Terug
Menu
naar overzicht
19 november 2020
Inge Peeters - Scherp Online
Inge Peeters Data specialist

GA4 – de nieuwe generatie van Google Analytics

Na zeven jaar stilte kwam Google in juli 2019 met een bètaversie van Google Analytics App + Web properties. Ruim een jaar later is er na flink gesleuteld aan de tool en is zelfs de naam veranderd in GA4. Deze nieuwe Google Analytics property is namelijk niet alleen interessant voor mensen die een app bezitten (wat de oorspronkelijke naam wel deed vermoeden), maar ook voor enkel website-eigenaren.

stan google analytics 4 instellen
Too long to read
  • Google Analytics 4 (GA4) is gratis beschikbaar voor iedereen en gaat uiteindelijk de huidige Google Universal Analytics vervangen.
  • GA4 is nog niet helemaal klaar voor de switch, maar we raden iedereen aan om alvast een property aan te maken en gegevens te verzamelen, parallel aan UA.
  • Het grootste verschil: GA4 werkt volgens een op gebeurtenissen gebaseerd model, terwijl Universal Analytics gegevens gegroepeerd in sessies binnen een bepaald tijdsbestek weergeven.
  • Het voordeel van GA4 is dat je gebeurtenissen niet meer via bijvoorbeeld Google Tag Manager hoeft te implementeren.
  • GA4 kan webdata combineren met app data in een enkele GA property. Het is ook mogelijk om alleen website verkeer of alleen app verkeer te meten.
  • GA4 kan alle interacties van gebruikers met je website en/of app op verschillende apparaten en platforms meten, waardoor je een volledig inzicht krijgt in de customer journey.
  • De rapportage in GA4 verschilt erg van UA en is gebouwd op Firebase Analytics. Je bepaalt zelf wat je terug wilt zien in je rapportage.
  • De accountstructuur is ook anders dan we gewend zijn. Met één property kun je verschillende datastreams (data sources) meten, zoals je web datastream en/of app datastream.
  • Gebruikers zijn makkelijk te ontdubbelen doordat GA4 werkt met User-ID’s.
  • Krijg inzicht in nieuwe engagement metrics, zoals Engaged Sessions, Engegement Rate, Engaged Sessions per User en Engagement Time.
  • GA4 kent geen datalimiet, maar wel een limiet op aantal gebeurtenissen dat je kunt tracken.
  • Maak nu eventueel gratis een connectie met BigQuery.

Gratis beschikbaar voor iedereen

Sinds kort is de Google Analytics 4 property gratis beschikbaar voor iedereen. Deze nieuwste versie zal uiteindelijk de huidige Google Analytics Universal Analytics gaan vervangen, dus we raden aan om direct een nieuwe GA4 property aan te maken en data te gaan verzamelen. Dit kan namelijk niet met terugwerkende kracht. Laat GA4 wel parallel lopen aan UA, omdat deze nieuwste versie nog een aantal belangrijke aspecten mist, met name op het gebied van e-commerce tracking.

Uiteraard kan ik me voorstellen dat je er eerst een en ander over wilt weten. Lees dan gauw verder en ontdek zelf wat de overgang van het oude vertrouwde Google Universal Analytics naar GA4 voor jou betekent.

Grootste wijzigingen ten opzichte van Google Universal Analytics

Meting van websitedata

GA4 is ontworpen om met jouw bedrijf mee te schalen en gebeurtenissen te meten op verschillende apparaten en platforms. De grootste wijziging zit hem in de manier waarop de data op jouw website gemeten wordt. GA4 werkt met een flexibel op gebeurtenissen gebaseerd model terwijl UA met een op sessies gebaseerd model werkt. Doordat dat laatste niet meer van toepassing is, kan het model zich aanpassen aan een constant veranderende digitale omgeving. Machine learning speelt dan ook een grote rol binnen de nieuwe generatie Google Analytics. Ik zal hieronder dieper op de beide modellen ingaan.

Het op sessie-gebaseerde model

In Google Universal Analytics worden de gegevens gegroepeerd in sessies die de basis van alle rapporten vormen. Onder een sessie worden gebruikersinteracties met de website binnen een bepaald tijdsbestek verstaan. Gebruikersinteracties zijn bijvoorbeeld paginaweergaven, ingestelde gebeurtenissen en e-commerce transacties.

Het op gebeurtenissen gebaseerde model

In Google Analytics 4 staan juist de gebruikersinteracties met de website en/of app centraal, hoewel er nog steeds sessiegegevens worden verzameld. GA4 slaat gebruikersinteracties op als gebeurtenissen en geeft inzicht in wat er op de website of in de app gebeurt. Het meet automatisch basisinteracties met de website of app. Een groot voordeel hiervan is dat je die gebeurtenissen niet meer via bijvoorbeeld Google Tag Manager hoeft te implementeren. Met dit zogeheten ‘event + parameter gebaseerd data model’ of ‘Enhanced measurement’ kan je elke gewenste gebeurtenis meten. Denk onder andere aan scroll tracking, video tracking of site search tracking.

Waar je voorheen Google Analytics for Firebase of Google Analytics APP view nodig had om enkel je app data te meten, is dat door de komst van GA4 verleden tijd. Deze nieuwste versie combineert web data met app data in een enkele GA property.

Alle gebeurtenissen die de bezoeker heeft ondernomen, worden verzameld en verzonden als stukjes informatie. Hierdoor kan er meer context toegevoegd worden aan de gebeurtenis of de bezoeker. Dit kunnen zaken als waarde van de aankoop en geografische locatie zijn.

Apparaat en platform overstijgend

GA4 is apparaat en platform overstijgend. Dit houdt in dat het alle interacties die gebruikers met je website of app hebben op verschillende apparaten en platforms kan meten. Hierdoor krijg je een volledig en relevant inzicht in de customer journey.

Meting in Google Universal Analytics

In UA-eigendommen is de rapportage sterk afhankelijk van het apparaat-ID. Als de functie User-ID is ingeschakeld worden deze gegevens afzonderlijk van de rest van je gegevens gerapporteerd. Hierdoor in het moeilijk om de customer journey tussen verschillende apparaten te meten en gebruikers te ontdubbelen.

Meting in Google Analytics 4

In Google Analytics 4 worden gegevens verwerkt met behulp van alle beschikbare identiteitsruimten. Dit kunnen eigengemaakte permanente ID’s voor ingelogde gebruikers zijn (ook wel User-ID genoemd), apparaat ID en/of Google-accounts van ingelogde gebruikers. De customer journey wordt gemaakt op basis van alle gegevens die aan dezelfde identiteit zijn gekoppeld. De identiteitsruimten worden in alle rapporten gebruikt, waardoor je eenvoudig gebruikers kan ontdubbelen.

Grote verandering opbouw

Rapport weergave

Firebase Analytics is het fundament waarop GA4 is gebouwd. Dat maakt dat de GA4 view er ongeveer hetzelfde uit ziet als Google Analytics for Firebase, maar totaal anders dan Google Universal Analytics. Laat je echter niet afschrikken door dit gegeven. Je mist misschien bepaalde rapporten of metrics omdat ze zijn verplaatst of vervangen, maar het is vooral aan jezelf wat je terug wilt zien. Er zijn een aantal basisrapporten beschikbaar die je kunt aanvullen met zelf gegenereerde rapporten die je kunt raadplegen wanneer je begint met het tracken van gebeurtenissen. Zo geef je je eigen rapportage vorm.

Account structuur

Niet alleen de rapportweergave is veranderd, ook de accountstructuur zit anders in elkaar. De meest opvallende verandering is de introductie van data streams die een niveau onder de GA4 property zit. Waar je voorheen een website property of een mobiele app property moest kiezen, is dat nu verleden tijd. Met een enkele property kun je nu zowel de website (web data stream) als je mobiele app (mobile app data stream) tracken, waardoor je rapporten verfijnder, beter en vollediger worden. GA4 trackt zowel je website als je app mits je die beide hebt. Heb je alleen een website? Dan trackt GA4 enkel de web datastream. Met data stream wordt een data source bedoeld. Voor de mobile app data source zijn er twee typen data streams:

  1. iOS app data stream
  2. Android app data stream

Het is mogelijk om meerdere mobile app data streams toe te voegen aan je GA4 property, maar je kan maar één web data stream toevoegen. Met behulp van filters kun je data streams extraheren.

Voordelen GA4

Zoals je leest is GA4 geen kleine update van Google Universal Analytics. Het is een flinke verandering in de manier van meten van data en de opbouw van rapporten. Maar laat je hierdoor niet afschrikken. Deze nieuwste versie is de toekomst en biedt vele voordelen ten opzichte van de huidige variant:

  1. Ben je in het bezit van een website én een app, dan is het grootste voordeel voor jou waarschijnlijk de combinatie van website data en app data in een GA property. Dit maakt cross-device en cross-platform tracking mogelijk. Krijg een vollediger inzicht in de customer journey, de waarde van je marketinginspanningen en spend. Zo maak je betere keuzes, ook in het opzicht van het bieden van een betere gebruikerservaring.
  2. Je kunt eenvoudig gebruikers ontdubbelen doordat er gewerkt wordt met User-ID’s. Alle rapporten maken gebruik van deze User-ID’s wat ontdubbelen makkelijk maakt.
  3. GA4 draait om gebeurtenissen, niet om sessies. Dit is veel waardevoller om een diepere betekenis te kunnen geven aan je data. Het meten van bepaalde gebeurtenissen is veel eenvoudiger dan bij de vorige versies van Google Analytics. Met enhanced measurement heb je geen additionele coding of tagging zoals Google Tag Manager meer nodig.
  4. Je rapportages in de nieuwe GA4 view draaien om totale unieke bezoekers over alle aangewezen platformen.
  5. Krijg inzicht in een aantal nieuwe engagement metrics, zoals Engaged Sessions, Engagement Rate, Engaged Sessions per User en Engagement Time.
  6. GA4 kent geen datalimiet. Houd er wel rekening mee dat er limieten zitten op het aantal gebeurtenissen dat je kunt tracken.
  7. Waar je voorheen enkel met de betaalde variant GA 360 een gratis connectie kon maken met BigQuery, kun je dat nu ook (gratis dus!) met GA4. BigQuery is het serverloze cloud storage platform van Google die gemaakt is om grote datasets te verwerken op één plek.

Stel Google Analytics 4 nu al in

Ben jij al enthousiast geworden van de mogelijkheden die GA4 biedt? Wacht niet langer met het instellen van deze nieuwste versie. De nieuwe generatie van Google Analytics voegt altijd waarde toe aan je bedrijf. Het maakt niet uit of je alleen een website, een app of beide hebt. Heb je zowel een website als een app, dan kun je nu voor het eerst in alle rapporten beide data sources meten. Een betere representaties van je prestaties is er niet!
Houd er wel rekening mee dat het wat tijd kost zodra je deze property echt gaat gebruiken, want het is een wereld van verschil met wat je gewend bent. Google Universal Analytics blijft voorlopig nog actief maar we raden je sterk aan de nieuwste versie al te implementeren naast UA. Het is mogelijk om zowel Google Universal Analytics als Google Analytics 4 op je site te laten draaien. Doe dit vooral, want GA4 is nog niet klaar voor gebruik. Door ook in GA4 data te verzamelen kom je niet voor verrassingen te staan zodra de ondersteuning van Google Universal Analytics stopt. Data komt namelijk niet met terugwerkende kracht in je GA4 rapporten terecht.

Download de gratis Whitepaper “Alles over Google Analytics 4” inclusief handleiding.

Inge Peeters
GA4 specialist

Lees meer over dit onderwerp

Inge Google Analytics 4 uitleg

Waarom verschillen de resultaten van Facebook campagnes van data in Google Analytics?

Inge Peeters
Inge Peeters
Laurens presentatie Scherp Online

Google Tag Manager en een OnClick toevoegen  

Inge Peeters
Inge Peeters

Download de gratis handleiding voor het instellen van GA4!

Inge Peeters
Data specialist