Terug
Menu

Server-side tagging inrichten

Is nauwkeurige data en remarketing belangrijk voor jouw bedrijf? Dan kun je de digitale privacymaatregelen helaas niet meer negeren. Gelukkig is er een oplossing: server-side tagging. SST is de meest nauwkeurige manier van data tracking op dit moment. Wij helpen je graag bij de inrichting hiervan!

ai gegenereerde video
Piet Zweegers


Zonder nauwkeurige data heb je geen idee waar nou écht de kansen liggen. De inrichting van tracking is daarom belangrijk, met respect voor de privacyvoorkeuren van websitebezoekers.”

Piet Zweegers Co-owner
Zo richten wij server-side tagging voor je in
analytics meten google tag manager
analytics meten google tag manager
  • Scope bepalen

    Eerst moeten we in kaart brengen welke tags je zou willen inrichten in de server. Wil je bijvoorbeeld alleen GA4 en Google Ads via de server inrichten? Dan zijn we minder tijd kwijt dan wanneer je ook allerlei social ads- en affiliate kanalen wil inrichten. Heb je geen idee, dan geven wij je uiteraard graag advies!

  • Server aanmaken

    Voor server-side tagging heb je een server nodig. Deze kun je op verschillende manieren opzetten, maar wij maken gebruik van een managed oplossing zoals Stape of Taggrs. Dit opzetten doen we samen. In deze fase zullen we je ook vragen een subdomein aan te maken voor de server. Hier hebben we een uitgebreide handleiding voor, dus je hoeft die kennis niet zelf in huis te hebben.

  • Client-side inrichten

    In de oude structuur had je één Tag Manager omgeving: die van de client. In de nieuwe structuur ga je twee Tag Manager containers krijgen: de client en de server. In deze stap gaan we de client omgeving opnieuw inrichten, zodat deze de juiste tags kan versturen naar de server.

  • Server-side inrichten

    In stap 4 gaan we de server container inrichten. Hierbij houden we rekening met jouw voorkeuren, bepaald in stap 1. Het inrichten van tags en triggers in de server werkt anders dan in de client en daardoor is gespecialiseerde kennis nodig die wij voor je in huis hebben.

  • Controleren

    Het controleren van de server container is een hele belangrijke stap in dit proces. Het is immers belangrijk dat data nauwkeurig gemeten wordt. Ook de voorbeeldmodus in de server omgeving ziet er anders uit dan de voorbeeldmodus in de client container. Gelukkig weten we waar we naar moeten kijken en we hebben intussen genoeg ervaring om problemen te spotten en op te lossen.

3 redenen waarom server-side tagging essentieel is voor marketingsucces

Het meten van websitegedrag wordt steeds ingewikkelder en zal in de toekomst steeds moeilijker worden. We kunnen nu echt niet meer om server-side tagging (SST) heen. Met SST bereik je het volgende:

Nauwkeurig

Nauwkeurige dataverzameling in GA4 en (ad)platformen van derden

Toekomstbestendig

Blijf je concurrentie een stap voor. Doordat je toekomstbestendig bent en al correct meet vóórdat Google haar ingrijpende privacymaatregelen heeft doorgevoerd.

Advertenties optimaliseren

Blijf in staat advertenties te optimaliseren door prestaties te kunnen meten en doelgroepen op te bouwen voor remarketing.

Wat is Server-side tagging?

Bij de meest gangbare manier van tracking (client-side tagging), wordt data vanuit de browser verstuurd naar externe platformen middels welbekende ‘third-party cookies’. Deze cookies, die essentieel zijn voor het volgen van gebruikersgedrag, zullen later in 2024 niet meer bruikbaar zijn. Dit komt door de maatregelen die grote partijen zoals Google dit jaar doorvoeren vanwege onze digitale privacy. Daardoor wordt het onmogelijk om op deze manier van tracking gedrag op de website (zoals bijvoorbeeld conversies) aan advertenties te koppelen.

Server-side tagging daarentegen is een manier van dataverzameling waarbij we data rechtstreeks op een eigen server verzamelen. Dus bij bijvoorbeeld een aankoop of offerteaanvraag op de website, verstuurt de website een verzoek naar de server om deze actie te verwerken. Op deze manier komt alle data in eigen beheer en wordt data “first party”. Hiermee heb je als eigenaar meer controle en bepaal je zelf welke informatie je verzamelt en hoe je deze deelt met derden. Bij een goede inrichting is dit daarom ook privacyvriendelijker en toekomstbestendig.

Het ander groot voordeel is dat je niet meer beperkt wordt in het meten van data door adblockers. Daardoor wordt data nauwkeuriger, kun je de hele klantreis blijven meten en gaan jouw advertentieresultaten niet achteruit.

Optioneel: verrijk jouw tracking met de consent mode

De consent mode heeft drie functies: het communiceert consent keuzes naar Google zodat Google tags zich daarop kunnen aanpassen en modellering geactiveerd kan worden om verloren conversies te herstellen. In andere woorden: wanneer een websitegebruiker de cookies niet accepteert, worden o.a. Google tags geblokkeerd bij een juiste inrichting. Modellering wordt dan geactiveerd.

Gedragsmodellering van Google is een vorm van kunstmatige intelligentie (AI) die het gedrag van gebruikers voorspelt. Deze voorspellende inzichten vullen gaten in de data op en zorgen voor een beter beeld van de klantreis zonder individuele gebruikers te identificeren.

Wil je voldoen aan de privacywetgeving? En maak je gebruik van Google Tags (zoals Google Analytics en Google Ads)? Dan kun je niet om de consent mode V2 heen. Voor het gebruik van Google advertentieproducten en remarketing in Europa is het volgens Google namelijk vanaf maart 2024 noodzakelijk om Consent Mode v2 geïmplementeerd te hebben. We helpen je graag met de inrichting hiervan.

Maak kennis met ons team

Profiel afbeelding van Nils van BreenUX & UI Designer

Nils van Breen

UX & UI Designer
Profiel afbeelding van Pim CeelenSEA specialist

Pim Ceelen

SEA specialist
Profiel afbeelding van Inge PeetersData specialist

Inge Peeters

Data specialist
Profiel afbeelding van Joey de KruisOntwikkelaar

Joey de Kruis

Ontwikkelaar
Profiel afbeelding van Danique BazelmansOffice Manager

Danique Bazelmans

Office Manager
Profiel afbeelding van Roel van der MijdenOnline strateeg

Roel van der Mijden

Online strateeg
Profiel afbeelding van Wilco AgtenSEA Specialist

Wilco Agten

SEA Specialist
Profiel afbeelding van Saar van de MortelSocial media specialist

Saar van de Mortel

Social media specialist
Profiel afbeelding van Maarten BronswijkProjectmanager

Maarten Bronswijk

Projectmanager
Profiel afbeelding van Dennis WillemsenSEO Specialist

Dennis Willemsen

SEO Specialist
Profiel afbeelding van Suzan NievergeldOnline Strateeg

Suzan Nievergeld

Online Strateeg
Profiel afbeelding van Jason van den DungenSEA & CRO Specialist

Jason van den Dungen

SEA & CRO Specialist
Profiel afbeelding van Bram WijnhovenOnline strateeg

Bram Wijnhoven

Online strateeg
Profiel afbeelding van Milou EmmerikContent specialist

Milou Emmerik

Content specialist
Profiel afbeelding van Robin RouschopSocial advertising specialist

Robin Rouschop

Social advertising specialist
Profiel afbeelding van Wouter van KemenadeOnline Strateeg

Wouter van Kemenade

Online Strateeg
Profiel afbeelding van Joost van BergenFront end developer

Joost van Bergen

Front end developer
Profiel afbeelding van Laurens SmitSenior Online Strateeg

Laurens Smit

Senior Online Strateeg
Profiel afbeelding van Don JanssenSEA specialist

Don Janssen

SEA specialist
Profiel afbeelding van Piet ZweegersOndernemer

Piet Zweegers

Ondernemer
Profiel afbeelding van Sophie HodakOnline strateeg

Sophie Hodak

Online strateeg
Profiel afbeelding van Luuk van AggelenOntwikkelaar

Luuk van Aggelen

Ontwikkelaar
Profiel afbeelding van Wesley PlugersOndernemer

Wesley Plugers

Ondernemer
Profiel afbeelding van Mariska PaulSocial media specialist / Online strateeg

Mariska Paul

Social media specialist / Online strateeg
Profiel afbeelding van Els van ’t HofOntwikkelaar

Els van ’t Hof

Ontwikkelaar
Profiel afbeelding van Jochem StalsTeamlead Google Ads

Jochem Stals

Teamlead Google Ads
Profiel afbeelding van Vera van den HanenbergHead of Social

Vera van den Hanenberg

Head of Social
Profiel afbeelding van Alex GulenHoofd ontwikkeling & design

Alex Gulen

Hoofd ontwikkeling & design
Profiel afbeelding van Robbin van TankerenOntwikkelaar

Robbin van Tankeren

Ontwikkelaar
Profiel afbeelding van Stan HunnekensHead of SEO

Stan Hunnekens

Head of SEO
Profiel afbeelding van Dennis KornuytOnline strateeg

Dennis Kornuyt

Online strateeg
Profiel afbeelding van Tim BreusersDigital Designer

Tim Breusers

Digital Designer
Profiel afbeelding van Doris VerhappenOnline strateeg

Doris Verhappen

Online strateeg
Profiel afbeelding van Mees StierumSEA specialist

Mees Stierum

SEA specialist
Profiel afbeelding van Anouk RaijmakersSEO specialist

Anouk Raijmakers

SEO specialist
Profiel afbeelding van Caroline Waterschoot – BesOperations Manager

Caroline Waterschoot – Bes

Operations Manager

Gerelateerde blogs

Inge Google Analytics 4 uitleg

Waarom verschillen de resultaten van Facebook campagnes van data in Google Analytics?

Inge Peeters
Inge Peeters
Laurens presentatie Scherp Online

Google Tag Manager en een OnClick toevoegen  

Inge Peeters
Inge Peeters

Samenwerken?

Wil jij zo snel mogelijk meer online bereik creëren?

Piet Zweegers
Oprichter

5 Feiten over Server-side tagging

  • 01
    Nauwkeurigere gegevensverzameling

    Zie je verschillen tussen conversies en inkomsten in Google Analytics (GA4) en jouw werkelijke omzet? Naar nauwkeurige data streven wordt steeds moeilijker door adblockers en het verdwijnen van third party cookies, maar dankzij server-side tagging kom je erg dichtbij de waarheid.

  • 02
    Meer privacycontrole

    Het omzeilen van cookie blockers lijkt misschien niet AVG-vriendelijk, maar server-side tagging kan erg privacyvriendelijk worden ingericht. Host de data op een Europese server en respecteer de privacyvoorkeuren uit de cookiebanner.

  • 03
    Snellere website

    Tags kunnen de website vertragen. Het voordeel van server-side tagging is dat alle tags op een externe server worden uitgevoerd in plaats van op jouw eigen computer. De website laadt hierdoor sneller en levert een betere gebruikerservaring op voor jouw bezoekers.

  • 04
    Remarketing doelgroepen blijven opbouwen

    Zijn er bezoekers op jouw website geweest die niet tot een conversie zijn gekomen? Wellicht twijfelen ze nog over het afnemen van jouw dienst of product. Je wil ze warm houden door in hun vizier te komen met gepersonaliseerde advertentie. Dat kan alleen met remarketing doelgroepen, die zonder third party cookies niet meer op te bouwen zijn. Met server-side tagging is dit wel mogelijk.

  • 05
    Groter aanpassingsvermogen

    Met server-side tagging heb je de mogelijkheid om data uit meerdere softwareapplicaties te consolideren en integreren. Je kunt bijvoorbeeld conversiegegevens verrijken met informatie uit een klantrelatiebeheersysteem, die je weer kunt gebruiken voor advertenties.

Tracking analyse
Is jouw tracking toekomstbestendig ingericht? Laat het checken door onze specialisten.

Inge
Data specialist

Samenwerken? Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen voor jouw online groei of vraagstuk?

Piet
Eigenaar