blijven de ‘bekijk de rekenmodule’-bezoekers bijvoorbeeld langer op je website? Of zijn ‘bekijk het voorbeeld’-bezoekers vaker geneigd om contact op te nemen?
Deze 5 tags kunnen los van elkaar gebruikt worden en ze worden automatisch herkend door Google Analytics. Voor een goede tracking wordt aangeraden om de source, medium en campaign altijd te gebruiken.
Verkeer met UTM-tags meten in Google Analytics
Als je gebruik maakt van UTM-tags wil je natuurlijk ook dat het verkeer in het juiste kanaal binnen komt in Google Analytics. Hiervoor moet het gebruikte medium overeenkomen met een bestaand medium. Wanneer het ingestelde medium niet overeenkomt zal het verkeer in de standaard kanaalgroepering “Other” terecht komen.
Google Analytics heeft tien standaard kanaalgroeperingen, dit zijn:
- Direct
- Organic Search
- Social
- Affiliates
- Referral
- Paid Search
- Other Advertising
- Display
- Other
Al het verkeer dat niet aan de vooraf ingestelde eisen van de kanaalgroepering voldoet komt binnen onder Other. Je zou eventueel nieuwe kanaalgroeperingen aan kunnen maken bij beheerder > kanaalinstellingen > kanaalgroepering > default channel grouping. Zo kun je bijvoorbeeld een nieuw kanaal aanmaken voor Social Advertising.
Campagnes met UTM-tags meten in Google Analytics
Wanneer je de utm_campaign tag gebruikt hebt, zal deze campagne in Google Analytics zichtbaar zijn. Om de resultaten van je campagne te meten ga je naar het rapport acquisitie > campagnes > alle campagnes. Hier vind je alle statistieken van de sessies die op de website gekomen zijn door een specifieke campagne.
Lees hier meer over hoe je het succes van jouw campagnes meet.
Hoe maak je de juiste UTM-tags aan?
Om een link van UTM-tags te voorzien, kun je gebruik maken van een UTM Builder. Het is belangrijk om de utm-tags consistent te gebruiken. Omdat Google Analytics hoofdlettergevoelig is, raden we aan altijd kleine letters te gebruiken. Wanneer je meerdere URL’s met UTM-tags binnen eenzelfde campagne gebruikt moet de campagnenaam altijd hetzelfde zijn. Een typefout is snel gemaakt. Daarom hebben we een handige UTM Builder in de vorm van een spreadsheet gemaakt die jou helpt met het maken van UTM-tags. Zo kun je ook eenvoudig terug zien welke campagne en content namen je gebruikt hebt.
In onze spreadsheet kun je de link van de landingspagina, de bron, het medium kiezen, een campagnenaam en eventueel een het content veld invoeren. De link met UTM-tags wordt automatisch gegenereerd. De spreadsheet zorgt er ook voor dat hoofdletters omgezet worden naar kleine letters zodat je deze fout niet kunt maken. Let er wel zelf op dat je een ‘-‘ teken gebruikt in plaats van spaties.
Zelf aan de slag? Download nu de gratis UTM builder en zorg voor betere data in jouw Google Analytics account!